Join This Site

Saturday, 22 June 2013

CINTA dan The Tea Shop Owner

Salam and Hi !

Happy Sunday on your side, and Saturday for me :p Yeap macam yg Eve janji, I will introduce my Mr Right whom I fall for. Someone yang bagi Eve worth mentioning in my blog. Mungkin ada sesuatu dalam diri lelaki ni yang akan inspire us - including me. Sebab I do feel inspired by him :)

I dont actually easily fall for anyone. Like seriously :) Hence, I do get the gelaran : HEARTLESS by my friends and even my sibs. but it didnt bother me. 

I mean how much do you understand about LOVE ? About heart ? About feeling ? Even psychologist can only came out with theories but does the theories are proven true to all and everyone? Nope. Not really.

Have we thought about LOVE ? About jodoh ?

Funny isn't it when we see someone married to a handsome - rich man, and you think WOW, she is so lucky. But is she is really that lucky ? If we are in her shoes, is that kind of lifestyle we want to live in? Or we actually desire something else ? Dan kadang, apa yang kita rasa RIGHT for us, bila kita went through it, feel it, experience it, its no longer the thing that we appreciates the most. So how much do you know what you need ? Besides knowing what you want ?

Its a bit confusing isnt it ?

But any how I know all of us pasti ada ciri-ciri lelaki idaman right ? lol. Even those yang dah kahwin pasti tahu, kadang cinta boleh hadir walaupun si dia langsung tak ada ciri-ciri lelaki idaman. How weird LOVE is isnt it :) But somewhat it does make sense. Cinta yang based on endorphin is believed to be more long lasting. Hormon ni hanya wujud antara family bonding/ couple yang dah kahwin dan dah stabil. While Oxytocin boleh wujud antara pasangan yang dah kahwin dan stabil pada masa2 tertentu, dan pada pasangan yang yg tak kahwin. Its in another word, cinta nafsu. So when you get married to a guy - and live with him. Tengok muka dia setiap hari. You start to accept him as your spouse, the hormone cinta yang lebih long lasting endorphin tu akan wujud. And all in all, cinta. marriage. requires understanding, tolerant, give and take. The least you expect, the easier it is for you to comprehend any situation.

So perlukah jatuh cinta terlebih dahulu before kahwin ?

Even its true before kahwin you need to see your pasangan and makesure that person is pleasant to you. I met this one guy yang alhamdulillah is blessed with good look, pandai (belajar di UK jg), from a good family background, dia obagi ceramah/sharing pasal sejarah Islam dulu to us couple of months ago... and his words - caught my attention. I remembered it up to now.

He :  A mom is too dear to us. We have no right to choose our mom, and our mom have no right to choose how we gotta look like. Kita belajar untuk menerima dan mencintai ibu kita, dan ibu juga belajar untuk menerima dan mencintai kita. Malah a lots of people are willing to die for their mom or a mom willing to die for their child. Ibu adalah anugerah Allah pada kita, dan si ibu juga faham yang anak adalah anugerah Allah pada mereka. Begitu juga dengan hubungan antara suami dan isteri. Suami/Isteri adalah anugerah Allah pada kita. Siapa sahaja yang Allah anugerahkan pada kita itu adalah hak Allah. Siapa kita untuk question pilihan Allah pada kita ? Siapa sahaja yang Allah kurniakan, selayaknya kita sambut dengan syukur. Bahagia tu kita mampu cipta dengan adanya syukur dalam jiwa.

* Owh yes, he is only 21 but dia punya speech ma shaa Allah. Kagum*


Tea Shop Owner ni tidaklah sehebat dan sepetah si lelaki yang saya ceritakan di atas. Dia juga an English guy. But he has his own charm. The story started with...my visit to that new local Tea Shop. Biasanya lalu bangunan tu akan wonder, Tea Shop ? Seriously ? Coffee Shop banyak kat sini, but not Tea Shop. That time Tea Shop tu masih belum siap renovation. Bila siap, we gave it a go. Pergi dengan my housemates, 4 of us.


Yeah, bangunan kat sini, banyak yang 'old' - they preserve rather than create new. Kat atas ni bangunan Tea Shop tu before siap.

The first thing bila masuk, we were excited, sebab interior dia sangat nice and it close at 2.00 am ! Wow, jarang okay kedai kat sini yang tutup pagi, semua tutup pukul 6 petang except for clubs. So they are like giving us some opportunity to lepak2 at a place yg tak ada alcohol being serve.Plus, underground level, ada art gallery, and ada dua bilik, one for cinema and another one for live band. cool isnt it ;)





Everyone will get a pot of tea for one order. If you baca history dulu, coffee is not for women.Tea is for women. So perempuan yang minum coffee tu a bit of rebel in the English eyes (dulu) and tea even up to now, is so close to the English people. Its like, when you have problem etc, you will solve it while having a cup of tea, and high class society - perempuan - they have tea party, tea time etc. So basically kat sini, Tea is 'something' a.k.a it shows status and POSH.




 I like that tea cans.

Self pick flowers. and. 100 types of teas being serve ! Yeah, we were excited with the flavors in the list. Home made cupcakes, scones, brownies etc. They serve lunch and dinner - cook things from their own farm. which means. they support free range- organic and natural living. Which I approve much. Then here comes the cute waiter.


He was very chatty and cute and warm type. Then this Tea Shop become our favorite place to lepak, which later then, we figured out about the Tea Shop owner, and how the shop was found. Its actually owned by the cute waiter - above - and his 2 brothers. He is the youngest.


This are them :) from left : middle, youngest and eldest. - yeah not gonna mention their name here :p

Guess which one I fall for ?

Guesss...Guess !!! haha.

What make me like him are : 
  • The fact that, he bought the place (tea shop) using his own funding. 
  • He used to own a hostel in Hungary, he sold that hostel to buy this place. 
  • He used to worked with circus as - i dont know as a what since he was small- and he is also a musician. That's how he saved his money
  • He then bought a hostel in Hungary + being a musician  + selling tea online 
  • He sold the hostel  to build the current shop. 
  • They are all well traveled, they traveled the world to find the best tea recipe, and they brew their own tea. 
  • He is 27 years old !

One fine day, during lunch hour, I went to the ladies (tandas) in the tea shop. I need to pass through the kitchen. Owh by the way, even the toilet amazed me, especially knowing that they design the shop themselves.The shop is so elegant. I cant help it but to fall in love with that place.


Owh My - Gambar toilet pun nak tayang kan ? Haha, but its beautiful ! Toilet roll pun ada rose printing on it.

Then... 

Saw that guy in that kitchen, he was cooking. Yeah, he cooked meals for customers. 

 ( Duck egg - free range - fresh from farm and many more)

As for me, there is nothing more sexier than a man who know how to cook. Like seriously. Maybe sebab I grown up with my brothers who know how to cook deliciously and like a pro, so I expect my 'the one' pun tahu how to cook gracefully. Besides, being macho and know how to bertumbuk 'gracefully'.
Have you figured out which one I fall for ?

He is a bit reserve. A bit mysterious. He cook. He is artistic. Musician. Entrepreneur. Macho.

Here is the guy.
1
1
1
1
1
1
1
V



The eldest one. Tom. ;)

I dont care if you guys think he is not handsome - he is handsome on my eyes. and its like, at last, a person, who have the Mr Right criteria is here. Right in front of me. Its worth waiting !

Pernah I wonder, adake lelaki macam ni ? I asked Allah, ada ke lelaki yang macam yang  I nak ?

Yeah, I have no boyfriend even I know I could have one if I want to. Please dont take this statement as a cocky one, I just being honest with you guys. Kadang saya rasa ada trend kat Malaysia yang suka tengok org yg tak ada bf mcm tak laku what so ever you call it, but as for me, thats what we call ' MAHAL'.

Our time, effort, affection is reserved for the one who we call a husband, and anyway being single is kinda cool. Just reserve your feeling until you find the right one, there is no need to rush. Its not that you gonna lose anything, indeed it save you time and effort. Its not that I never have a bf before, I did. When I was young (18- 20 - I restricted myself not to have a bf until i passed my SPM) , and within that 3 years I had 5 bf. Yeah seriously. Call me playgirl whatever you want. I hate talking about this sh*t but its totally a waste of time.

Just do the calculation. You are young. You know your priority. You know by any means you're not gonna get married with any of your bfs. You know you have pride and you dont want to have a date, or skin-ship, or you dont even want to sacrifice your time just for gayut-gayut. So what is that relationship for ? Like seriously. 

Nothing.

It just a complete waste of time ! So I have stopped being in a haram-relationship for 7 years (up to now) and I'm glad I didnt waste my time with those craps anymore.

So you gonna say; Dah kalau tak couple macam mana nak kahwin ? 

I just had this conversation with my friend. A guy, a project manager in Petronas. A year older than me.

He : I think I wanna get married. Do you know anyone who...want to get married ?
Me : Hmmm...I have friends who are single, finishing their master this year and next year. I can ask them. What happen to your girlfriend ?

He : Masalah lah. Ayah dia tak bagi kahwin lagi sampai dia sambung master, then siap master. Pastu tak boleh keluar Perlis.

Me : Owh...

He : Dah 4 tahun dah aku tunggu... Banyak alasan dari dulu.

Me : Tinggal je, kalau banyak2 alasan. Simpan buat apa ?

He : Nak tinggal la ni.

Me : Baguslah. Tu lah kau, couple pun bukannya kahwin pun. Baik chill je, tak habis duit kau beli hadiah dulu.

He : Heh, dah tu nak single sampai its too late ?

Me : Ek eleh..macam kau tu kahwin now. Datang cari aku juga tanya sape nak kahwin. Apa cer bro ? Haha *gelak jahat kuat-kuat*

Memang lah kena usaha untuk jodoh, tapi cara tu kena lah betul. Bukan couple-couple bagi semua yang kita ada. We know our own value, we appreciates our self. Bukan jadi sombong tak tentu hala, but you know your value peeps, be elegant and be proud in down to earth way :) Kalau kita tak hargai diri sendiri, nobody would.

So apa cer dengan tea shop owner ? 

Hehe, sorry, Eve cakap I love him, but LITERALLY not EMOTIONALLY. I mean he is kinda Eye Candy for me. Inspiring. but bukan love in term of lovey dovey mushy type tu. Susah kot nak cinta kan orang ni. And its not the right time yet to fall in love. Bila is the right time ? 

Bila sudah termetrai akad  nikah , babe ! - CINTA gua mahal, kena ada MAHAR kalau tak gua tak kasi bro. heheh. Peace yo.


So moral of the story ?

Kadang kita akan tanya Allah, ada ke lelaki yang macam kita nak tu kat dunia ni ? Macam me myself, I prefer a guy yang macam Tom ni lah. Cari makan sendiri (bukan makan gaji), have his own time, independant, well traveled, artistic, appreaciates nature, pandai masak, macho etc etc. And tadaa ! Allah is showing me, yeah, lelaki macam tu wujud.

So.... Allah kenal setiap hamba-hambaNya, tapi kita, kenal orang yang kita kenal je. Berapa kerat je orang yang kita kenal anyway ? Sampai 3 trillion ? Tak kan ? Apa yang kita rasa mustahil, wujud je, unless you nak lelaki yang boleh terbang macam superman, tu I tak tahu lah logik ke tak kan.

I ingat this one akak yang study di Australia. Dia kahwin mat saleh la. And dia cerita, dari dia kecik sampai la dia besar, dia memang akan doa pada Allah dia nak kahwin mat saleh, Muslim. Selama hidup dia dia jaga diri dia sendiri, tak couple2 situ sini, dan dia percaya lelaki yang dia doa tu akan muncul juga suatu hari nanti. And yes, she found lelaki mat saleh yang memang dah siap peluk Islam, tahu dan berilmu pasal Islam, and they got married. Akak tu pun memang akak yang respected (berilmu agama dan mengamalkannya, alhamdulillah). So who said nak kahwin mat saleh kena pakai seksi-seksi ? Kena ikut cara hidup liar (ya, bukan cara hidup Barat, orang barat banyak yang baik sides nya, kenapa tak nak tiru ?). Tak pun.

Usaha kita dengan jaga diri sendiri, jaga hati kita, macam Allah sebutkan dalam Al-Quran kita akan dapat yang selayaknya dengan kita. Tuhan tahu hati kita, dan pasangan kita akan bersesuaian dengan keadaan hati kita tu. Kalau kita macam-macam tu je...tak kan nak expect dapat suami imam masjidil haram di Mekah tu :p hehe. Perbaiki diri dengan niat kerana Allah, siapa jodoh kita, baik atau buruk tu semua hak Allah untuk memberi, yang penting doa, supaya pasangan tu dapat sama-sama berusaha dengan kita untuk ke syurga. Bahagia adalah ujian, derita juga adalah ujian, at the end of the day, yang berjaya adalah orang yang hadapi ujian tu dengan berlandaskan hukum Allah.


Wallahualam dan wassalam wbt :)

Eve xx
Sorry bebel panjang :p - my 1 cent and life point of view tak semestinya selari dengan your point of view tho.




your LIKE is my motivation, thank you ;) and press LIKE of you want MORE too :)

82 comments:

  1. Yeah, I often feel the same. People think of me as weird when I say that 'no, I'm not going to be in a premarital relationship.' They were quite shocked hearing that. But to me, why would you want to waste your time with something that are of no use.

    ReplyDelete
    Replies
    1. exactly ! ignore what people say. one quote from Einstein : Women whom choose the rare path, instead of following the flow will definitely find something special on her own journey.

      Delete
  2. Salute! Alhamdulillah...I am more than 100% agree with the part of bahagia/derita adalah ujian Alllah. Pasangan hidup kita pun adalah ujian dari Allah. Those days before am married, I used to say that kalau tiap kali raya nak balik kampung sendiri, nanti kawin cari anak yatim piatu or muallaf lah....

    I hv forgotten that simple statement until I was about to get married roughly 7 years ago. My mom reminded me of that and Yes, am now married to a revert :) He is not perfect and neither am I. Like you said, kita sama2 berusaha manjadi yang lebih baik....yang mana kurang baik kita cuba ubah...tak dapat dengan perbuatan atau kata-kata, doa adalah senjata orang mukmin.

    Best wishes for your study. Pray that one day u will meet 'the one' insya Allah. and honestly, cant wait for your next book...

    ReplyDelete
    Replies
    1. true kak :) bahagia atau derita dua2 adalah ujian. bahagia dunia tak semestinya bahagia di akhirat and vice versa. and yes, nobody is perfect. hidup bertapak dengan asas ni in shaa Allah mudah kita hadapi pasangan kita. and glad to hear your wish and prayer did come true :D salute to u too!

      hehe thanks for waiting for 13 Jam A380. in shaa Allah doakan yg terbaik utk novel tu.

      Delete
  3. yeahh Eve..what u said is so true!..jodoh itu rahsia Allah ttp Allah nk kita cr drpd duduk n did nothing kan?..well..congrats..Tom is hensem maa hehe!..inshaallah one fine day you'll find the BEST MR RIGHT GUY..<3<3<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, cari dengan cara yang betul :) especially lelaki. kalau suka, masuk je meminang, and I think perempuan pun boleh buat benda yg sama, tapi gunalah ayah (wah, extreme nya eve ni kan. haha. but zaman Rasulullah dulu, memang ayah yang akan carikan untuk anak mereka. or tlg si anak untuk tanya dengan lelaki yg anak tu nak).

      handsome ek Tom ? hihi he is cool and inspiring at the same time - for me. lol. thanks for the doa, in shaa Allah2x and amen

      Delete
  4. I nk mintak your opinion sket. For me la kan i rasa mcm membazir masa la couple ni smua. I lagi rela membaca then bercouple. I taknak mencari i nak menunggu. So should i just menunggu ja? My friend slalu kata i mcm tak laku. Sometimes sakit hati gak tp nk buat apa kan? Org mahal la katakan. Lagipun i muda lagi . So,should i just menunggu that one day ada mr. right yang akan pinang me with bismillah? Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. agreeing with you. baik gain knowledge and experience than lovey dovey tak kena pada tempatnya. just ignore ur friends, lagi baik jadi diri sendiri instead of following the trend mcm tak ada pendirian.

      in my opinion (amboi, eve macam gaya kaunselor cinta lah plak :p) - usaha nak cari jodoh tu biarlah bila kita betul2 dah nak kahwin. seriously I can be very 'angin' bila ada yang nak cari jodoh, tapi sebenarnya tak bersedia pun lagi nak kahwin - from some cases i know. the guy did not earn my respect at all. seriously.

      So perempuan pun sama. we know ourselves better. apa yg kita nak. kalau diri rasa dah nak kahwin (gaya kalau jumpa 3bln dari skrg pun dah sanggup untuk kahwin terus), cubalah usaha dengan cara yg betul. in my personal experience - kawan punya experience but I know her well, dia usaha cari jodoh dengan cara org tengah, but none of it works, but then tetiba ada je org datang masuk meminang.

      So kadang usaha pn tak semestinya jadi, banyak je cerita2 jodoh yang berlaku macam magic - laki tu datang kenduri kahwin, jumpa this perempuan, terus next week datang rumah untuk masuk meminang. after 6 months tunang, kahwin. then now dah ada anak sorang.

      Usaha tu sunnatullah, doa pun salah satu usaha :) so ask yourself, do you actually wanna get married at this age ? kalau dah, usahalah dengan cara yg halal. kalau tak, chill and enjoy your life. cari makna dalam hidup dan explore this life first. as our experience bertambah , our point of view pasal life ni pun akan berubah :) take ur time.

      Delete
  5. Eve! I guess the right guy. Hehehe. The right time will come, with the right guy Allah has chosen for you. And.. we can always get prepare earlier with berdoa, berdoa dan berdoa sedari awal kalau nak jodoh yg baik-baik kan... All the best wishes for you, Eve! Btw, nak tahu.. uni of hull ngan tempat Eve jauh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. true, i believe in the power of doa :) thanks for ur wish and doa for me. hope u r blessed with ur own Mr Right too.lol. Hull is not that far from my place actually :) study sini (UK) ke ?

      Delete
  6. inspiring..lagi2x bila tgh melalui ketika2x org bertnya pasal bf nie.. tq kak eve...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ignore je org yg tanya tu ika ;)

      Delete
  7. Oh my!!! Eve, Tom is sooooo good looking. hahaha.... :)
    I'm totally agree with ur entry today. As for me, wasting time in unpredictable relationship is tiring. As for now, prefer being single and yes; my friends also always called me heartless, snow ice, snow queen, etc yg b'kaitan. haha... smpkan diorg like waiting who can break d ice. LOL! sound crazy but being single doesn't mean that u are lonely, or alone or what ever people wanna say. We happy with that life & when the right time comes; with the right person, InsyaAllah, we will have our own - the one -....
    :) May Allah bless..... >>>>> comments from me yg tgh kusut <<<<<<<

    ReplyDelete
    Replies
    1. is he ? boleh la. i like him in jambang.haha. stuju with ur statement. being single doesnt mean u r lonely. not at all :)

      May Allah bless you too!

      Delete
  8. Eve m so happy for u when i read tis. Akak doakan yg terbaik to one of my fav. N talented writers. Stay sweet n beriman dear. Hugs kak timms.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kak timms for ur doa :) may Allah bless u kak :)

      Delete
  9. wah.. kite same taste.. i pun suka the eldest one tu..walopun nampak dari sisi.. tapi.. hemm... i think i pun fall down sama.. jatuh tergolek² ...

    ReplyDelete
  10. Betul tu eve, i lebih percayakan cinta setelah menikah...jika kita mua yg baik, maka diri ni kena lah d perbaiki dulu, cm dlm Al-quran pun dah cakap kn...

    Bila tgk Tom tu...satu je ayat yg blg d gambar kn"subhanallah"...itu ciptaan Allah memang sempurna..semoga kita same2 mendapat jodoh yg diredhai allah d dunia & akhirat...Amin...

    ReplyDelete
  11. eve,totally agree with you...married then love...much fun and exciting than love then married then unlove...married then make the best of it...in sya Allah,setiap yang peristiwa yang Allah jadikan ada hikmahnya...tiada yang sia2...

    btw,the tea shop owner that you fall for...handsome and charming...and yes,the guy that know how to cook is the sexiest ever... :D All the best to you dear.

    ReplyDelete
  12. harap idaman eve jd kenyataan,jodoh rahasia Allah tp kita kena usaha,doa n tawakkal,akak doakn eve dapat apa yg di hajati,kekal dunia dan akhirat..aminnn

    ReplyDelete
  13. very agree with your opinion. bila tiba masanya, Allah takkan lengahkan walau sesaat. doa banyak2, usaha jadi yg terbaik banyak2. Allah akan mudahkan segalanya nnt. doakan untuk saya juga!

    suka karya2 awak! keep it up.

    :)

    ReplyDelete
  14. Salam sis :)

    Saya selalu jadi silent reader je, but this time around I have to say something!
    Ya Allah, this is the cutesttttttttttt thing ever 
    I was smiling n giggling through this whole entry. Too cuteeee. Hihii.

    Hope u find your true love one day, sooner or later 
    Hugs n kisses 

    ReplyDelete
  15. Eve.....
    time tgk gmbr 3 beradik tu....dh agak da one with jambang tu yg u maksudkn.
    Handsome kottttt!!!
    Bleh pinjam wajahnye utk jdkn fawwaz bila novel tu dh dlm tgn I x?
    hihihi

    ReplyDelete
  16. I knew it!haha he is handsome like a model la.and he suits u (mcm I penah jumpa u je kan).
    And I agree with u 1000% in being single.ive never had a bf and all people yg Tanya I will be surprised like seriously? and they will give me this 'look'.well the 'pity you no one like u' look. I am like u I can have one but I don't want one at the moment.

    It just a waste of time and I've seen my friends yg sacrifice a lot for a r/ship but broke up dgn their bf.
    Wah banyak nya I merapu but the thing is I faham u

    ReplyDelete
  17. Min: oh mai. ada pun org yg 1 kepala yg min. well said eve. dulu min da buat salah tang couple2 ni. pejadah tah hormon ni gatal nak kapel masa zaman form 5 n resulted my spm result turned out soooo bad. but allah is the best planner. masuk matric min stop couple2 thingy sampai skrg. 9 years single mingle n happy with that records. hahaha

    masa matric, min ada adore-respect-like one guy yg sgt sgt perfecto with my-husband-checklists. not handsome. very-very down to earth one. bijaksana. pemalu. agama terjaga. family background mmg baik. 9 years min set this guy as husband-guidelines. kwn2 lelaki min ckp 'ko akan xkan kahwin sampai ke tua kalau ko set calon husband mcm budak ni'. even bdk2 lelaki envy with his personality which is so perfect dorg kata. hahaha. sampai skrg kalau org tanya min, bila nak kahwin. min akan cakap, 'aku xkan kahwin selagi lelaki tu x kahwin'. of course its a jokes. hahaha

    up until now min mmg doa minta allah atleast bagi half of this guy punya perwatakan ada kat calon husband min. haritu min ckp pasal junior min eve kenal kn. but this time, min pun 101% sure yg eve kenal kakak kepada this guy. kak sofia. hehehe

    eh. eh. terpanjang dan terbising la pulak kt comment ni. sorry eve heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe you can approach that guy or tackle the kakak first..hehe :)

      Delete
  18. Eve,how did you get those exclusive pics? ehmm? Haa....I wonder...
    You know what? I think you've choose the right 'Mr. Right' he's handsome guy..
    Last question...which better Chinese or 'Mat Salleh'? Im still young but I just ask this question for my future..ehehehe.

    ReplyDelete
  19. I just wanna share from what I learn...untuk mendapatkan jodoh yang baik, kita kena berdoa and prepare ourself dari sekarang.Coz nak dapat yang baik kita kena jadi baik dulu.So, anyone who want to get married just ask from Him now, not later when we are ready....
    Hope we all get what we want," jodoh yang baik"....
    Thanks Eve for sharing this, very informative as always.

    ReplyDelete
  20. whoaaaa kak eve. sapa kta tk hensem. hensem siot. msa tgok gmbar tu dh pilih dh yg mna hensem. tgok2 taste sma cm kak eve. zati pon suka tgk laki masak nmpak machooooo........satu lagi lelaki yg suka budak2. ouh sweeeettt sgt. hehe trlebih gatallah pulak. kak eve w/pun zati nmpkmgatal (hehe) tp zati pun ada prinsip couple bukan boleh kawin pon. contoh cm skrg ni org couple sbb nk break. couple break couple break. ps2 jmpa ex tk tegur sapa. dpt dosa tk cmpur pegang tangan lagi peluk lagi time couple dulu. zati prnah bace satu post yg kta couple tkkan trlepas dr zina hati. so bg zatilah baik kawin trus lagi sweet apa kn. pstu nmpk tk manis perempuan yg couple bnyk2 ni. kn? kn? hehe . mgkn ada yg dpt husband tp rsa rk hensem lah sweet bagai tp zati pegang kata2 rin ahmad, novelis dia tulis cmni

    Rin Ahmad,
    Dalam mencari kesempurnaan,
    Yang kutemu hanya kesderhanaan.

    so prinsip zati no couple, no perfect, terima seadanya jani yg boleh sara hidup zati je.

    ReplyDelete
  21. lupa nk ckap kalo kak eve ngn kawan kak eve sweet gak. kehkehekeh

    ReplyDelete
  22. EVE,frst time komen ni,coz sblm ni jd SR,stuju sngt2 ngn u punya pndngn,banyak btl ilmu yg u share kt sini,rspct ngn u,muda tp sngt mtg,trskn brkrya,semoga prjlnn hdp u dprmdhkn NYA,aminnnnnnnn

    ReplyDelete
  23. kadang2 singgah sini bukan nak baca your novel...
    tapi nak baca sesuatu dari you...

    ReplyDelete
  24. Sis eve he is definitely the most hansomEST among the three siblings :P
    n i had guessed the right guy...nak pinjam blh :P

    ReplyDelete
  25. i like this entry very much!
    hehe..yes u're right about the 'jodoh'
    hope lps ni enrty mcm ni. =)
    -Ana-

    ReplyDelete
  26. he definitely sooooo hensem! =)

    nobody is perfect, and we'll never satisfied to everything we had.
    JODOH. i'd never couple, as my cikgu and parents forbid me to do so, until i finish SPM. they said i'll find someone later on, and i believe them. i'm struggling in my study,had another 1 year to finish it. 22 years old, never couple even once. never regret it as i grown up and learn more about Islam, i understand what we should and shouldn't do.

    ReplyDelete
  27. Wow... I feel impressed sis..
    Benda yg selalu org nmpak pelik itulah yg selalu menguntungkan.
    Tak couple tak apa.. asal hidup kita bahagia dari serabut2 pk psl relationship yg ntah ke mana...

    ReplyDelete
  28. Salam Eve.

    Me 2, norm to be the 'silent' reader as my eyes are 'listen'ing your lines by lines. Alhamdulillah. I'm happy you've been granted for what you've asked for. So blessed! A true experience which should be shared amongst us specially those younger generation and be instilled that we are 'MAHAL.' That's the precise word! Ever wonder why it only be revealed by HIM when you're 27 not those time of BFing? Worth of waiting, right? It's our tradition (which seriously need to put to the end, full-stop)that courtship is necessity!! I totally disagree!!

    Looks could be very deceiving.. After all, beauty is in the eyes of beholder right? Let the inner outshines the outer, then it is worth of admiring! Somehow, what crossed into my mind right now is that, your literally not emotionally loved Mr. Right; TOM, potrays the blend of Tengku Adam Kamil (married) and Fawwaz in characteristics wise.

    If.. If.. If HE permits, In Sya Allah (my doas are always with you), you're his missing left rib and he is your Imam, both of you don't ever stop in educating younger ones.

    Bila cinta itu kemuncaknya pada jalan yang halal dan diredhai, nikmat saling melengkapi itu akan lebih mengujakan.... Take good care!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Same w me..a silence reader..just folo ER line by line..thanks to ER bciz mgasilkn karya yg terbaik..experience yg xdpt sya kecapi pun bleh dpt dr penulisan beliau..thanks so much ER

      Delete
    2. Same w me..a silence reader..just folo ER line by line..thanks to ER bciz mgasilkn karya yg terbaik..experience yg xdpt sya kecapi pun bleh dpt dr penulisan beliau..thanks so much ER

      Delete
  29. wah best2 cerita. ni kire mcm crush la erk? dah agak dah msti eve suka yg eldest. btw sy suka yg youngest mcm sweet sgt. heeeeeee. insyaAllah eve akan jumpa mr right mcm yg eve idamkan. doa dan usaha. "Dua perkara kalau tidak betul-betul tekad sepenoh hati tak akan berlaku: Nak kahwin dan Nak naik Haji. Kalaun 100% usaha dan penoh doa, insya`Allah tiada menghalang. Dengan izin Allah jua. tapi kalau tahap "berkehendak" tu suam-suam kuku, kurang menjadi."petikan Ust Mohamad Kamil :)

    ReplyDelete
  30. assalam.. kak eve.. bila baca setiap status d bolg kak eve, pasti akan trsenyum lebar..
    tersenyum coz bnyk information yg dpt.. tersenyum lagi kerana merasakan yg kak eve ni sgt rapat dgn all the readers.. terpegun dgn cara kak eve bercerita.. trpegun dgn kematangan kak eve.. n yg plg pntg terpegun dgn cara pemikiran kak eve.. kak eve muda, tapi terlalu bnyk pengalaman (pada apa yg sy baca).. sometimes terfikir jugak, siapa sbnrnya kak eve.. trlalu mesra bila bercerita, tapi seorng yg misteri pd sy.. bila dengan kwn2, slalu dengar komen. novel TWB sgt best.. romantic.. sweet. tp kami semua xkenal siapa akak.. kwn2 sy mengagumi gaya penulisan kak eve.. tapi pd sy, kak eve la yg plg layak d kagumi.. coz, gaya penulisan yang begitu tidak akan ada sekiranya kak eve xada.. semoga Berjaya dgn jayanya.. n Tom sgt handsome.. assalam..

    ReplyDelete
  31. Salam Eve..jodoh, hidup dan mati kita semuanya ketentuan ALLAH swt..senjata kuat org2 mukmin adalah berusaha & DOA..DOA..DOA..semoga apa yg diminta oleh kita akan dimakbulkan oleh NYA..mungkin tak semua yg diharapkan akan tercapai sebab ada yg lebih baik akan diberikan oleh NYA..sabar dan tawakkal..

    ReplyDelete
  32. Salam Eve....wah! My guess is correct lah! Anyway, jodoh kita memang rahsia Allah, until the time sampai. Nak couple sebelum kahwin, rasanya tak perlu kot. Apa pun, I wish you all the best.

    ReplyDelete
  33. again cik penulis dah bukak mata saya besar2 ni haa
    i'm proud of myself *sambil tepuk2 bahu sendiri* weeee~~ Alhamdulillah
    thank you eve :D
    May Allah guide all of us ;)

    ReplyDelete
  34. Dear Eve,

    Suka sgt dengan tea shop yg Eve tunjukkan ni....sampai boleh imagine betapa bestnya if saya tgh minum teh & mkn cup cakes kat sana.....such a lovely place.....btw saya mmg suka minum teh...any kind of tea....bab the cute the shop owner tu..... well it's a bonus...minum tea sambil tgk mat salih handsome...best tu.....rugi kalau tak korek criter..tapi their real life story mmg so inspiring....bagusnya kalau anak2 muda Melayu kat Malaysia ni jadi mcm diaorng instead of jadi mat rempit or gangster...

    Pasal jodoh tu..... mmg jodoh tu rahsia Allah...kita perlu sentiasa berdoa moga dapat jodoh yg baik...bila dah kahwin nanti....selalulah doa utk husband kita....insya Allah hidup pun berkat...lastly....kalau ada nice places mcm tea shop ni next time share la lagi dgn kitaorg kat sini...all the best Eve....

    ReplyDelete
  35. saya da siap menjerit dlm bilik time kak eve tnjuk muka Tom..sbb saya da memag2 pilih dia time kak Eve x mai gtau nama dorang..hakhakhakkk

    suka sgt ngan cara hidup Tom..travelling smbil kumpul mklmat n wang tuk bina cafe sndri..comel giler, siap ajak adik2 yng lain.. I like this guy too

    >>k<<

    ReplyDelete
  36. inspire me too to keep du'a to Allah SWT to give me the right one like I want...:)

    p/s:ma sha Allah,your languange make me a bit dizzy when u mix bahasa and english,huhu..

    ReplyDelete
  37. saya ingat akak fall dgn yang adik.. akak kirim salam with the youngest 2 ek.. fall in love pulak... thank!!! akak!! saya suka baca bebelan akak nie.. true !!!

    ReplyDelete
  38. Dear Eve,

    Betul apa yang akak teka.. the eldest one.. :) and yes He is cute & macho.. :)
    Take care..

    ReplyDelete
  39. whoaa..same lah ngan kita kak eve! seriously macam satu masalah pulak kalau takde bf. I remember one of my housemate tanya pernah ada bf x? when i said never have one, muka macam tak percaya je..hahaha..nak jadi macam kawan akak la, doa hari2 nak kawen dengan cina muslim yang tak bape sepet, blh tak? haha.. and we do have in common tang guys who can cook. itu memang tip top kalau dapat yang pandai masak. Memang tangkap cintan hari2 dapat makan masakan si chenta hati...hehe..

    ReplyDelete
  40. omg kak evelyn. handsome nya tom tu dengan beard dia. kirim salam please. hihihik. saya pun takde boyfriend. kawan kawan semua tahu yang saya tak berapa suka cintan cintun ni. kalau saya tipu diorang cakap saya ada boyfriend pun diorang semua tak percaya. hehehe.

    -ana-

    ReplyDelete
  41. Ooo...fr the beginning I know/can guess who's the one among threes u fall for.Yes, he is so handsome.. Fall in love with him too hehehe ( boleh jd hero next novel tu )

    ReplyDelete
  42. ketiga-tiganya handsome... boleh buat jiwa kacau nih.... hahahhaha

    ReplyDelete
  43. sis, i wish to meet you, have a word with you, hangout together, lepaking at tea shop n etc. Heh, who knows maybe someday we'll meet right? cause you are my inspiration. I adore you sgt sis. Wish you are my sister, Heh :P. What ever you doin' may Allah bless you sis. semoga sukses selalu n don't forget to release your new novel. can't wait! :)

    ReplyDelete
  44. i like him too, :P hehe... you're right, kak eve, couple-mouple (mouple ni perkataan sndiri) ni buang masa je. i'm 13 and alhamdulillah, saya tk pernah couple lagi. tak hingin pun. tapi, sejujurnya saya ada la jugak minat kat beberapa orang hehe, just minat sebab benda tu normal la kan. trlalu ramai org hensem kat skola :3 kawan saya kat skolah, mula2, dia couple dgn A ( tk sebut nama) lepas dia clash dgn A, dia tulis dalam diari dia macam ni, >> awak, saya masih lagi sayang kan awak, tpi awak suka kat org lain, takpelah, saya doa kan, awak bahagia dengan dia<< a few months later, dia dia couple ngan orang lain, and clash lagi, dalam diari dia, tulis lbih kurang je. and i'm like, erk, rasa klakar pun ada. anyway, wish you all da best, in your life :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorr kak Eve, merepek. Hehe... biasalah, budk 13 tahun ;) masa tgk gambar tu pun, saya suka kat yg eldest tu. Muka dia ada aura hehehe. Jadi, in bermakna, Fido is mine la kan? Jangan jealous tau! ^ ^

      Delete
    2. *sorry, haish asyik salah je

      Delete
  45. Dear Eve,

    What a lovely sharing.. I dah agak yang u choose the elder one.. Wow.. amazing. Ada ye rupanya lelaki yg almost perfect mcm tu.. Hehe Well, same goes to me. Personally i sgt adore those guys yg ada cita-cita untuk bangun dgn kaki sendiri. Very independent, creative, and they can do it by their own way.. They must be so passionate dgn apa yg diaorg plan to do kan.. You know what, after i break up dgn my ex almost 2 yrs ago, i suddenly tersedar yg r/ship b4 nikah ni mmg useless.. so many heartbreaking. wasted tears, time and even energy, money etc.. So, i do hope i will fall in love with the right one for me.. And keep doa.. And frankly speaking u inspired me a lot. Reading all ur lovely writing makes me feel that we are so close, like we already knowing each other ages! Well, all the best Eve.. I wish i could meet u, and be one of ur best buddies.. :)

    ReplyDelete
  46. Hahahah eve i dah agak meati u suka the eldest one even before you mention it .

    ReplyDelete
  47. Eve,

    Mohon untuk share.
    TQ

    -Nadia

    ReplyDelete
  48. Ya allah andangan akak sooo inspired me :) i wish could meet you someday

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah best kan kak eve tu.. i wish too to see her..heeee

      Delete
  49. Eve,

    I remember in one of previous entry ada mention pasal having tea at this shop... so when bila u start story ni dah rasa mesti ada something attractive kat sini... haha i knew it, mesti eldest pilihan u! not bcoz i know what type of lelaki pilihan u but bcoz i know... i would have choosen him if u don't!!! *lol*

    ~ lia

    ReplyDelete
  50. i felt like crying when i'm reading this entry sis eve. it just like Allah sent His answer for me towards you. Alhamdulillah. thanks to you too sis. your thoughts make up my mind. so, i can 'click' refresh button to myself. haha.

    ReplyDelete
  51. Hahaha. Bila tengok ada tiga pilihan di atas tu, kte dah tau mana satu taste sis. Mr Tom tu mmg mysterious. The one with sexayy tulang rahang. Ahaha. ;)

    ReplyDelete
  52. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  53. Bagus pendirian rose....tpi budaya org kita......tak kahwin tu selalu di cop tak laku......budaya cina pun cam tu....india pun cam tu......ini yg i dpt tsu dr colleagues kst opis.....yg penting kita percaya aturan Allah dah terbaik utk kita..

    Semuga rose dan lelaki impian rose berjumpa antara satu sama lain.Amin.

    ReplyDelete
  54. I like ur point of view akak eve ! ^_^

    ReplyDelete
  55. akak eve do you know how much i want to know u.. best larh akak pendirian tetap.. kata2 akak bagaikan memberi motivasi kat saya. akak bagaikan mentor dan inspirasi buat saya.. thanks to TWB n 13jam A380 sebab kenalkan saya dengan akak yang begitu educated org nyew.. haha.. love u.. <3

    ReplyDelete
  56. u got the same opinion with me.. especially the 'MAHAL' part hehe...ur novel just lift up my day. it gives some sort of source of information...

    ReplyDelete
  57. subhanallah sis! u're really inspiring me...strt dgn bace TWB, memang sy sesangat2lah tertarik dgn novel ni...bila kenal writer novelnye plak....lagi2lah bertambah tertarik sy :) kak eve yg berilmu, berpendirian, yg berpenampilan dan perwatakan yg menarik (frst tgk gmbar akak wktu entri "dating berturut-turut", spontan sy kta " cantiknya kak eve ni") sy pn nak jadi macam akaklah...mcm entri kt atas: "be elegant and be proud in down to earth way:)" n i really love ur stand abt love, couple...xramai tau org berpendirian mcm tu lg...pendirian akak sgt2lah meraikan sy yg juga percaya kpd peng'islahan' diri terlebih dhulu sblm berjumpa jodoh terbaik yg Allah takdirkan....may Allah always bless u sis! love u for the sake of Allah =)

    ReplyDelete
  58. i also agree with you( EVELYN ROSE),rmai yg cple zmn skrg tp at the end x b'akhir dgn wedding pun..,why they waste their 'expensive' time for do bnda yg xsmestiny mndtgkn happiness at all?as for me..,love after marriage is more sweet than love before marriage,right?but..,i really adour you. i'm gonna be insane just because of your novel. THE WEDDING BREAKER. it makes me crazy at all! i had bought TWB and 13 jam A380.,and for now..,i'm waiting for your third novel..,hope da best from you..,a romantic story..,i mean it..,hope it will bcome TRUE.

    ReplyDelete
  59. I loike ur bebelan Eve...biar panjang as long as u are satisfied!

    ReplyDelete
  60. Baru bc entry ni. Nice one Eve!Suke cite pasal cinta tu. Kena kat diri sdri. haha. Nk enjoy life dulu even kwn2 da rmi yg kahwin and anak da berderet-deret :-P

    ReplyDelete
  61. Baru bc entry ni. Nice one Eve!Suke cite pasal cinta tu. Kena kat diri sdri. haha. Nk enjoy life dulu even kwn2 da rmi yg kahwin and anak da berderet-deret :-P

    ReplyDelete
  62. Baru bc entry ni. Nice one Eve!Suke cite pasal cinta tu. Kena kat diri sdri. haha. Nk enjoy life dulu even kwn2 da rmi yg kahwin and anak da berderet-deret :-P

    ReplyDelete
  63. Hi . Your entry kind of woww motivate me! And I read some of your comments above & your words are seriously cool you know . I wish to meet you in person one day (:

    ReplyDelete
  64. Hi . Your entry kind of woww motivate me! And I read some of your comments above & your words are seriously cool you know . I wish to meet you in person one day (:

    ReplyDelete
  65. Thumbs up , sgt setuju ! saya penah jugak tjebak couple time skolah mngh dulu seriously bukan sbb suka sgt pun seronok smntara selebihnya rimas byk waktu yg dibazir kan sampai 2nd time saya couple saya sedar yg saya ni masih muda belum sedia nak bgi komitmen byk lagi masa dan duit yg perlu digunakan dripada kita menghabiskan dgn org yg tak perlu , couple is Haram semua org tahu itu nafsu semata mata jadi saya bertekad saya tak nak couple and tggu mr.right walaupun as human kita pun sunyi but saya tetap dgn pendirian mcm saya , laki baik utk perempuan baik jadi kalau kita sggup tggu jaga diri kita dri mksiat in sha Allah jodoh kita pun mcm tu , so kak ! Let's hope for the best x)

    ReplyDelete
  66. Thumbs up , sgt setuju ! saya penah jugak tjebak couple time skolah mngh dulu seriously bukan sbb suka sgt pun seronok smntara selebihnya rimas byk waktu yg dibazir kan sampai 2nd time saya couple saya sedar yg saya ni masih muda belum sedia nak bgi komitmen byk lagi masa dan duit yg perlu digunakan dripada kita menghabiskan dgn org yg tak perlu , couple is Haram semua org tahu itu nafsu semata mata jadi saya bertekad saya tak nak couple and tggu mr.right walaupun as human kita pun sunyi but saya tetap dgn pendirian mcm saya , laki baik utk perempuan baik jadi kalau kita sggup tggu jaga diri kita dri mksiat in sha Allah jodoh kita pun mcm tu , so kak ! Let's hope for the best x)

    ReplyDelete
  67. Totally agree with you.... it doesn't matter what people said, it is us to decide what we want,and ask Allah multiple times for the right path. Good job sis. Love your entry...

    ReplyDelete