13 Jam - A380 Part 4



Part 4

Kenapa  Haydar  nak  bawa  aku  ke  crews’  suites ?
Aku  ambil  masa  beberapa  saat  untuk  menuturkan  persoalan  di  benakku.

“ What  are  we  going  to  do  there ? ”

Dia  senyum  nakal. Menarik  tanganku  rapat  ke  bibirnya  sebelum  menciumnya.  Nafasku  terhenti  seketika.

Things  that  I  want  to  do  with  you  since  earlier. Just  you  and  me.

Wajah  menggoda  Haydar  aku  pandang  dengan  terkebil-kebil. And  what  the  hell  is  that  suppose  to  mean ?

Err…what…what…”

Tergagap-gagap  aku  bersuara. Kenapalah  wahai  mulut ? Sudah  hilang  kebolehan  bertutur  ke  aku  ni ? Atau  sekali  lagi  Parkinson  aku  datang  lagi ?

Belum  sempat  aku  habiskan  ayat,  si  Haydar  lebih  dulu  meletakkan  jari  telunjuknya  ke  bibir  ku. “ Shh…Just  trust  me  and  be  patient ” katanya  ringkas. Seulas  senyuman  tenang  terpamer  di  wajahnya.

Kosong.

Terasa  kosong  minda  aku  waktu  tu. Yang  aku  tahu,  aku  melangkah  bersamanya  menuju  ke  hujung  pesawat. Masuk  ke  galley  area  di  hujung  pesawat,  dan  Shasha  mula  bersuara  seperti  biasa.

Mungkin  statusnya  selaku  krew  kapal  membuatkan  dia  terpaksa  menjaga  tutur  katanya  di  hadapan  penumpang  tadi. Dia  juga  mula  mendekatkan  diri  dengan  aku  dan  Haydar. Bila  berdiri  hampir  begitu,  memang  aku  terasa  kerdil. Berdiri  dengan  dua  makhluk  Tuhan  yang  tinggi  dan  sempurna  kejadiannya,  sementara  aku  pula  hanyalah  5  kaki  2  inci. Ya  kategori  pendek  wajarnya.

“ Berapa  lama  you  nak  stay  kat  bawah ? ” tanya  Shasha  mendatar. Matanya  memandang  Haydar  dengan  pandangan  yang  agak  garang  pada  telahan  aku. Atau  mungkin  tegas.

“ Berapa  lama  lagi  shift  you  nak  habis ? ” soal  Haydar  kembali. Soalan  dibalas  dengan  soalan. Perihal  Haydar  yang  agak  jelas  dimataku  kini.

“ Ada  dua  jam  lagi ” jawab  Shasha  acuh  tak  acuh.

Haydar  menarik  aku  ke  sisinya  sekali  lagi. Memeluk  bahu  aku  gaya  mesra. Shasha  mencebik  sedikit  dengan  lagak  Haydar  yang  langsung  tidak  cuba  menyorokkan  kemesraan.

That  should  be  enough ” balas  Haydar. Shasha  buat  muka. Dan  aku  hanya  memerhatikan  mereka. “ Come  on  la  Sha… ” pujuk  Haydar  dalam  tawa.

“ Ye  lah…ye  lah… Come ” ajak  si  Shasha  seraya  berjalan  ke  tangga  yang  akan  membawa  kami  ke  aras  bawah sebelum  ke  lower  deck.

“ Wait, Sha ” panggil  Haydar  mematikan  langkah  si  Shasha.

What  now ? ” soal  Shasha  gaya  kurang  sabar. Haydar  melepaskan  tangan  aku. Menuju  ke  kabinet  yang  tersusun  jus  buah-buahan, gelas  dan  snek  di  situ.

 “ Hana, orange, mango, guava  or  martini ? ” soal  Haydar  pada  ku. Tangannya  sudah  mencapai  dua  gelas  lutsinar.

What ? Martini ? ” jawabku  terkejut. Dia  senyum  nakal.

You  are  not  answering  my  question. ”

Aku  mengerutkan  muka. Haydar  minum  ke ?

Orange. I  don’t  drink  Martini ! ” bentak  ku  sedikit  bengang  bila  ditawarkan  benda  haram  itu.

Haydar  ketawa. “ Me  neither ” katanya  seraya  mencapai  sebotol  jus  orange. Plastik  snek  kacang pistachio  di  lemparkan  padaku. Aku  tangkas  menyambutnya. Shasha  menggelengkan  kepala  melihat  gelagat  kami.

************************

Tangga  sempit  dari  aras  tengah  aku  lalui  dalam  debar. Shasha  paling  hadapan,  Haydar  di  tengah-tengah  dan  aku  paling  akhir. Ruangnya  agak  sempit  dengan  siling  yang  rendah. Keadaannya  juga  tidak  seterang  di  atas. Beberapa  buah  katil  tersusun  di  tepi  gaya  katil  dalam  keretapi  tanah  melayu. Bezanya  cuma  katil-katil  ini  ada  langsirnya  sendiri  dan  pintu.


Lengan  Haydar  aku  capai. Menggesanya  supaya  memandang  aku. Dia  berpaling  seraya  mengangkat  keningnya  bertanya  kenapa ? Jus  oren  masih  elok  di  tangan  kirinya,  gelas  pula  di  tangan  kanannya.

“ Saya…Saya  rasa  suffocated  here  Haydar ” beritahu  ku  jujur.

“ Shhh ! ” belum  sempat  Haydar  bersuara  si  Shasha  lebih  dulu  memberi  amaran. Dia  menghampiri  aku. “ Girl, silence  please. Please  respect  all  the  crews  whose  sleeping  right  now ” bisiknya  dalam  nada  tegas. Aku  terdiam. Memandang  Haydar  dalam  mimik  helpless. Dia  memandangku  dengan  wajah  kesian.

“ Sha… mana  bed  you ? ”  soal  Haydar  juga  dalam  nada  perlahan. Shasha  mengunjukkan  pada  katil  dua  tingkat  nombor  dua  dari  hadapan. Beberapa  buah  katil  di  sebelahnya  kosong. Katil-katil  yang  berada  hujung  sana  yang  tertutup  rapat  tanda  ada  pengguna  di  dalamnya.

Haydar  menuju  ke  sana. Meletakkan  barangan  di  tangannya  sebelum  melambaikan  pada  Shasha  agar  mendekatinya. Entah  apa  yang  mereka  bualkan  di  situ  aku  pun  tak  pasti. Shasha  hanya  mengangguk  beberapa  kali  sebelum  berlalu  pergi  meninggalkan  aku  dan Haydar  di  situ.

“ Haydar ” panggil  aku  perlahan. Haydar  masih  lagi  bersandar  pada  pintu  suite. Dia  memandang  dengan  tangan  yang  bersilang  di  dada.

“ Yes ? ”

“ I…. ”

“ What ? ” soalnya  lagi  dalam  nada  yang  sama. Pendek. Mendatar. Hati  aku  sudah  bagai  gendang  di  palu. Takut-takut  mendekatinya. “ Freak  out ? ” tebaknya  lagi.

Ah,  Haydar. Apa  yang  dirancangnya ? Sungguh  aku  tak  mampu  mengagak ! Bila  ditanya,  katanya  something  special. Bila  ditanya  katanya  be  patient  a  bit !

“ So  the  special  thing  you  said  earlier  is  all  about  you  standing  there, watching  me  standing  here ? ” soal  ku  dalam  mimik  fade  up.

Haydar  ketawa. Bersungguh  dia  berusaha  agar  tidak  bising  hingga  akhirnya  dia  terduduk  di  katil  bawah. Kasutnya  dibuang  sebelum  dia  mengengsot  ke  tepi  dinding  dan  melambai  pada  aku  supaya  duduk  di  sebelahnya.

Aku  berjalan  ke  sana. Seriously  wana  see  what  this  guy  is  going  to  do ! Show  me  your  real  self  Haydar ! Who  knows  God  is  showing  me  that  he  is  not  worth  it ? Nak  apa-apakan  aku ? Penyembur  cili  sudah  sedia  ada  di  kocek  seluar. Aikido  sudah  lama  aku  khatamkan ,siap  jadi  tenaga  pengajar  lagi, so  apa  susah ?

Curiousity  kills the cat not human – ayat yang sudah biasa menjadi chant untuk aku selama ini mula diulang tayang di dalam benak sendiri.

Tempat  sebelah  Haydar  aku  duduki. Tapi  tidak  melunjurkan  kaki  sepertinya,  aku  duduk  bersila  elok  di  sebelah  Haydar. Belakang  aku  sandarkan  juga  di  dinding.

Okay,  so  now  what ? ” tanyaku  lebih  blunt  dari  tadi.

 “ You  rasa  apa  I  nak  buat ? ” soalnya  seraya  memandang  wajah  aku. Entah  kenapa  bila  aku  perhatikan  sekeliling  yang  malap. Katil  dan  tempat  yang  sempit  ini  wajah  ku  terus  memerah. Membahang  rasanya.

Elok  aku  blushing  si  Haydar  ketawa.

Hmm  don’t  be  naughty  Hana… ” usiknya. Aku  tertunduk. Malu  pada  diri  sendiri. Dia  pula  mula  mengubah  kedudukan. Dari  duduk  bersandar  dia  berbaring  melintang  hingga  aku  terperosok  ke  tepi  dinding. Kepalanya  dialas  dengan  lengannya  sendiri.

I  just  wana  have  a  talk  with  you, privately. Like  now. ” serentak  itu  juga  Haydar  menutup  pintu  suite. “ and  I’m  glad  you  trust  me  well. I  won’t  break  your  trust ” dia  senyum  lagi. Terasa  bersalah  serta  merta.

“ Owh…okay ” aku  juga  turut  tersenyum. “ Weird  place  indeed. Kat  kabin  tadi  kan  lagi  selesa ” Omen  ku  telus. Dia  mengiring  memandang  ku  dengan  pandangan  santai. Seulas  senyuman  nakal  terpamer  diwajahnya.

“ Selesa  as  in  lagi  luas ? Or  selesa  sebab  you  tak  perlu  blushing  banyak-banyak  kali  macam  sekarang ? ”

Obvious  ke  aku  dok  blushing ? Malunye !

“ Hah! Ha..! Kelakarnye…. ” aku  buat-buat  ketawa. Nak  tutup  malu  sebenarnya. “ Its  freaking  hot  here  lah, why  should  I  blush  anyway ? ”

Dia  ketawa  lagi. “ Mana  I  tahu  kenapa. You  know  better. Don’t  lie,  bukan  panas  pun  kat  sini. Kat  kabin  ekonomi  tadi  ye  la  kot. Ramai  orang. Heated. ”

Owh since  you  mentioned  kabin  ekonomi….you  pernah  naik  ekonomi ? Betulke ? ” tiba-tiba  aku  teruja.

Dia  mengangguk  lagak  cool  dengan  senyuman  confidentnya. “ Mestilah. Lagi  meriah. Lagi  murah… and  nobody  cares  about  me.” Senyuman  confidentnya  hilang. Diganti  dengan  renungan  jauh.  But  now  I  need  to  pay  for  the  privacy

‘Now  I  need  to  pay  for  the  privacy’ – aku  telan  liur  dengan  kenyataannya  kali  ini. Dia  naik  kelas  pertama  untuk  privacy  dan  aku  termimpi  untuk  menaiki  kabin  tersebut  semata-mata  untuk  keselesaan  dan  layanan  yang  berlainan. How  different  are  we…..

Weird ” entah  kenapa  itu  yang  terpacul  dari  mulut  aku. Aku  senyum  nakal  dan  ketawa  perlahan  seraya  meletakkan  kepala  pada  dinding. Terasa  lebih  santai  begitu. Snek  di  tangan  aku  buka  dan  hulurkan  pada  Haydar.

“ Sekarang  memang  purely  clandestine. So  let  not  waste  it ! Okay,  whats  there  you  wana  share  with  me  Mr  Mad ? Ahah, eat  this  nut  and  we’ll  go  nut. Crazier  than  before

Dia  turut  sama  ketawa  santai. “ Thanks ” ucapnya. Sekepal  kacang  diambilnya.

Mmm, how  much  do  you  know  about  me  Hana ? ” soalnya  tiba-tiba. Hmm…dup  dap, dup  dap  terasa  jantungku  memalu. Perlu  berbohong  atau  tidak ? Tak  kan  aku  nak  beritahu  aku  stalker  dia  dari  3  tahun  lepas ? Jatuh  lah  saham  Hana  Sofea !

Your  name  is  Haydar. Your  niece  is  called  Rossa  and  loves  to  count  the  stars  like  me  too… Is  that  sufficient ? ” soal  ku. Plastik  lagi. “ And  yeah, you  loves  crazy  thing  and  fun  to  be  around  too ” tambah  aku. Sengaja  menambah  rencah.

Haydar  senyum  lebar.

“ Hana …! ”panjang  dia  menyebut  namaku. Bersekali  dengan  hela  nafasnya. Bagai  melepaskan  bebanan  yang  berat.

“ Yup ? ”

“ You  pernah  dengar  tak ? A  good  communication  is  more  powerful  than  a  quick sex?

Owh  My ! so  straight  forward  Mr  Haydar.

Well…I  don’t  know. I’m  not  an  experienced  person  in  that  subject ” jawab  aku  dalam  nada  agak  bengang,  tapi  agak  lega  juga  sebenarnya  bila  terang-terang  menyatakan  aktiviti  pokok  ialah  good  communication  bukan  sex.

Kalau  dia  nak  menggatal ? Hmm hmm…tangan  sudah  menyeluk  kocek  seluar,  berjaga-jaga  untuk  menggunakan  penyembur  cili  yang  telah  diubahsuai untuk  tampak  seperti  perfume  kecil.

Dia  ketawa  perlahan  dengan  reaksi  aku. “ You  don’t  need  to  be  in  France  to  know  that  Paris  is  its  capital  city. You  don’t  need  to  have  a  diabetic  to  know  that  it  could  kill you. A  reading  can  do  Hana” katanya  lembut. Riak  wajahnya  juga  tenang.

Bila  aku  mula  mengetap  bibir  tanda  menyesal, dia  menambah  lagi. “ Anyway  I’m  a  virgin  too. Not  only  you. So … jangan  ambil  kesempatan  okay ? ”

Haha ! Aduhai,  meledak  aku  ketawa.

“ Shhh ” cepat-cepat si  Haydar  menghentikan. Dia  bangun  cuba  menutup  mulut  aku  tapi  terhantuk  dengan  katil  di  atas. Gerakannya  cepat  sangat. Tadi  pun  dia  terpaksa  duduk  membongkok  sedikit  supaya  tidak  terkena.

“ Oppss  sorry ! ” Alamak, kalau  kepala  CEO  syarikat  gergasi  ni  benjol,  habislah  aku  kena  saman.

“ Ahhh….its  hurt ” ucapnya  masih  tertunduk  dengan  tangan  di  dahi. Kalut-kalut  aku  cuba  melihat  sama.

“ Hana, not  too  close ” ucapnya  tegas  bagaikan  amaran.

“ Hah ? ”

“ Ni  tempat  ni  dah  sempit,  kalau  you  himpit  lagi  karang  orang  ingat  you  nak  cabul  I  pula..”

What ?

Owh My God ! – apa ni  Haydarr ??

Melihatkan  mulutku  yang  melopong  dia  terus  tersenyum  lebar. “ Better  say  that  before  you  shoot  me  with  the  same  words ” ucapnya  laju. Matanya  dikenyitkan.

Owhy  My ! Boleh  tak  kalau  aku  nak  cekik  je  mamat  ni ??

Bila  suasana  lebih  tenang  Haydar  kembali  berbaring. Tampak  tenang  dan  relaks  sekali.

“ Hana, kenapa  you  ikut  I  sampai  ke  sini ? ” soalan  tenang  dari  Haydar  tapi  bisa  menggoncangkan  tubuh  aku. Liur  ku  telan. Kesat.



Sebab  saya  minat  sangat-sangat  sama  awak  Haydar ! – tapi  aku  tak  boleh  memecahkan  tembelang  yang  satu  itu.

“ Sebab  I  tahu  you  want  to  make  this  night  a  memorable  one,  a  night  which  will  make  you  and  me  feel  free,  like  the  pigeon  in  the  sky

Saat  aku  tuturkan  kata  itu,  serentak  itu  juga  Haydar  berpaling  memandangku  tajam. Pandangan  yang  dalam  dan  penuh  makna.

Oh, Haydar, don’t  look  at  me  like  that….tak  pepasal  karang  aku  pula  yang  jadi  si  penggedik.

How  I  wish  this  night  will  never  end,  Hana. You  pernah  tak  encounter  something  in  your  life,  and  suddenly  everything  changed ?

Aku  telan  liur  lagi. Aku  tahu  apa  maksud  Haydar  tapi  aku  dah  berpura-pura  tidak  mengenalinya  langsung  tadi !

Riak  aku  tenangkan. Masih  menonjolkan  di  cheerful  Hana.

“ Banyak  benda  yang  Tuhan  takdirkan  untuk  menimpa  kita  Haydar,,,dan  Dia  timpakan  tu  memang  untuk  merubah  kita. To  be  a  better  person

Lama  Haydar  memandang  tepat  pada  anak  mataku. Ada  riak  sedih  dalam  pandangannya. Kenapa ? Selama  ini  aku  hanya  tahu  Haydar  sebagai  lelaki  yang  sangat  bertuah. Dilimpahi  harta  kekayaan  dan  kejayaan. Dia  beruntung  kerana  disahkan  sebagai  jutawan  muda  bila  harta  arwah  papanya  jatuh  pada  dia. Tiga  puluh  peratus  lagi  pada  kakaknya,  dan  15%   lagi  pada  ibunya. Abang  sulungnya  juga  meninggal  dunia  dalam  kemalangan  yang  meragut  nyawa  arwah  papanya,  Tan  Sri  Syed  Nazim.

I  have  no  time  for  my  own  self. I  already  forgotten  the  old  me. Until  here,  tonight  you  appeared  next  to  me  and  you  make  me  feel  like  being  what  I  am  now,  again ” akuinya  jujur.

Ah,  Haydar, I’m  sorry  when  I  need  to  lie  and  pretend. What  happen ? ” tanya  ku  berpura-pura  tidak  mengetahui.

No, you  don’t  need  to  know  the  ugly  side  of  the  story. ” dia  mula  kembali  tersenyum. “ Awak  bagi  saya  peluang  untuk  jadi  the  old  Haydar  malam  ni,  and  never  once  I  want  to  be  someone  else  but  that ” ucapnya  dalam  nada  gembira. Mungkin  segala  kesedihannya  tadi  sudah  lepas  bebas.

Memang  hatiku  menjerit  mahu  mengetahui  apa  yang  berlaku,  tapi  aku  juga  tahu  hakikat  betapa  peristiwa  sedih  mampu  menyiat  sekeping  hati  walapun  ia  sudah  lama  berlalu.

Let  Haydar  show  the  other  side  of  him – putusku.

“ You  buat  apa  kat  London  Hana ? ” opps, aku  pula  yang  di  tanya. Ingat  more  stories  about  him.

“ Sambung  belajar…” ucapku  jujur.

“ Master ? ” tanyanya.

Nope. Doctor  of  philosophy,  energy  technologies. ”

Seriously ? ” soalnya  agak  terkejut. “ How  old  are  you ?

“ 25 and  what  so  weird ? ”

Dia  ketawa  perlahan. “ You  tak  takut  all  the  guys  akan  lari  sebab  nanti  you  dapat  title  Dr ? ”

Aku  geleng. “ Only  Malaysian  guy  chicken  out  bila  dengar  title  Dr. Anyway,  kalau  you jumpa  I  now  as  Dr  Hana,  will  you  still  drag  me  here ? ” soalku  lagi.

Still. Of  course. I’m  a  man  with  confidence ” dia  senyum  seksi. Ouch,  melt  lagi ! Aku  ketawa  sopan.  Ala  malu  dan  ayu  gitu. Ah,  dah  terkena  badi  gedik  ni  Hana. “ Owh,  Hana…how  I  mis s playing  around  like  what  we  are  doing  just  now,  and  now,  and  for  the  whole  night ” katanya  dalam  hela  nafas  panjang.

“ Life  sekarang  tak  enjoy ? ” soalan  mencuba  nasib  dari  aku. Mana  tahu  Haydar  akan  membuka  pekung  masalahnya  selepas  ini ?

Enjoyable  in  its  own  way. Tapi  rigid  Hana. You  suka  tak  artist  Hollywood ? ”

Some  of  them. Kenapa ? ”

“ Pernah  tak  you  rasa, I  wish  I  am  her ” kata  Haydar  dalam  riak  teruja  ala-ala  imitating  gaya  peminat  fanatik. Ah, akulah  peminat  fanatic  dia. Now  he  is  telling  me how   his  real  life  is. Bunyinya  seperti  mahu  memberitahuku  yang  Prince  Charming  yang  aku  selalu  nampak  sebenarnya  hidup  mereka  seperti  The  Beast  dalam  Beauty  and  The  Beast.  Kaya. Kacak. Tapi  jiwa  terkongkong.

Er…yeah, of  course ! See  J Lo, wanita  tercantik  di  dunia. Ada  rumah  besar. Ada  duit  berjuta. Ada  jet  peribadi. Ada  kapal  layar…. ”khusyuk  aku  menyenaraikan. Masih  memaniskan  muka.

“ Pernah  you  tertanya  dia  ada  tak  waktu  untuk  anak-anak  dia ? What  she  need  to  go  trough  to  be  what  she  is  now ? It  not  just  about  the  time  you  spent  Hana,in  Hollywood  they  were  asking  for  more. Deciding  to  be  an  actress  maksudnya  rela  menayangkan  apa  sahaja  pada  penonton  bila  watak  memerlukannya. Will you  thread  that  Hana ? Just  for  your  own  private  jet ? Or  a  yatch ? ”

Bila  membayangkan  apa  yang  Haydar  perkatakan  aku  terasa  menggigil. Takut  dengan  permainan  dunia. How  much  a  person  can  be  blinded  and  fooled  by  wealth.

Aku  tunduk  seketika  sebelum  mengangkat  kepalaku. Membawa  mata  kami  bersatu.

“ It’s  scary ” kataku  perlahan.

Dia  mengangguk. “ So does  the  world  around  me…” katanya  ringkas. Lagak  dan  nadanya  seperti  tidak  berpuas  hati.

Aku  faham  gelodak  jiwanya  tapi  aku  tidak  mahu  dia  tahu  aku  juga  sedih  sepertinya. Senyuman  aku  layangkan  sehabis  cantik. Sehabis  lebar  khas  untuk  menjadi  penawar  buat  buah  hati  yang  sedang  gundah  di  depan  mata. Ketawa  perlahan  sebelum  berbicara  lagi

“ Haydar…the  way  awak  cakap  ni  kan,  macam…awak  ni  top  celebrity ! Are  you  that  hot ? ”

Dia  memandangku  pelik. Terlupa  lah  tu  aku  tak  kenal  pun  siapa  dia.

That’s  what  I  like  about  you ” katanya  dengan  sengihan  lebar. Senyuman  nakal. Aku  pula  yang  terpaksa  telan  liur. Berdebar  okay ! Terpaku  hinggalah  Haydar  bersuara  lagi.

 “ You  pernah   tengok  cerita  The Hunger Games ? ”

Aku  angguk  . Dia  pula  sudah  jauh  berangan  entah  ke  mana  dengan  mata  yang  tertutup. Mungkin  melayarkan  balik  cerita  The  Hunger  Games  yang  disebutnya  tadi. Haydar….Haydar… he  looks  so  gorgeous ! Kalau  dalam  MAS  A380  ni  ada  JAKIM  mungkin  aku  pun  aku  buat  plan  jahat  macam  cerita  Adam  dan  Hawa. Telefon  JAKIM, bagi  JAKIM  cekup. Dapat  terus  kahwin  dengan  Haydar. Masalahnya  JAKIM  tiada  kat  sini !

“ Hana… ” hmm..jauhnya  aku  mengelamun  sampaikan  Haydar  terpaksa  menepuk  kaki  aku  baru  aku  tersedar.

“ Sorry ? ”

Dia  ketawa. “ You  berangan  eh? ”  tangannya  sudah  mencuit  pipi  ku  mesra. Gaya  nakalnya  tadi  datang  kembali. Haydar…Haydar…tadi  di  tengah  kabin, ramai  orang. Sekarang  di  atas  katil. Sangat  tak  sesuai !

“ Apa  you  cakap  tadi ? ” aku  senyum  tenang. Tangan  pula  menepis  tangannya. Dia  mula  duduk  bersila  juga. Mencapai  snek  di  tanganku  sebelum  memulakan  bicara.

“ Hana, apa  you  akan  rasa  kalau  you   Katniss  Everdeen  ? ” dia  memandungku  serius.

Katniss  Everdeen  watak  protagonist  dalam  filem  The  Hunger  Games….Apa  akan  aku  rasa?


Shocked  but  I  will survive ” balas  ku  yakin.

Dia  memandang  aku  tepat  pada  mata. Terkejut  dengan  jawapan  aku. Renungannya  tajam  dan  dalam.

Don’t  you  feel  like  running  from  it ?

Aku  geleng. “ Kalau  itu  reailiti  yang  saya  perlu  hadapi, I  had  better  grab  it  and  find  my  own  way  to  succeed ”

“ You  boleh  bahagia  being  that  way ? ”

Aku  diam. Lama. Dipaksa  dan  terpaksa  menyertai  permainan  gila  dan  mampu  meragut  nyawa ? Sekelip  mata  dunia  aku  berubah. Mampukah  aku  bahagia  begitu ?

Tapi  tidakkah  bahagia  itu  dalam  jiwa  dan  layaknya  dicari ? Diusahakan ?

Anak  mata  yang  sedari  tadi  tertancap  pada  tangan  sendiri  akhirnya  naik  mencari  dua  anak  mata  hazel  kepunyaan  Haydar.

I  will…tapi  maksud  bahagia  pasti  berubah. Kalau  dulu  Katniss  bahagia  bila  melihat  adiknya  Primrose,  tapi  kini  pastinya  bahagia  akan  muncul  when  she  survived…. ”

Aku  nampak  Haydar  menelan  liurnya. Meraup  wajahnya. Sebelum  akhirnya  dia  menyandarkan  kepalanya  ke  dinding  seperti  menahan  rasa  yang  berat.

I  do  survived…I  am  happy…but  this  happiness  is  better

Melihatkan  gaya  Haydar  dengan  luahan  hatinya…Hatiku  sendiri  bagaikan  disiat. Diusik  hingga  terasak  pilu. 3  tahun  aku  mengintipnya  dalam  diam…3  tahun  satu  demi  satu  kejayaannya  yang  aku  lihat. Satu  demi  satu  gambar  senyuman  dan  kebahagiaan  bila  banyak  tender  dan  projek  baru  yang  berjaya  dimenanginya,  tapi  tidak  pernah  sekali  pun  aku  tahu  inilah  jiwanya  yang  sebenar. Deep  down  inside  you….

I’m  sorry  if  meeting  me  make  you  regret  your  life  now ” entah  kenapa  suara  aku  jadi  sebak. Tapi  hakikatnya  hati  aku  memang  terasa  sebak.

Dia  menggeleng  laju.

“ Tak,  Hana. We  will  make  this  the  most  memorable  remembrance  ever . We  will  ” katanya  dalam  nada  serius. Seserius  wajahnya  kini.

Aku  melayangkan  senyuman  manis  padanya. Senyuman  lebar  hingga  ke  telinga. Tangan  siap  menepuk-nepuk  lutut  Haydar.

 Let’s  have  fun ! Kita  kan  di  awan  biru ” aku  senyum  sebelum  menyambung, “ I  selalu  berangan  nak  terbang  di  awan  biru. Macam  burung-burung  tu…” Mataku  pejamkan, “ Lepas  bebas…feel  the  wind…see  the  clouds…far  from  earth….and  forget  all  my  problem. ”

Terdengar  suaranya  ketawa. Aku  buka  mata  bila  terasa  tangannya  bermain  di  kepala  ku.  Mengkucar  kacirkan  rambut  yang  didandan  rapi. 



“ Haydar….! ” bentakku  marah. Susah  okay  nak  buat  rambut  macam  ni. Kena  blow, perm lagi. Dia  pula  senang-senang  rosakkan  siap  ketawa  lagi. Nasib  baik  ada  pintu,  kalau  tak  sah  bising.

“ Hana, you  buat  I  rasa  macam  nak  pecahkan  tingkap  airplane  ni  then  ajak  you  buat  gaya  Titanic ” tingkahnya  dalam  tawa  yang  masih  bersisa.

“ Kalau  you  buat  macam  tu…memang  semua  masalah  akan  hilang. You  know  why ? Sebab  all  of  us  will  be  dead ” ujarku  dengan  riak  toya. Dia  hanya  tersenyum. Bila  tawanya  sudah  semakin  hilang  dia  membuka  botol  jus  dan  menuangkannya.

“ Orange ” tawanya. Aku  sambut  huluran  Haydar.

“ Hmm Haydar, Shasha  tak  marah  ke  kita  kat  sini ? ”

Dia  geleng.

Aku  angguk.

“ Shasha  ingat  I  nak  buat  benda  tak  senonoh  dekat  you  tadi. ”

Aku  tergamam. Aku  pun  hampir  fikirkan  benda  yang  sama  tapi  masih  mampu  menyangkal  dan  berbaik  sangka.

“ Er…she  looks  okay  je  bila  dia  ingat  you  ajak  dia  tadi ”

She  is  not  that  bad….My  old  friend. I  tak  pernah  pun  datang  crew’s  cabin,  but  since  I  know  ada  crew’s  cabin  dalam  A380,  so  alang-alang  bumped  on  Shasha  and  ada  you,  I  had  better  try  it  now.  Anyway , I  cant  deny  that  she  is  flirtatious. Kadang  I  cant  blame  women  to  act  that  way  and  misleading  my  intention.

Haha ! Ayat  Haydar  macam  nak  cakap – I  memang  tak  boleh  salahkan  perempuan  sebab  memang  I  ni  jenis  hotty ! Perempuan  tengok  memang  nak  terkam  je.

Owh My God !

“ Haha, perasannya  you ! ” laju  saja  aku  mengomen. Dia  tersenyum  sumbing  seraya  mengangkat  bahu  gaya – well what  can  I  say ?

“ Ni  dah berapa  lama  kita  kat  sini  ni ? Nanti  kesian  dia  nak  tidur  pula  nanti. Penat  kan  kerja  stewardess ? Katil  pun  kecilje,  sempit  pula  tu ” omen  ku  sambil  melilau  melihat  sekeliling  katil  kecil  ini.

“ You  tengok  kan  how  they  worked ? Berjam  dok  berdiri,  melayan  orang  kat  awan  biru. Sediakan  makanan…minuman…layan  kerenah  VIP-VIP  semua  tu…Anak  orang  menangis  pun  kena  layan  juga ”

“ Wow ! You  macam  pernah  kerja  steward  je ”

Dia  senyum  lagi  sebelum  mengangguk.

Owh  My  God ! Seriously ? So  now  you  kerja  apa  sampai  stress  macam  ni ? ” ya,  berpura-pura  sekali  lagi. What  else  can  I  do?

“ But  I  kerja  steward  tak  lama…tu  yang  kenal  Shasha.  Dia  dah  jadi  ketua  team,  yang  lain  tu  banyaknya  junior  and  yang  I  tak  kenal ”

Dia  berhenti  setakat  itu. Mengelat  lah  tu. “ Okay, nice ! You  buat  apa  sekarang ? Dua  kali  I  tanya  ni, haa..! Tak  jawab  I  tinggal  you  kat  sini ”

 Persistance ek ? ” Dia  ketawa  kecil  sebelum  mencuit  dagu  aku. Isk, main-main  betul  dia  ni.

Come  on…tell  me..” Ucap  aku  lagi. Kali  ini  sudah  mengengsot  mahu  keluar. Laju  sahaja  dia  menahan  dengan  mengangkat  kaki. Gaya  pagar  separa  tinggi. Aku  terhenti.

“ Saya  takut  kalau  awak  tahu…you’ll  change. You’re  not  being  you  anymore. Lately  saya  asyik  jumpa  pretenders  and  I  don’t  like  it

Aku  lah  pretender  tu. Serta  merta  terasa  pucat. Should  I  tell him  the  truth ? That  I  know  him ? I  seriously  do  know  who  he  is  since  earlier....


---------------------------------------bersambung ....

Salam  and  hi  all ...! 

Akhirnya i post this. Thanks for those yang love and enjoy this short story (cerita merapu meraban   =)  ) Really appreciate it and  Lurve ya a lots ! Nite everyone.

Evelyn Rose


Want MORE press LIKE  =)

Comments

  1. siyes besh....
    jdkan novel je la..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kim ! :D let see apa jadi after landing dlu ;p

      Delete
  2. Thank eve!! nak gila bayang kat Haydar pulak lah.. :)

    --Fidd--

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha fidd, pilihanraya TAK tak habis lagi u dah nak curang kat Haydar ye ;p

      Delete
  3. oh my.....rsa mcm nk gnti tmpat hana tu je...then meet my prince...walalaaaa.. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehheee insyaAllahhh ;p mana tahu jadi kenyataan ;p

      Delete
  4. eve snggup x tido nak tunggu hydar... rasa nak gantikan tmpt hana je... chapter kali ni xde lagu ke?
    love eve, hana n hydar

    ReplyDelete
    Replies
    1. uiks tegar tu Nana ;p
      okay, nnti next chpa i up satu lagu.hehe

      Delete
  5. baru lepas layan Adam dan Hawa, the layan Hana n Haydar plak..hmmbaru betul lena nnt bla dh tdo..

    ReplyDelete
  6. Tak sabar nak tahu endingnye. Cerpen yg Kak Eve buat memang TERBAIK.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Opss hihi cerpen merapu meraban je ni Malinda ;)
      thanks babe ! :D

      Delete
  7. Thanks Eve!!!
    Kan best kalo jmpa Hot Guy mcm Haydar...
    Hahahaha!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe kan?kan? jom berangan sama Farra ;p haha

      Delete
  8. Thanks eve!! Siyes bestttt.....please nak lagi...xpuas bace!!

    ReplyDelete
  9. alamak..habislah hana..ala tak payah la bagitahu..hahaha..biar hana ingat die da tak kan jumpa haydar sb die kan nak sambung study da..ececehhh..

    abislah kalau haydar tau hana berpura-pura je..mesti die ingat hana saje nak goda die sebab dia kaya kan..nak ambik kesempatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha sampai u pun dalam dilema kan Nora ? lol
      let see apa si Hana ni buat ;p

      Delete
  10. Dear Eve,

    Menarik! Hope Hana bgtau la apa yg die tau pasai Haydar,mybe dr apa yg dia tau tak semuanya sama ngan Haydar yg sebenar!! OK..Eve..tkaseh...silalah sambung lg....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ;) wah kak aminah mcm dah masuk dalam cite ni dah :p
      esok sy sambung kak insyaAllah :)

      Delete
  11. BESTNYER!!! Cik Evelyn cepat sambung lagi nak tau kalau hana mengaku atau tidak? PLEASE!!!

    ReplyDelete
  12. Salam. Sukanyer... hope sangat jadikan mini novel atau novel ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe ayu,part 7 nti eve decide nak wat novel ke mini..or maybe cerPanjang hahah

      Delete
  13. yeayyyyyy...blom baca pun lg..tapi sajer nk express my feeling...like sejota kali & happy jumaat.. :))

    ReplyDelete
  14. ER dearie...merapu meraban to u...but for most of us yg reti baca & tatau nk tulis ni...sgt2 interesting ok...suwitttt gittew leh berangan segala hahaha & we want MORE...hehehe
    Upgrade laaa...dari cepPEN jadi cerPANjang aka NOVEL...boleh??? Nice piece beb

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ingat cerpanjang tu cerpen yg terlebih panjang upernye novel ye? haha hmm..hm...part 7 lah eve decide ;p

      Delete
    2. please Eve...sebabnya cerita merapu meraban u ni best sgtttt...u can kupas & gali lebih dalam bebeh!!!

      Delete
  15. seriously,this story sgt awesome ok...bleh x nk jd hana jap..hehe..nway thanks cik eve for this n3...love it!!!
    -yanims-

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol thanks yanims! suka when u suka ;)
      meh kita berangan reramai , lol

      Delete
  16. Tak sabar nak tunggu bulan 11 dan skg xsabar nak tunggu eve post part5. Siyes best giler..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe part 5 coming soon babe ;)
      weee...i rasa mcm bulan 11 dah dekat dah plak..haha.cant wait and cuak too lol. thanks anon ;D

      Delete
  17. siap ke crew cabin tu..no wonder la dpt msuk ctu da si shasha tu kwn haydar..teringin la plak nk explore 1 kapal terbang..tp harapan jela mne mingkin dpt..huhuuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol u apply jadi flight attendant or flight crew, sure dapat hehe

      Delete
  18. yeaaaaahhhh!!!!!i like.......we want more...we want more!!!!~~~ luv u,,eve.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol ouch LIKE juga ur comment ! haha coming soon babe ;D

      Delete
  19. eve... superbbbb...
    jadikan mini novel pon ok..

    " That Y I like about U"...

    ReplyDelete
  20. want more! want more! ehehehehe...seriously sis, giler kentang baca citer nih... love it!

    ReplyDelete
  21. mesti haydar rasa kecewa gak bila tahu hana know about him..;( cian haydar

    ReplyDelete
  22. no~~~!!! Hana Sofea!!! dont tell him the truth lagi...!! keep on menipu.. cuz u look so cute bila menipu mcm tu..hahah

    ReplyDelete
  23. oh eve.. best nye.. as i told earlier.. berangan yg sweet2 je tau.. terus berangan panjang2, yg untung kitaorg jugak.. hahhaahaa.. ingat tau nak yg sweettttt je... rela kena diabetis.. hihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hhahaha pesanan penaja ye kak ? ;p yg sweet2 saje.aye aye sir lol

      Delete
  24. Well.. Congrats as the merapu meraban has made me sticked to this blog of yours. Really like the momentum of the story. Yalah selalunya dapat baca and tahu yang orang kekaya tu senang, zahir dan batin. Things wanted were delivered right of their eyes within a blink. You've made me realise 1 thing, no matter how, there are still sorrows for the rich and famous which I would rather be what I am now.. miskin harta tapi kaya jiwa. Moderate!And ofcoz the great prentenders that they have to be. Menyedihkan penuh kepura-puraan. Pity Haydar. May Hana would fill the emptiness with true love and care. Tak de plastik. Keep on writing there and akak would keep on menunggu for more updates. Jaga diri.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOVE ur comment anon ! :D so much. thats what I'm trying to potray, we'll never know one's reality, not until we are there in their shoes. everyone face our own sorrow and difficulties, but as for the rich and well known they need pretend to hide it. thats the cost they need to pay for the pride they carry...

      jaga diri juga kak :D <3

      Delete
  25. waa.. gramnye.. bile citer ni nk abes?? can't wait!!! hahahaha.. cepatla update.. love u eve!! nk jmpe my crush gak cm hana.. huhu.. suke sgt!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe sukanya i...bila dah ramai yg berangan sama.hehe. jom2 berangan tu tak salah! ;p

      Delete
  26. Oh my!!! so sweet....tetiba datang angau kat Haydar nih...
    tk semesti hidup dalam limpahan kekayaan, dengan pangkat segala, menjanjikan yang org itu bahagia ekk...
    Chaiyokk Eve...sangaaaat sukaaaaaaaa dgn ceta U...next n3 plissssssss...hihihi..
    mabelesss...TQ Eve, sayang lebey ari nih... ( - _________ ^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah so true maleen ! ;D everyone have their own sorrow.. with or w/out money ;)
      part 5 is comingg ;p - lurve u too kak :)

      Delete
  27. wah bestnya...eve cepatlah sambung lme btl nk tgu sambungan die....good job!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha this time tak lama, hehe. esok i update ;D

      Delete
  28. best sangat...sambung lah lagi...please..

    ReplyDelete
  29. Wah, sweet ;P But, Haydar kata taksuka pretender. Ohtak, apa la yg jadi nanti kalau dia tau Hana tu pura2 tak kenal dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaaan? what gona happen ? hmm we'll see soon ;p

      Delete
  30. tq eve best nye duk berdua dgn jejaka yg hot macam si haydar tu...emm susah gak bg hana nak buat macam dia tak kenal lansung haydar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. if its happen to me ? **** ok tak leh nak bayang- sure i pengsan terus.haha

      Delete
  31. yeay...ada en3 baru..suke3..post cpat2 yer..

    ReplyDelete
  32. I love it but jangan buat cite nyeh lama2 sebab i am too excited to read the rest of it..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaa part 7 will decide nasib cerita ni bellaa lol

      Delete
  33. SPEECHLESS...dunno to say about 'pretenders' thing...
    erm...hana..hana..ad..do..doi..gia...how..bagaimana..???..if Haydar know about the true and pure hana...will he accept her..or dump and ignore her just like the others

    ReplyDelete
  34. ouh eve you seriously make me crazy with this story . kan best kalau cerita ni jadi novel . omg i dah terbuai dgn syed haydar . ahhhhh ..... he is a hotty . zgdzsgxhjcgfyu . loving all your story eve .

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol thanks loads anon ! ;D Gee excited to hear that ;)

      Delete
  35. hurmmm x terkata...tengah di awang2an dgn haydar...ngeh3x...cepat2kanlah sambungg part seterusnyer

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol sambungan is coming ! ;D haha - jom terbang di awangan ;p

      Delete
  36. Mmg best la.. Xsbr nk tau kesudahan story ni..

    ReplyDelete
  37. well .. thumbs up..seriously u just turn d table around ek.. it doesn't seems to be what we r thinking about in yr last E3 .. it just turn out to be just a man who wld like to b himself and to be like by who he is..rather that what's he has... looks like..how odd..life can be..when u r not in their shoes..
    can't wait for another E3..

    ReplyDelete
    Replies
    1. that is sooo true! Bingo ida :D
      actually i tried to portray that since earlier inc the two pilots. we always thought thing are like this and this but the reality is sometimes are not the same ;)

      Delete
  38. Bersambung lg ohhhhh... tpksa tgu lg hihi. Suker citer awk cam bole rs berada kat sana .syok la hana kan dpt ronda2 tgk suasana sbnr n cr kj krew. Sila la sbg cpt2 ye cik penulis

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi thanks arzalif ;)
      cara kerja krew is penat sbnrnya, selalu tgok crew ok utk half journey, then lepas tu mula la semua crew buat muka letih. but sure kite pun faham dia penat :)

      Delete
  39. oh my, haydar just want to talk......but sweeeeeet yer haydar n hana.....eve you made my day superbbbb coz of this n3....
    ~saza~

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol saza ;) hope ur day will be superb again tomorrow ;p

      Delete
  40. Haydar yg berhati biasa rupanya..juga notti & ramai perempuan salah anggap
    Dia x suka pretenders!Hana..u mcm mana?
    Better come clean la..if ada rezki u get the lucks
    Eh..citer ni hny atas A380 jer
    Jgn ckp..bila landing,citer pon abesss
    Betul!jadikan nvl pendek pon okay ni
    tq Eve!

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh does the title shows the plot ? kiki let guess ;p

      Delete
  41. best,,brst,,, ada part Adam Hawa plak kt cini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha Adam dan Hawa, dah lama gile baca cite tu, now jadi drama sure tonton.kiki

      Delete
  42. tak merapu meraban pun dek,teramat best!lagi di baca lg nak dek..wat kan kisah ne dijadi kan naskah novel dek.sambutan tk payah cakap lah!!rase cam akak lak yg merapu ne dek hehe.cam ne ye dek akhir nye haydar n hana?bile dah sampai ke destinasi masing2??cepat sambung dek..tk kn end cam tu je kan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe comel ke kak norihan ni ;D
      Hmm...kisah Haydar and Hana...end pun saya tak sure lg ni.haha. plot dah ada tapi biasala saya kalau menulis, tak pernah nak ikut plot.lol

      Delete
  43. so sweet... bestnya... lain dari yang lain...

    ReplyDelete
  44. Mmg best citer nih.... Very different than others. Your idea mmg the boom laa... Ya... Eve, awak dah buat kitaorg berangan jd hana... Waaahhhh.... So sweet bila org yg kita admire tetiba bersama ngan kita.... Huhuhu.... Eve tlgggggg...... Next N3 cpt skit ye.....

    ReplyDelete
  45. is this your imagination or true story ? hehehe, I feel real reading this. love it so !!!

    ReplyDelete
  46. gosh!!!! getting more excited...... heheheh bru nk start bce nie actually.... hahahah.... this story really looks like in a reality...... hehehhe kak eve u're the best writer....
    sweet kiss from me ur reader....
    and also to TAK i love u... :P << tetiba :D
    -Song Hyun Sun-

    ReplyDelete
  47. ho..ho..ho...reader kantoi..eve u mmng best largh..sempat lg i nk usher mr prince charming...(~_~)

    ReplyDelete
  48. knp i tak boleh baca eps 3?? omg pls help me!!!

    ReplyDelete
  49. Hi dear, I just bumped into your blog now and am hooked with this 13 jam - A380 and when i'm about to get excited reading it, the part 3 is missing!! How and why that happened??!

    ReplyDelete
  50. Kak eve, napa part 3 tak bule open? nak baca pon tk dpt... please part 3!

    ReplyDelete

Post a Comment

Most Popular Posts