BAB 13

Wah..ramai  sungguh  yg  tak  sabar  nak  tengok  Adam  ngan  Ariana  jumpa  balik  ya?  Bab 12 dan 13 tak  leh  combine  sebab panjang  sangat  kalau  combine.  Tapi  memang  plan  nak  post  terus  before  weekend ;)

okay,  enjoy! Thanks  for  reading  :))

- Evelyn  Rose -

-------------------------------------The  Wedding  Breaker  -------------------------------------

BAB 13


Perkarangan  Hotel  Marriot  Putrajaya  dimasukinya.  Ariana  berdandan  sehabis  cantik. Lama dia tak berdandan. Sejak kejadian diculik oleh Adam, dia memang murung. Sedih. Pakaiannya pun sememeh je bila ke pejabat. Bila dia ditegur oleh doktor beberapa hari lepas, barulah dia perasan yang dia dah terlampau mengabaikan dirinya sendiri. Adam dah merosakkannya tak kan dia juga mahu terus merosakkan dirinya sendiri ? Sejak hari itu dia nekad mahu melupakan semua yang dah berlaku. Dia nekad mahu menyayangi dirinya sendiri. Kalau bukan dia, siapa lagi?

Dua hari lepas, pulang dari pejabat di terus ke gim. Semalam dia menghabiskan masanya di Equestrian Putrajaya, menunggang kuda dan petangnya pula dia ke spa. Mendapatkan balik semangat dan serinya yang telah hilang. 

Usai meletakkan kenderaan, Ballroom Grand Putrajaya 1 dimasukinya. Acara baru sahaja bermula. Seorang penyambut tetamu menunjukkan tempat kepadanya. Meja VIP yang terletak disebelah kiri dewan ditujui mereka.

Ariana mengambil tempat setelah dibawa oleh penyambut tetamu tadi. Beberapa orang VIP lain turut memenuhkan meja. Acara dimulakan bila YB Menteri dan perwakilan syarikat memasuki dewan. Mereka semua ditempatkan di meja tengah,bersebelahan dengan meja Ariana. Meja khas untuk VVIP itu langsung tak dipandangnya. Beberapa acara bermula, dimulakan dengan persembahan, kemudiannya ucap cara YB Menteri di Kementeriannya, dan pemberian sumbangan oleh YB Menteri dan perwakilan syarikat. Wakil media yang berada disebelah kiri dewan sibuk mencatat dan yang mewakili stesen televisyen pula sibuk merekod. Live katanya. Haih, peduli apa aku, bisik Ariana.

Ariana tekun menghadap makanannya. Kadang-kadang dia melayan bicara Encik Harith yang mengambil tempat di sebelahnya. Asalnya tempat itu dikhaskan untuk Ketua Bahagian, tetapi Harith memohon tempatnya ditukarkan dengan Encik Osman yang asalnya ditempatkan di sebelahnya.

"Ariana, ini lah penyumbang terbesar untuk program kita, " tegur Encik Harith bila  satu nama dipanggil untuk naik ke pentas.

Datuk Wira Tengku Adam Kamil bin Tan Sri Tengku Mukhriz.

Sesusuk tubuh yang amat dia kenali diperhatikan. Harith turut sama melempar pandang pada Adam yang sedang bangun dari tempat duduknya. Mata mereka bersatu. Ariana mula gundah. Peluh sejuk sudah memercik didahinya. Matanya dilarikan, berpura-pura tidak mengenali Adam. Senyuman hormat dilemparkan untuk Adam sebelum dia menyambung makan.

‘You don’t know him Ariana! You don’t know him!’ hatinya melaung kuat. Dia tidak mahu mengingati peristiwa itu lagi. Sudah sedia dimasukkan dalam kotak hitam memorinya. Kenapa Tengku Adam muncul lagi? Mahu merobek memori lama? Mencungkil apa yang sedaya upaya dia kuburkan?

"Muda-muda lagi dah jadi Datuk..hebatkan dia ni?" Harith mencelah lagi. Kalau Harith boleh bagi dia masa untuk bertenang, itu lebih baik sebenarnya.

" Pangkat tu boleh dibeli Encik Harith"

" Hisk, awak ni..dia anak billionaire, tapi banyak aktiviti amal yang dia support. Lagipun keluarganya banyak menyumbang pada pembangunan ekonomi negara. Cuba awak kira, dia ada lebih dari 10 buah syarikat besar dari aktiviti perladangan, perkapalan, elektronik, perumahan, perhotelan, dan macam-macam lagi. Dah berapa banyak peluang pekerjaan yang mereka boleh sediakan? Tak termasuk cukai yang dibayar kepada kerajaan yang digunakan semula untuk pembangunan negara? Itu sebabnya dia dapat gelaran tu..."

"Biasalah tu Encik Harith, yang kaya senang nak jadi lebih kaya. Kalau macam saya ni, idea ada duit tak ada. Nak buka perniagaan apa? Last-last macam ni lah juga. That is why kalau Encik Harith baca laporan ekonomi negara, hanya 20% golongan yang terkaya di Malaysia yang mengalami pembangunan taraf hidup yang pesat, dan paling teruk adalah golongan 40% di bawah. Tiada kemajuan langsung" Encik Harith ketawa mendengar pendapat Ariana. Ariana gadis yang agak lain dari yang lain. Pendapatnya kadang tajam tapi bernas.

“Awak salahkan siapa? Kerajaan?” duga Encik Harith lagi.

“Bukan…maklumat ni kerajaan juga yang keluarkan. Dari situlah kita tahu yang jurang ekonomi antara yang kaya dan yang miskin semakin teruk..dan sebab itu jugalah sekarang ni kita bagi banyak insentif kepada rakyat, macam bantuan duit, laptop, rumah. Banyakkan kemudahan pinjaman, macam program 1Azam tu supaya lebih banyak perniagaan kecil dan sederhana ditubuhkan..Tu semua kan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat, tapi sayang…bila kita bagi pertolongan kewangan banyak yang salah guna…” beriya Ariana memberitahu. Kalau dah namanya pegawai tadbir dan diplomatik, gaya bahasanya pun mengganas. Macam nak berdebat di parlimen je.  Harith  semakin terpesona dengan Ariana. Bukan sahaja cantik, malah bijak dan pandai berkata-kata.

“Encik Harith senyum sorang-sorang ni kenapa? Angau ke?” soal Ariana, pelik dengan lelaki yang sedari tadi asyik memandangnya. Tiba-tiba pula senyum-senyum semacam.

“Awak memang beriya ye bab-bab negara ni?” Harith masih tak lekang tersenyum.

“Nak kata saya beriya ke poyo?” terhambur ketawa Harith. Seisi dewan memandangnya. Harith buat-buat batuk. Jatuh reputasinya sebagai pegawai khas menteri. Laju-laju dia memandang ke depan, buat-buat fokus ke pentas.

-  - - - - - - -

Kemesraan Ariana dan Harith Iskandar, Pegawai Khas Menteri mendapat perhatian Adam. Hatinya bagai dipagut gelisah, bagai ditusuk sembilu melihatkan kemesraan Ariana dan Harith. Kenapa dengan dia? Sudah dua bulan dia biarkan Ariana. Melawan egonya dari mencari perempuan yang telah dirosakkan olehnya. Sangkanya egonya telah menang, tapi tak semudah itu. Kehadiran Ariana dengan lelaki lain mencengkam perasaan cemburunya.

Walaupun dia sibuk di atas pentas, berdiri sebaris dengan Y.B Menteri, dirakam oleh stesen-stesen TV dan disiarkan secara langsung, matanya tak lepas dari memandang ke bawah. Ke arah Ariana. Ariana yang duduk dimeja VIP. Sedari tadi Adam memerhatikan Ariana. Meja untuk pegawai perwakilan dari Kementerian. Tak mungkin kerani seperti Ariana menjadi perwakilan Kementerian. Apa profesion Ariana sebenarnya?

“Er Datuk…” Adam pandang lelaki yang menegurnya. Keningnya diangkat tanda bertanya kenapa? Lelaki muda di sebelahnya takut-takut menjawab, “Dato’ Seri dengan yang lain dah nak turun dah tu..” matanya dikerling ke arah Dato Seri yang sudah menjejak tangga. Tinggal dia je yang asyik memerhatikan Ariana sampai tak tersedar apa yang berlaku. Malu je Adam oi! Dah la masuk tv. Perlahan dia memarahi dirinya sendiri. Laju-laju dia mengikut Dato’ Seri dan Ketua Setiausaha Kementerian.

Usai selesai acara pentas. Adam bangun, cuba mendekati Ariana. Dia berpura-pura mahu bersalaman dengan semua wakil Kementerian dan anak-anak yatim. Bila tiba di meja Ariana, Harith pegawai yang banyak berhubung dengan syarikatnya yang menyambutnya terlebih dahulu. Dia mempamerkan riak biasa, tidak mahu sesiapa perasan dengan niatnya yang sebenar. Usai berbual dengan Harith, Adam beralih kepada Ariana.

Huluran tangannya untuk bersalam tidak diendahkan oleh Ariana. Sebaliknya perempuan itu hanya membalas dengan senyuman.

" Terima kasih Datuk atas sumbangan dan komitmen Datuk untuk program ini. Anak yatim sebelah sana ye Datuk " pendek sahaja ayat yang dituturkan oleh Ariana. Jarinya menunjukkan kearah meja anak yatim di belakang mejanya sebelum dia duduk dan menyambung makan. Mata-mata yang memerhatikannya tidak diendahkan. Dia tahu perbuatannya itu agak biadab, dan mungkin dia akan ditegur nanti. Pedulikan! Hilang kerja pun dia rela.

“Rugi tau awak layan dia macam tu. Bukan senang nak jumpa anak Billionaire” usik Harith yang juga tidak menyangka Ariana langsung tidak tertarik dengan lelaki kaya dan kacak seperti Adam. Bukan kaya yang biasa, anak Billionaire!

Ariana mencebik, “Bayar sejuta pun saya tak hingin Encik Harith”

Perlahan sahaja Ariana mengucapkannya, tetapi masih mampu didengar oleh Adam. Adam geram bila perempuan itu melayannya penuh formal, profesional seperti antara mereka tak pernah bersua muka. Tak pernah berkongsi katil. Adam jadi geram bila tidak diendahkan oleh Ariana, dah la terang-terang memberitahu Harith yang Ariana tak ingin pun kat dia tapi geramnya disimpan. Dua bulan dia cuba melupakan Ariana, kerana ego dia biarkan Ariana sendirian. Tidak mahu mengganggu gadis itu lagi.  Elok-elok malam ni, Ariana muncul kembali. Yang memedihkan hatinya ialah Ariana datang dengan lelaki lain. Wajahnya semakin cantik, berseri, bagai apa yang berlaku dulu langsung tidak memberikan kesan pada Ariana.

Adam masih mempamerkan riak professional walaupun Ariana biadap dengannya. Dia terus bertegur sapa dengan beberapa ahli meja yang menempatkan anak-anak yatim.

Habis sahaja acara, Adam keluar terlebih dahulu bersama-sama dengan YB  Menteri dan beberapa orang tetamu VVIP lain. Mereka berbual dia VIP lounge room sebelum masing-masing membawa haluan sendiri. Adam menunggu Ariana meninggalkan Ballroom, dia memerhatikan dari lounge area.

Usai Ariana melintasi lounge area, dia terus mendekati. Beberapa mata memerhatikan mereka. Terutamanya perwakilan Kementerian yang lain. Harith tiada dengan Ariana, lelaki itu terpaksa mengikuti YB Menteri.

 Ariana yang leka berjalan tidak perasan akan kehadiran Adam. Dia sangkakan Adam dah lama meninggalkan hotel. Sengaja dia tunggu setengah jam baru dia keluar dari Ballroom. Ariana berjalan santai keparkir keretanya diseberang jalan. Terasa seperti dirinya diekori tapi Ariana malas nak perasan. Lagipun ramai yang turut berjalan keluar bersama dengannya.

Remote control kunci keretanya ditekan dari jauh. Ariana terus memasuki perut kereta. Pintu disebelah penumpang turut sama dibuka. Ariana menjerit. Adam cepat-cepat menutup mulutnya dan memintanya diam. Membuntang matanya melihat Adam yang sudah berada disebelahnya.

" Ariana, apa you buat kat sini ? "

Adam  memandang  Ariana  yang  masih  cantik  dengan  sanggul  melayu  dan  baju  kurung  kain  songket  warna  merah. 

Ariana  menarik  nafas  dalam-dalam,  cuba  mengawal  emosinya.  Dia  perlu  bijak  kali  ini.  Tidak  mahu  dan  tidak  akan  kalah  dengan  permainan  Adam. 

Kau dan dia tak pernah berjumpa Ariana. Tak pernah. Tak pernah. Tak pernah! – bisik  Ariana  kuat  bergema  kuat  dibenaknya.  Menggetarkan  jiwanya.

" Sorry Datuk, apa Datuk buat dalam kereta saya. I think it is not appropriate if people see you sneaking into my car "

Adam buat muka pelik. Apa kena dengan Ariana? Hilang ingatan ke?

"Come on Ariana, jangan buat tak kenal lah "

"Memang kita tak pernah kenal " Ariana melemparkan senyuman manisnya. Berpura-pura formal.

" Ariana "

"Ya Datuk? Saya hormati Datuk sebagai sponsor utama event Kementerian saya, tapi saya pohon Datuk hormati privasi saya. Bolehkan Datuk ? "

"Apa jawatan you kat sini ? "

"Kerani " Ariana sengaja nak memulangkan paku buah keras pada Adam. Sedap-sedap kata dia kerani.

"Kerani yang duduk dimeja VIP. Hebat " Adam turut membalas sinis.

"Ya, saya memang hebat " selamba sahaja Ariana menjawab. Adam dijelingnya sekilas. Lelaki itu menggelengkan kepalanya bagaikan tak percaya dengan layanan Ariana. 

"Can you stop this Ariana. Dah la berpura-pura.Does it hurt so much to remember me? " puaka mulut Adam. Bukan puaka, tapi celaka! It hurts a lot to remember you! Bentak Ariana, tapi dalam hati sahaja. Dia tak kan kalah dengan permainan Adam.

" Maaf Datuk, saya memang tak kenal Datuk. So please, leave."

Adam ketawa sinis. Patutlah Ariana langsung tak mencarinya, ada lelaki lain..Hatinya kembali dicengkam resah. Dipagut cemburu.

“Maybe this will cure your memory”

Leher Ariana dipaut oleh Adam. Mendekatkan wajah perempuan itu dengannya. Bibir mereka hampir bertaut tapi pantas Ariana menolak Adam dengan sekuat tenaganya. Hon kereta dibunyikan dengan kuat. Adam terus melepaskannya. Terkejut dengan tindakan Ariana yang lebih agresif dari dulu.

"I will not let anyone touch you EXCEPT me”pintu penumpang dibuka. Adam berjalan laju meninggalkan kawasan parking. Dari jauh kelihatan dua orang pengawal datang kearah keretanya. Ariana membuka cermin kereta dan mengangkat tangan. Keretanya dikeluarkan dari tempat parking, dia berhenti disebelah pengawal.

" Sorry saya tertekan hon tadi "

Pengawal tadi tersenyum. Perempuan yang bawa kereta, memang macam-macam. Ariana terus memecut laju meninggalkan perkarangan hotel. Malam itu dia tak berani untuk bermalam dirumahnya seorang diri. Kenapa Adam muncul lagi? Baru sahaja dia mahu berasa lega dengan perkhabaran dua hari lepas, Adam datang lagi dalam kehidupannya. Tak habis-habis!

Ariana menghubungi kawan sepejabatnya Lailatul, dia mahu menumpang rumah Laila. Tidak berani untuk kembali ke rumahnya. Dia tahu setakat mana kemampuan Adam. Awal-awal pagi nanti dia akan terus balik sebelum ke pejabat.




Bored ? Enjoy it ? or LIKE it? ;D

Comments

  1. Yey 1st commenter..best!as usual,nak lagiiii

    ReplyDelete
  2. ehem ehemmm
    will adeam hunt ariana?
    we will see. we will see =)

    right writer?
    heheheee

    ReplyDelete
  3. best sgt-II... adam still tak tau ke rancangan ayahnya nak satukan dia & ariana??

    ReplyDelete
  4. sweet sngt2... adam terang2 dah tangkap cintan kat ariana... oh mai dior...

    x sabar tunggu dorang kaweng . heheheh :3

    ReplyDelete
  5. wow..excited ni ada entry baru..x sbr nk tnggu..hehee

    ReplyDelete
  6. wooooooooooo... datuk wira cemburu yer? ekekekekekkekee...
    well done ariana!! ingat dia byk duit sume kna ikut ckp dia.. hehe
    pape pon, xsabo nak tgu apa tindakan adam pasnih.. mesti syok! :)

    ReplyDelete
  7. Best larr cerita nyeh. It always makes me wonder what's next? Heheheheh... I think you are a really good writer coz this story is awesome.... Do continue asap........

    ReplyDelete
  8. best gilerrrrrrrrrrrrrr

    ReplyDelete
  9. best cite ni lain dari yang lain jln cite dia.sambung lagi ya.

    ReplyDelete
  10. best sgt2...hebad la cik writer..mmg laen dr yg laen!!! =D

    ReplyDelete
  11. nak lagi boleh best sangat2

    ReplyDelete
  12. Awesome as usuall Evelyn!!!
    Hwaiting 4 the next entry!!!
    Can't wait 2 read the next entry:0

    ReplyDelete
  13. evelyn, pls update cpt2 ek..x sbr nk bc nx n3..x mo tggu lme..hehe

    ReplyDelete
  14. fantastic..
    nk lg,upload cpt2 ye..
    trimas
    =)

    ReplyDelete
  15. Mmg best.... xsabar tggu next n3... bg la datuk paduka n ariana punya scence byk2 ckit...

    ReplyDelete
  16. hoyeahhhh, adam dah rasa tercabar tuh. padan muka. tak sabar nak tunggu apa tindakan adam lepas nih.

    err, hai Evelyn. salam kenal. baru nak bertegur sapa. selalu jd silent reader je. hihi.

    ReplyDelete
  17. wa... best la... tak sabar nak tunggu cite antara adam dan ariana...
    nak tgk mcm mn tindakan adam nak pikat adriana...
    bila nak sambung lagi..
    sambung bab 14 esok leh tak...

    ReplyDelete
  18. love it...nak lagi pls....

    ReplyDelete
  19. omaigod omaigod.. si hero sudah cinta lah. si bapak nak masuk meminang. mmg tak boleh lari dah lah arianna.. hahha

    ReplyDelete
  20. wewit adam yg sexy... miss u.. hello Evelyn... kcian adam sya, semua nk benci dia.... haippp adam ni, jgn notty2 ok... sabar, xlama lgi dptlh si ari... untk ari, ksian dier, tentu sahaja dia menci perogol mcm adam tu,tu encik serigala dah jtuh cinta .. awhooo!, lgi dia x leps la.... tak sbr nk tgk mcm mana bad boy mcm adam nk pikat ari... tq dear... best sngt2...

    ReplyDelete
  21. best...cpttttt...hehhehhe

    ReplyDelete
  22. tak sabar tunggu diaorang kawin...lalalalala

    ReplyDelete
  23. evelyn the best.... nak lagi...
    adam dah jet ai'me dengan arianna

    ReplyDelete
  24. sy sukee..tp nape pendek sgt..kalo bh,update le n3 ari2..nnt kuarkn novel plak

    ReplyDelete
  25. wah, makin menarik...Adam dh pndai cemburu la..hehehe..cpt2 smbg k,xsbr nk tau cite seterusnye...klau blh nk cik writer upload hari cite nie..hehehehe

    ReplyDelete
  26. fuuyooh...ingatkan adam da bertaubat..rupanya sama spt dahulu..haha
    thx sbb upload n3 br...suka2 tp y so short??im gelojoh u know..

    ReplyDelete
  27. xsabr2, nak tnggu next n3..
    best3..

    ReplyDelete
  28. Perghh! Cayalah ER mmmg best thap petala 8..!

    ReplyDelete
  29. bestt!!!suka citer ne..<3<3
    LIKE!!

    ReplyDelete
  30. Nk lg n lg...sukeeeee ^,^

    ReplyDelete
  31. nak lagi...good job writer!:D

    ReplyDelete
  32. Yayyyy nak lagi....bila nk buat novel???? Best gile cita ni..ohsemnnmmn

    ReplyDelete
  33. writer,malam nie xde entry ke?cepat-cepat update ye coz citer nie memang best (Y)

    ReplyDelete
  34. xdde n3 bru ke ari ni kk..:D

    ReplyDelete
  35. sis evelyn hurry up t0 update the next ep...
    xbar nie...

    ReplyDelete
  36. bestnya,..xsabar nak tunggu chapter seterusnya

    ReplyDelete
  37. Evelyn cpt la post next entry!!!
    Dh x sbr nk taw perkembangan dier orng:)

    ReplyDelete
  38. best nya cerita ni .... sungguh corporate ... suka suka ...

    hotmum

    ReplyDelete
  39. ouh. hari nu pun belum post tajuk baru. takpe2. take your time.. :)

    ReplyDelete
  40. ok fine...bru jumpa blog yg owesome ni haha...sgt best cite ni, cpt2 la smbg ye >_<

    ReplyDelete
  41. evelyn hri nie x der entry bru ker???
    :)

    ReplyDelete
  42. mna entry terbaru nie...dah tak sbar dah nie....pls la updateeeeee

    ReplyDelete
  43. Next entry pls..... Best dan tak salam2 nak tengok Adam merasai kesakitan di"ignore" oleh Ariana... Harap2 storyline akan menjurus kpd Adam cuba utk mencari Ariana dan tidak dpt menemuinya... Serves him right....

    Jadi tak Arianan nak keluar negeri?

    ReplyDelete
  44. uwaa mana entry baru nih..xsabarnya nak baca...harap2 panjang laa n3 lepas nih hehhehhehe -Ita

    ReplyDelete
  45. i want more! ahahh!
    *best la cik writer. nak tahu lagi. :)

    ReplyDelete
  46. Rsa mcm nk pengsan tggu entry bru...
    Huhuhuhu!!!

    ReplyDelete
  47. padan muke adam..amik sebijik dr ariana..hehe

    ReplyDelete
  48. Ha kan...jiwa kental ariana ni pura2 x knal...
    Adam plak yg sakit ati..padan muke..

    ReplyDelete
  49. eve tolong novelkn ABANG PILOT,jln cerita yg menarik....xsabar nk tggu update bb 13,..zahid vs ferhard

    ReplyDelete

Post a Comment

Most Popular Posts