Buah Tangan !



Hi  and  Salam ! I know mesti semua goes like : Alaa...mana Teaser TWB ? haha hmm..actually since Teaser Bab 31 adalah the LAST update pasal TWB , so Eve akan up kan in Oct. Plus, memang dah janji dengan penerbit dah tak boleh update new bab, so teaser akan lambat sikit so that tak terasa lama sangat antara - last update TWB dgn novel publish. Meanwhile tu, as buah tangan orang yg tetap jenguk kat sini so that tak delah buka kecewa je sbb tade pape kan ? Even this piece mmg purely nonsense but hope u guys enjoy it ! lol 
 


Cerpen : 13 Jam - A380 


Part 1

Hey,  stalker ! haha ” sakan  si  Hani  ketawakan  aku. Kakak  aku  yang  bezanya  hanya  setahun  dengan  aku  sudah  berumah  tangga. Anak  dara  umi  yang  masih  bujang  tinggal  aku  sajalah.

Oh,no…no…no….! Bukan  tidak  laku,  tapi  memang  tak  mahu  lagi. Not  yet  bukan  never ! Dalam  usia  25  lima  tahun  seperti  sekarang, bagi  aku,  aku  masih  muda. Banyak  lagi  perkara-perkara  di  dunia  ni  yang  masih  belum  aku  kecapi. Walaupun  sakan  dituduh  memilih,  tapi  aku  pekakkan  telinga  dan  cekalkan  hati  dengan  tohmahan  manusia  pelbagai  ragam  ini.

“ Alah,  kalau  kau  bujang  ko  stalk  juga  kan  mamat  ni ? ” tanya  aku  padanya  tanpa  ada  riak  bersalah  langsung. Stalk  tweet  orang  je  pun,  bukan  tak  ada  orang  pernah  buat. Rasanya  kawan-kawan  aku  kat  akaun  facebook  lagi  banyak  stalker  tapi  ada  aku  peduli? Sorry  ajalah. Tak  ada  masa! You  nak  stalk  I? You  stalk  lah,  asal  tak  kering  duit  dalam  bank  I  sudah.

Hani  duduk  menongkat  dagu  di  kerusi  aku. Kepalanya  terjongol  di  sebelah. Sibuk  memerhatikan  skrin  kaca  computer  riba  aku. Terpempan  gambar  lelaki  kacak  yang  dikenali  ramai. Oh  no,  bukan  pelakon  mahupun  pelawak ! Tapi  Tycoon  muda  yang  masih  hottie,  available  dan  bergetah. Perempuan  mana  tak  nak  kan ? Semua  pakej  ada  dan  lengkap.

“ Dia  dah  ada  kekasih  la  Hana… ” omen  Hani  pada  aku. Aku  mencebik.

“ Tu  gossip  tahun  lepas. Meh  sini  aku  tunjuk ” beriya  aku  memberitahu. “ Ni  semua  gambar-gambar  ni  tahun  lepas  punya…cuba  ko  tengok  gambar  dorang,  mamat  ni  bukan  jenis  sorok  awek  ni…tapi  aku  percaya  dorang  dah  putus. ”

Hani  duduk  menegak. Bercekak  pinggang.

“ Amboi,  pandai-pandai  je  kau  ye ? Propa  ek ? ”

“ Aku  kan  boleh  ‘baca’  orang. Ni  tengok  betul-betul, cara  kedudukan  dorang,  senyuman  dorang,  aku  rasa  macam….lelaki  tu  yang  terlebih  sayang  and  wana  show  off  this  girl  tau,  but  the  girl  macam…acuh  tak  acuh…je…I  bet  she  dumped  him. ”

Kali  ini  Hani  ketawa  kuat. Geram  pula  aku.

“ Ah, dah-dah  la  tu  oiii ! Realiti  Hana,  realiti ! ” tangan  Hani  dilambai-lambaikan  ke  muka  aku. Bagaikan  cuba  mengejutkan  aku  dari  alam  fantasi. Alam  mimpi.

Reality  number  1 : Kau,  Hana  Sofea  binti  Ibrahim  dan  dia,  Syed  Haydar  TAN  SRI  Syed  Nazim . A  very  OBVIOUS  status  gap. Anak  TAN  SRI  and  anak  taukey  restoran !

Aku  buat  muka.Ayah  ada  4  rangkaian  restoran, okay  what ?

Reality  number  2 : Minah  yang  kau  tengok  tu…anak  orang  kaya  Indonesia  okay ! Dan  kau, Hana  Sofea, is  just  an  ordinary  girl ! ”

Amboi, bersemangat  si  Hani  mahu  aku  kalah  dalam  perang  jiwa  sendiri. Tangannya  dilayang  bagaikan  berdeklimasi  sajak. Siap  mata  pandang  atas,  bagai  berlakon  teater  di  Istana  Negara.

  Reality  number  3 ” Hani  menjatuhkan  pandangannya  pada  aku.  “ Mana  kau  nak  jumpa  mamat  ni  ha…? Orang  kaya  kahwin  orang  kaya, orang  macam  kita  kahwin  sesama  kita.  Pokok  pangkalnya,  macam  mana  nak  bercinta  kalau  berjumpa  pun  tidak  mungkin  minah  oit ?! ” Bahu  aku  ditepuk  beberapa  kali. “ Wake  up !

Who  know  we  will  bump  on  each  other’s  one  day ? ” kata  aku  cuba  mempertahankan  pendirian. Masih  mahu  menegakkan  angan  sendiri.

“ How ?

Aku  diam  berfikir  untuk  satu  saat  tapi  Hani  lebih  dulu  memintas.

“ Jadi  cik  setiausaha  kepada  CEO  syarikat  hartanah  tu ? Nak  ke  CEO  kahwin  dengan  setiausaha? Kalau  buat  gundik  aku  percaya  lah…”

Baru  sahaja  aku  nak  buka  mulut,  si  Hani  sambung  lagi. Isk, memang  tak   penat  betul  minah  ni !

“ Ke  kau  nak  buat  macam  drama  tu ? Bump  on  him  dalam  lrt ? Dalam  bas ? Euu ! Atau  kapal  terbang ? ” Hani  ketawa  mengekek.

“ Hana….my  dear  sister..! Dah  la, ramai  giler  orang  beratur  nak  pinang  kau,  kau  tunggu  si  mamat  yang  takkan  gugur  ni  ha. Udah  le teww…. Nonsense  tahu ? Orang  macam  dia  takkan  jumpa  dengan  kita. Tidak  Mungkin. Kau  pun  tahu  dia  guna  Ferrari  Maserati. Tak  kan  nak  ride  LRT. Nak  jumpa  dalam  kapal  terbang ? Mamat  tu  sah  guna  First  Class,  kita  ni  paling  ya  pun  Economy  je  dik  oii…”

Bila  terasa  macam  dah  nak  meletop  telinga  aku  mendengar  omelan  si  kakak  yang  bermulut  pedas,  terus  aku  bangun  ke  dapur.

“ Bosan  la  cakap  dengan  kau ! ” bebel  aku  dalam  suara  perlahan. Dia  ketawa  lagi. Suka  lah  tu  dapat  kenakan  aku. Urgh.

Anyway,  ticket  flight  kau  dah  book  belum ? ” tanya  Hani  dalam  nada  serius. Aku  mula   duduk  dan  menukar  topik  perbualan.

“ Dah, next  week  la  aku  pergi. 17th  macam  aku  cakap  aritu ”

Hani  mengangguk.

Flight  apa  ? Pukul  berapa ? Nanti  aku  nak  arrange  hantar  kau,  in  case  kena  apply  cuti ”

“ Cuti  apanya,  hari  tu  kan  Ahad. Aku  fly  malam. I  chose  MAS, A380 ! ” sorak  aku  gembira. A380  tu  kapal  terbang  dua  tingkat  dan  aku  masih  belum  berkesempatan  merasa   menaikinya. Asyik  naik  Boeing  je…

 (Spot that double-deck window ? - credit to abang google )


“ Sakan  ye  suka ? ”

“ Of  course  I  am..! 13  hours  double  decker  flight - will  not  be  boring  anymore ”  aku  masih  dalam  mood  gembira  dan  teruja. Hani  buat  muka  biasa. Jeles  lah  tu. Hehe. “ Bosan-bosan  aku  boleh  main  turun  naik  tingkat  atas.haha cool  rite ? ” soal  ku  sengaja  memanaskan  lagi  suhu  kakak  aku.

“ Okay  lah  tu…” jawabnya  sambil  buat  muka  sebelum  berlalu  ke  ruang  tamu. Kembali  duduk  bersama  suaminya.

Biasa  kalau  turun  ke  Kuala  Lumpur  aku  memang  akan  menumpang  rumah  Hani. Banyak  pula  dokumen  yang  perlu  aku  selesaikan  sebelum  kembali  ke  bumi  England. Ke  sana  untuk  menyambung  pelajaran  dalam  bidang  kejuruteraan  peringkat  doktor  falsafah. Ada  juga  yang  menyatakan  usia  itu  terlalu  muda,  tapi  semuanya  bergantung  pada  persekitaran. Pada  aku,  bukan  usia  yang  jadi  pengukur,  tapi  kemahuan  dan  kesediaan.

Syed  Haydar  mewarisi  syarikat  hartanah  arwah  ayahnya  pada  usia  25  tahun. Perdana  menteri  Malaysia  kini,  Dato  Seri  Najib  Razak  diangkat  menjadi  Menteri  Tenaga, Telekomunikasi  dan  Pos  pada  usia  25  tahun. Mark  Zurkerberg  pengasas  facebook  disenaraikan  sebagai  billionaire  kedua  termuda  selepas  Moskovitz  yang  mengecapi  harta  kekayaan  hasil  usaha  sendiri  juga  pada  usia  25  tahun !

Dan  aku ?


Hana  Sofea  Ibrahim, baru  terkedek-kedek  ingin  mendapatkan  ‘sesuatu’. Tapi  siapa  tahu,  usia  25  tahun  bakal  menjadi  sejarah  dalam  hidup  aku ? Otak  sudah  melayarkan  pelbagai  imaginasi   dah  ni,  mulut  pula  tak  habis  tersenyum.

“ Berangan  ya ? ” alahai,  suara  Hani  kembali  menjengah  pelupuk  telinga. Bila  masa  dia  datang  pun  aku  tak  sedar. Ya  lah,  masyuk  sangat  berangankan  Syed  Haydar  yang  hottie.

“ Kau  bayangkan  Hani…Tetiba  kan  aku  pergi  KLIA  and  met  him ? hihi “ aku  ketawa  gedik  sambil  membayangkan  kemungkinan  tersebut.

Owh,  how  romantic  and  sweet  kan ? By  the  way  papa  bagi  berapa  ribu  kat  kau  nak  beli  tiket ? ” tanya  Hani  lagi. Mematikan  selera  aku  nak  berangan  je.

“ Hmph, RM4500.00 ”

“ So,  dapat  ke  beli  First  Class  seat ? And  duduk  dalam  Business  Lounge ? ”

Aku  geleng. Waaa….memang  la  tak  dapat. Betul  la  kata  kakak  aku  ni. Sampai  bila  aku  nak  berangan ?

“ Hana…kalau  kau  keep  on  dreaming  like  this,  I’m  just  worried  that  you  will  miss  your  Mr  Right…You  are  25  now. Lepas  siap  phD  you  are  28. Not  a  young  age  anymore…”

No  lah,  I’m  not  that  into  him  la  my  honey  bunny…and  not  into  all  the  others  juga….”

“ Not  even  dekat  Arman  anak  Datuk  Panglima  Tentera  Darat  tu ? ”

Aku  geleng. “ Scary  la  dapat  suami  askar. Hee, ayah  askar,  anak  askar. Oh,no ! ”

“ Syamsul ? The  guy  working  with  you ? ”

Aku  geleng. “ He  is  okay…handsome  and  all..but…Aku  rasa  he  is  not  the   loyal  type

“ Tu,  anak   kawan  ayah  yang  mak  dia  risik  kau  tu ? Hey,  anak  dia  doktor  tu.  Parent  dia  kan  owner  resort. Rugi  kau.”

Aku  mencebik. Kenapa  pula  aku  rugi ? Yang  ada  nama,  pangkat  dan  kekayaan  mak  ayah  dorang.

“ CEO  Nazim  Construction ? ”

 
Aku  geleng  lagi. Wait, Nazim  construction ? Aku  pandang  wajah  kakak  aku  dengan  sengihan  melebar, “ Of  course  nak ! ”

Dia  turut  sama  ketawa. “ Dah..dah…17th  is  just  few  days  later, go  pack  your  stuff.  Let  see  if  miracle  happen. If  it  didn’t  then  just  quit  dreaming  okay ?

Aku  diam. Okay  ke ? Boleh  la  kot  kalau  aku  ciptakan  17th  September  as  my  borderline. Him  or  no  him. No  means  a  total  NO, kalau  ada ? Kalau  ada ?

Pengsan. Ya,  pastinya  aku  akan  pengsan.


--------------------------------------------------------------------------


“ Semua  dah  ada  dah ? ” soal  ayah  yang  berdiri  di  hadapan  aku. Umi, Hani dan  Ijoe  suami  Hani juga  ada  bersama. KLIA  tidaklah  terlalu  sibuk  pada  waktu-waktu  begini.

“ Dah… ” aku  memberikan  jawapan  pasti. Sudah  tiga  kali  ayah  dan  ummi  tanyakan  benda  yang  sama. Pasport ? Alamat  kat  sana ? Surat  tawaran  university ? Semuanya  sudah  tersimpan  rapi  di  dalam  sling  bag   yang  setia  di  sisi.

Satu  persatu  tangan  ahli  keluarga  aku  salami. Usai  mencium  pipi  umi  dan  ayah,  aku  terus  ke  pintu  pelepasan. Menyerahkan  passport  kepada  pegawai  bertugas  sebelum  menuruni  tangga  bergerak  untuk  ke  aras  bawah.

Him  or  No  Him ?

Dalam  sibuk  mahu  berlepas  ke  United  Kingdom,  sempat  lagi  otak  aku  menerawang  memikirkan  Syed  Haydar  dan  perjanjian  yang  aku  buat  pada  diri  sendiri. Mungkinkah  keajaiban  berlaku ? Ajaibkah  kalau  dapat  bertemu  dia ? Hebat  sangatkah  lelaki  bergelar  Syed  Haydar ? Hebat  atau  tidak  bukan  perkara  pokok,  pokoknya  Hana  Sofea  sudah  jatuh  bergolek-golek  pada  jejaka  yang  dia  sendiri  tidak  pernah  bersua  muka.

Hi ! Ni  passport ” passport  aku  suakan  sekali  lagi  kepada  pegawai  imegresen  yang  berada di  aras  bawah. Ramai  sangat  yang  beratur  di  mesin  elektronik,  nak  cepat  aku buat  cara  manual.

“ Pergi  mana  ni  dik ? ” soal  abang  imegresen  berbasa  basi. Aku  melayangkan  senyuman.

“ London  bang ”

Dia  mengangguk  seraya  melemparkan  senyuman. Passport  aku  dikembalikan. Aku  menyambutnya  dan menyambung  langkah  ke  balai  berlepas.

*******************

Selepas  hampir  30  minit  menunggu,  akhirnya  gate  dibuka  dan  kami  dibenarkan  memasuki  pesawat. Kerusi  46D  aku  cari  dengan  teliti. Ruang  kapal  terbang  agak  sesak. Memang  sesak  pun. Berbahang  rasa.

Elok  sahaja  aku  nak  duduk  seorang  lelaki  yang  berada  di  kerusi  sebelah  menegah.

Sorry…dah  ada  orang  kat  seat  ni ”

Dah  ada  orang ? Sangat  tidak  kelakar  bagi  aku. Dengan  orang  beratur  berderet  di  belakang  aku,  tunggu  aku  melandaikan  diri  di  kerusi  boleh  pula  mamat  ni  cakap  dah  ada  orang. Dia  ingat  ni  kapal  terbang  AirAsia  ke ?

“ Ni  tiket  saya ” aku  suakan  tiket  aku  padanya. 46D. Dia  mengerutkan  dahi. Tanpa  sempat  menunggu  aku  duduk  di  kerusi  tersebut,  cuba  mengelakkan  congestion  di  laluan. Beberapa  mata  sudah  sibuk  memerhatikan  perilaku  kami.

Mamat  di  sebelah  mendekatkan  diri  pada   aku. Sikunya  menongkat  di  penghadang  antara  kerusi  kami. Wajahnya  dirapatkan  pada  aku. 

 “ Awak,  tempat  ni  memang  dah  ada  orang ” katanya  perlahan.

“ Sayalah  orang  tu ” aku  menjawab  senang. Dia  menggelengkan  kepalanya. Aku  pejamkan  mata,  menunggu  keadaan  lebih  tenang  dan  malas  mahu  bercakap  dengan  mamat  di  sebelah.

“ Awak … ” okay, suara  mamat  tu  bergema  lagi. Kali  ini  siap  mencuit  bahu  aku.
Dengan  geram  aku  membuka  mata  memandangnya. Dia  menunjukkan  kepada  seorang  perempuan  yang  berdiri  di  tepi  kerusi  aku. Perempuan  separuh  abad  atau  lebih  tua  lagi. Aku  menonong  memandang  perempuan  tadi.

“ Ni  kerusi  nenek  saya. Ni  tiket  dia , 46D  juga. Economy Class ” aku  terlopong. Okay, its  happen  to  me. Disaster.

Tak  kan  lah  aku  nak  bergaduh  dengan  nenek  tua  pula ? Aku  terus  bangun. Macam  mana  kes  macam  ni  boleh  berlaku  pada  aku ? Aku  pernah  dengar  kes  double  tiket  macam  ni,  tapi  sepanjang  menggunakan  kapal  terbang  ia  tidak  pernah  berlaku  pada  aku.

“ Sorry  mak  cik,  tiket  saya  pun  46D. Duduklah. ” beg  sling  aku  ambil. Lelaki  tadi  juga  tuurut  bangun  membontoti  aku  sebelum  neneknya  duduk  di  situ.

“ Tak  pe  nak. Terima  kasih  la  ya. ” ucap  nenek  tadi.

“ Tak  pe  mak  cik. Saya  pergi  dulu ” lelaki  tadi  yang  setia  di  sebelah  aku  abaikan  kewujudannya. Langkah  aku  bawa  ke  arah  seorang  pramugari.

Miss ! Here ” belum  sempat  aku  menegur  pramugari  cantik  yang  berada  dua  meter  di  hadapan,  si  cucu  nenek  terlebih  dahulu  memanggil. Baru  aku  perasan  kedudukan  kami  yang  sangat  rapat. Dia  mengenakan  baju  t-shirt  kolar  warna  biru  tua  dan  seluar  petak-petak  warna  coklat  muda. Gaya  fashionista  betul. Wajahnya  pun  boleh  tahan  kacaknya,  tapi  rambut  serabai,  bukan  taste  aku. 



“ Kenapa  ya ? ” soal  si  pramugari.

“ Miss,  tiket  dia  dengan  tiket  my  grandma  sama  seating  la. How  thing  like  this  happen ? Now  mana  dia  nak  duduk ? ” soalnya  tegas. Wow,  tadi  lembut  sahaja  caranya. Sekarang  boleh  tahan  tegas  orangnya. Aku  pula  tidak  berpeluang  bersuara. Hanya  terkebil-kebil  memandang  si  lelaki  itu.

“ Tiket  ada ? Mari  saya  tengok ”

Dua  tiket  yang  sama  hanya  berbeza  nama  penumpang  dihulurkan  kepada  pramugari. Berkerut  wajah  pramugari  itu.

“ Sorry  ya  Encik,  Cik,  perkara  macam  ni  memang  ada  berlaku  dan  biasanya  ada  kesilapan  sistem  waktu  pembelian  tiket… Okay, saya  cuba  carikan  kerusi  lain  untuk  Cik, sementara  tu  Cik  boleh  ikut  saya  ke  aras  atas. Have  a  drink  while  waiting, Encik  pun  boleh  ikut  kalau  mahu ”

“ Okay  thanks ” serentak  kami  bersuara. Langkah  pramugari  kami  bontoti. Bar  dan  lounge  area  untuk  kelas  bisnes  tampak  selesa  dan  eksklusif. Aku  dan  lelaki  tadi  duduk  sementara  menunggu  pramugari  tadi  kembali.

“ Hi,  saya  Firdaus, call  me  Feedo ” dia  senyum.

“ Saya  Hana  Sofea  just  call  me  Hana ” aku  membalas  senyum. Okaylah, kira  bertanggungjawablah  lelaki  ini  hingga  sanggup  tunggu  sampai  semuanya  settle. Krew  kabin  agak  sibuk  memastikan  semua  penumpang  memakai  tali  pinggang  keselamatan. Menerangkan  langkah-langkah  keselamatan  dan  membuat  persediaan  sebelum  berlepas.

“ Awak  buat  apa  kat  London ? ” tanyanya  ramah.

“ Sambung  study. Awak ?  

“ Parent  saya  tinggal  kat  sana. Grandma  nak  balik  kampung  di  Malaysia  so  saya  temankan. ”

Aku  mengangguk  agak  kagum. British  la  kiranya  mamat  ni. Patutlah  gaya  ala   orang  Inggeris  je.

“ Awak  buat  degree  ke ? ” tanyanya  lagi. Masih  mahu  mencungkil  maklumat. Aku  tersenyum.

“ Tak, phD… ” matanya  membundar.

Good..You  look  young. 

“ Awet  muda,  gurau  ku. You ?

Working  in  London with  E-on. Kenal ? ”

Aku  angguk. Siapa  tak  kenal  syarikat  Eon ? Pembekal  elektrik  di  UK. Macam  TNB. Macam-macam  kami  bualkan,  mudah  pula  kami  menjadi  mesra. Si  Feedo  pun  jenis  yang  peramah. Dia  siap   add  aku  di  twitter  lagi.

Selang  5  minit  pramugari  tadi  kembali. Dia  mengukir  senyum.

“ Cik  Hana  Sofea,  mari  saya  tunjukkan  kerusi  Cik. ”

“ Okay ” aku  bangun. Melambaikan  tangan  pada  Feedo  seraya  mengucapkan  terima  kasih  padanya. Kami  berpecah. Aku  ke  hadapan  dan  dia  turun  semula  ke  bawah.

*************************

Beberapa  kabin  aku  lalui. Panjang  sungguh  kapal  terbang  Airbus  380  ni. Dari  kabin  ekonomi  hinggalah  ke  kabin  bisnes,  para  penumpang  rata-rata  sudah  siap  sedia  untuk  berlepas. Masin-masing  sudah  duduk  elok  di  atas  kerusi  masing-masing. Memudahkan  kami  untuk  berjalan  ke  depan.

Sangkaku  aku  akan  diletakkan  di  kabin  bisnes  tapi  rupanya  aku  dibawa  turun  ke  aras  bawah  melalui  tangga  hadapan. Dada  agak  berdebar,  entah  kerusi  mana  yang  bakal  aku  duduki  aku  sendiri  pun  tidak  pasti. Yang  aku  tahu  sepanjang  meronda  satu  kapal  terbang  tadi, semua  kabin  penuh. Hanya  kabin  kelas  pertama  yang  aku  tidak  jejaki.

Jejak  sahaja  kaki  ke aras  bawah  paling  hadapan, aku  terkesima.

First  Class  Cabin. 




Ruang  yang  luas  dengan  kerusi  kotak-kotak  yang  sangat  spacious  berbanding  kelas  ekonomi  tadi. Yang  duduk  pastinyalah  golongan  kaya-kaya. Aku  tarik  nafas  panjang,  badan  aku  tegakkan  memastikan  gaya  berjalan  aku  tidak  tampak  caca  merba. Mujurlah  pakaian  aku  tidak  caca  merba  kali  ini. Jeans  Levi’s  hitam  jenis  skinny  boot, baju  t-shirt  SODA  warna  pink  terang  dengan  hiasan  reben  besar  di  tengah  t-shirt  tampak  comel  di  mata  yang  memandang.

Pramugari  berhenti  di  kerusi  2G. Aku  turut  berhenti  di  situ.

“ Ni  tempat  cik  ya. Pihak  MAS  mohon   maaf  dengan  apa  yang  berlaku. ”



“ Tak  apa, thanks ” tutur  aku  sebelum  duduk  di  situ. Pramugari  berlalu  pergi. Rasanya  aku  bernasib  baik  kali  ini  kerana  satu-satunya  kerusi  yang  kosong  adalah  di  kabin  kelas  pertama.

Mata  aku  meliar  melihat  sekeliling. Ada  8  kerusi  semuanya. Sangat  luas  dan  siap  ada  penghadang  ala  kotak-kotak  lagi. Kerusi  di  sebelah  kanan  aku  kedudukannya  di  tepi  tingkap,  single  seat. Manakala  kerusi  aku  pula  double  seat,  bersambung  dengan  kerusi  di  sebelah  kiri  kerana  kedudukannya  di  tengah-tengah. Segan  untuk  melihat  penumpang  di  sebelah  aku  terus  mengeluarkan  novel  di  dalam  beg  sementara  krew  kabin  mula  mengumumkan  yang  kapal  terbang  akan  mula  berlepas  beberapa  minit  sahaja  lagi  dan  semua  dikehendaki  bersedia.

********************

Baru  lima  belas  minit  di  awan  biru  aku  sudah  mula  lentok. Sudah  menjadi  kebiasaan  bagi  aku  untuk  tidur  sepanjang  perjalanan. Aku  hanya  bangun  untuk  makan  sahaja. Melihatkan  penumpang  di  sebelah  kanan  ku  turut  sama  tidur,  siap  menukar  kerusi  jadi  katil  aku  pun  teringin  lah  nak  buat  perkara  sama. Almaklumlah  pertama  kali  naik  kabin  kelas  pertama. Nak  naik  kabin  kelas  pertama  ni  untuk  kali  kedua  entah  bila  lah  pula  rasanya  kan? Jadi  lebih  baik  gunakan  semua  kemudahan  yang  ada  sebaik  mungkin. Puas  mencuba,  tak  pula  menjadi. Last  solution  aku  menjengah  penumpang  sebelah.

Err…Sorry  do  you  know  how  to  change  this  seat  into  a   bed ? ” soalku  pada  si  jejaka  yang  elok  bersandar  di  kerusi. Kepalanya  memandang  ke  sebelah  sana. Keadaan  kabin  yang  agak  samar  membuatkan  aku  tidak  mampu  melihat  wajahnya  dengan  jelas.

Dia  berpaling  bila  ditegur. Mula  duduk  menegak  dan  mendekatkan  wajahnya  pada  aku.

Owh  My !

Him  or  No  Him !and  the  answer  is  him ! Terasa  nafasku  tersekat  dikerongkong. Tak  kanlah  nak  pengsan  sekarang ? Rugi  lah  pula. Peluang  sekali  je.


 
Owh  just  pull  this ” dia  memberitahu  seraya  menunjukkan  demo. Terukir  segaris  senyuman  dibibirnya. Pasti  dia  sudah  dapat  mengagak  yang  aku  tidak  biasa  menaiki  kabin  kelas  pertama.

Aku  senyum  sambil  mengucapkan  terima  kasih. Kerusi  aku  ubah  menjadi  bed-seating. Dia  pula  kembali  bersandar  di  kerusinya.

Aku  cuba  tutup  mata tapi  tidak  mampu. Jantung  bagaikan  mahu  pecah  kerana  terlampau  teruja. Otak  sudah  meligat  dengan  pelbagai  perkara.

Chances  only  come  once ! – jerit  hati  kecilku. Dulu  kemain  minta  doa  untuk  dipertemukan. Jadi  bila  sekarang  sudah  bertemu, how ? Apa  nak  dibuat ?

Owh,  susah  rupanya  untuk  mencipta  CINTA.


 ------> bersambung ......


P/S : Cerpen ni tak panjang, and memang tak siap lagi pun. Keluar cerita ni pun sbb asyik dok usha tiket ke sana,maka keluarlah angan2 atas kapal terbang ni.hehe. By the way, lepas siapkan Eve update lagi tu pun kalau korang rasa berbaloi untuk diupdate. Kalau tak I will go slow with this one. Tak biasa buat cerpen so I dont know how it should be - just faham yg cerpen is like short story kan ?

By the way, boleh ke orang biasa berangan kahwin dengan orang luar biasa ? Do you think its possible or it just happen in the novel ?

Kalau rasa i should update sambungan just press LIKE.

Comments

  1. have a nice life in uk,

    ReplyDelete
  2. wahhh dah nak produce jadi NOVEL ke??? x sabar nak beli lah.

    ReplyDelete
  3. best2.....sp yg hero agaknya ye???

    ReplyDelete
  4. Yes..it do happens..coz..in reality ..sometimes lifes do really suck..only in novel and short stories..we can imagine things happens to us..

    ReplyDelete
  5. cute story! like it n want more!

    ReplyDelete
  6. like it sgt2... smbung cepat2 ye eve... in reality of course it do happens... jodoh pertemuankan di tangan tuhan yg Esa.. :)

    ReplyDelete
  7. eve..sila sambung hokay!<--ni nak bagi arahan ke ape ni??? hahahahhaha eve dear..best la cite ni..sambung k..

    ReplyDelete
  8. bestnya!!!! macam like fairy tale come true hahah

    ReplyDelete
  9. Best..Best..Best
    Sambung lg yer Eve
    Tak salah berangan kan..untung sabut ,timbul lah ia...
    tq so much..akak sgt enjoy!!

    ReplyDelete
  10. alahaiii...so sweet...Eve...smbg le lagi...best sngat nih...

    >Myhaneza<

    ReplyDelete
  11. FARADINA AZLIN AZAHAR13 September 2012 at 07:47

    like!!!! nak sambungan dier

    ReplyDelete
  12. Super duper like. Pls sambung lagi (^___^)

    ReplyDelete
  13. superb dear..cept smbg
    cant wait for the nexx...
    hihi...

    ReplyDelete
  14. superb...... plz sambung lagi.... nak tahu.... apa yg akan terjadi....

    ReplyDelete
  15. eve, namanya pun berangan... it happens all d time, i guess. cant wait 2 know what happen nxt. pls do be quick with d rest of it. i like!

    ReplyDelete
  16. eve bestnya...u'r idea is so powerful....magic...terus fall in love with this new entry...kalau cerpen ni jd novel pun best juga...huhuhu...

    ReplyDelete
  17. ai likee!!... amboi3 Eve..mentang2 la nak gi UK... Eve berangan nak jumpa sape kat dlm flight ni? heheh..dan juga first class seat gitu.. just joking ok..jgn ambil hati.. :)

    ReplyDelete
  18. ahaaaa....menarik! sambunglaaaaaaaa....

    ReplyDelete
  19. Dear Eve, menarik!! Kak sukee....

    Mmg kebiasaan kita sering disogokkan dgn citer 'dua darjat" gini yg mmbawa ke pengakhiran yg tidak baik. Namun, kak pasti diluar sana wujud kisah tersebut yg tiada cacat celanya.( tp takde la semua yg perfect kan!! )
    Berangan tak salah..,,heheh..penyeri hidup kot..tp jgn la terlampau tinggi angannya, at least masih sedar berpijak dibumi nyata..ye tak? ok..take care...
    ~ Kak Aminah

    ReplyDelete
  20. terbaek lah...suka sgt baca nukilan eve..like2 sejota kali...hehehhe

    ReplyDelete
  21. contnue eve,,,,,i like it....akn ku tgu smua nukilanmu......ceeewaaahh~~!!

    ReplyDelete
  22. yes that's true fatiha..eve continue ok i like it so much..update the story ok go gurl..

    ReplyDelete
  23. Hai eve buat laaa panjang lagi sampai jadi novel . Cerita ni best sangat !!!!!!! . Comtinueeeee .

    ReplyDelete
  24. eve thanks 4 wonderful story.. i love so much.... ada twitter meh nak follow... hehehe

    ReplyDelete
  25. Well.. I'm a firm believer that its from the ordinary would turn to extraordinary provided... usaha, berdoa and tawakkal. Insya-Allah!. Just like you... now turning into extraordinary writer... Next please.. Best of best heading to seberang lautan.. Muahhhh!!!

    ReplyDelete
  26. owhh my syoikk!!! Hana peluang skali seumur hidup tu
    siot jer hana ni siap mimpi gollum.. " My Precious, My Precious!" ..hahahhahaa
    uiksss ape si Hydar nak buat tu?? hurrmmm suspend weh..
    sila sambung lagi yer cik Eve..

    ReplyDelete
  27. storyline yg sgt slumber...i loikeeeeee...teruskan ER

    ReplyDelete
  28. adus dek akak ne ketinggalan!baru nk go on first bab...so sweet lah dek,n bakal tercetus bibit2 anganan ke kenyataan!!!hana n hydar terbest dek.......

    ReplyDelete
  29. baru nk mula baca tau...jgn marah ya evelyn...

    ReplyDelete
  30. best lah. starting yang interesting because memang ramai perempuan yg stalk facebook mamat mamat handsome & berangan. try to make it reality is such a great idea. hehe

    ReplyDelete
  31. I think the situation that you said is possible to happen in real life. You said in TWB, what was written to happen, will happen. So, why not org biasa kahwin dgn org luar biasa? Manusia jgk kn. Hahaha...

    ReplyDelete
  32. 0mg..!!!angan2 yg mnjd kenyataan..i can't believe (rasa nk pengsan)^,^

    ReplyDelete
  33. waaaaaaaaaaaaa...menariknyeeeeeeeeeeeeeee i like ;) lagi2 dptt duk kt first claz spe yg x nk.... jumpe pulak jejaka idaman..gosh! mmg x kn ku lpzkan peluang ini XD

    -nur athira-

    ReplyDelete
  34. err...soalan luar musim. tag ni cerpen.ia akan trus jdi cerpen ke kalo nak tahu ending kna bca versi novel punya?

    >>k<<

    ReplyDelete
  35. Kak eve, you ter inspire dengan sm faliq ke !

    ReplyDelete
  36. terima kasih kak eve syok novel kk eve

    ReplyDelete
  37. best giler....weading breaker........puas hati

    ReplyDelete
  38. dah ulang baca novel ni tiga kali , super duper best ! :)

    ReplyDelete
  39. dah ada kt pasaran ke novel nie?best...

    ReplyDelete

Post a Comment

Most Popular Posts