Join This Site

Friday, 31 August 2012

BAB 30


 ( Base on VOTING di TWB Page - watak Tengku Adam dan Ariana yang menang pilihanraya adalah the sweet Lily Collins dan the macho Benardo Valasco )

BAB 30

Pagi-pagi  lagi  Ariana  mengikut  umminya  ke  pasar  borong.  Subuh  tadi  mereka  ke  masjid  berdekatan,  solat  berjemaah  di  sana.  Memang  suasana  di  Kelantan  begitu, ramai  yang  ke  masjid.  Meriah.  Tambah-tambah  lagi  hari  minggu,  lagi  lah  ramai  orang  kat  sana.  Kalau  ke  masjid  Muhammadi,  masjid  besar  Kelantan lagi  meriah, macam  ada  pesta.  Teringin  pula  dia  nak  bersolat  di  sana.  Mungkin  malam  nanti,  telahnya.

Beberapa  plastik  makanan  sudah  siap  diborong  oleh  umminya.  Ummi  yang  jelas  gembira  bila  dia  sudah  selamat  menjadi  tunangan  orang. Sedari  tadi  asyik  menyebut  mengenai  persiapan  kahwin.  Kata  ummi  3  bulan  adalah  tempoh  masa  yang  sangat  singkat.  Nasib  baiklah  baju  pengantin  butik  mereka  memang  boleh  jahitkan, atau  baju  yang  sedia  ada  pun  banyak. Cuma  untuk  tempahan  dewan, katering, semua  tu  perlu  dimulakan  sekarang. Ummi  sudah  sibuk  mengajaknya  ke  hotel-hotel  untuk  memilih  pakej  yang  terbaik, kalau  boleh  esok  atau  lusa  dah  nak  dibuat  tempahan. Mommy  Adam  pun  sudah  siap  berpesan  kalau  boleh  minggu  depan  dia  nak  Ariana  turun  ke KL  untuk  berbincang  mengenai  majlis   di  sana   nanti. Elok-elok  dia  pun  memang  nak  ke  Putrajaya, mengemaskan  barangannya, menguruskan  perpindahan  tu  nanti,  nak  ambil  keretanya,  uruskan hal  berhenti  kerja, pasal  projek   horse  riding  lagi…macam-macam!

  Ros,  cempedak  ni  Rose  nak  tak?  Kalau  nak  ummi  belikan.  Petang  nati  boleh  kita  goreng  makan  petang 

Tersentak  Ariana  bila  dipanggil  oleh  umminya.  Suasana  di  pasar  agak  sibuk.  Ramai  orang  lalu  lalang.  Ariana  mendekati  umminya  yang  berhenti   di  gerai  buah.  Buah  cempedak  dibelek-beleknya sebelum  dicium. Wangi.  Menyelerakan.

  Nak  la  ummi 

Buah  tadi  disuakan  kepada  pak  cik  peniaga  gerai, “ Yang  ni  satu  ya.  Berapa? 

“ RM 4.00 sekilo  dik    peniaga  tadi  lekas  meletakkannya  di  atas  penimbang.

“RM 9.00  dik”

  Bagi  RM 8.00  la…tak  boleh  ke?    umminya  dah  mula  tawar  menawar.  Nak  tergelak  rasa,  seringgit  pun  ummi  berkira.  Dah  jadi  kebiasaan  sebenarnya  tawar  menawar  ni.  Tu  yang  kalau  boleh  kurang  dia  nak  kurang.  Bukan  berkira.

  RM 8.50  la  kak…kesian  anak  nak  sekolah  esok  nak  bagi  makan  apa  nanti…” pak  cik  tadi  dah  buat  muka  kesian. Laju-laju  Ariana  menyampuk.

  Ye  lah  pak  cik, RM8.50  la…” umminya  memandang  Ariana  tak  puas  hati.  Potong  line  betul  anaknya  ni. Ariana,  kalau  orang  buat  muka  kesian  terus  la  kalah. Dia  pun  peniaga,  dia  tahu  harga  cempedak  tu  bukannya   mahal  sangat…tambah-tambah  yang  dipetik  kat  belakang  rumah.

Ariana  senyum  dengan  gelagat  umminya.  Kalau  bab  membeli  di  pasar  memang  mereka  tak  sebulu. “  Sedekah  la  ummi…kesian  dia…”

  Ye  lah…”

Mereka  beriringan  ke  tempat  letak   kereta,  dah  banyak  sangat  barangannya. Dah  tak  terlarat  nak  dibawa. Ariana  tekan  remote  control, Toyota   Harrier  warna  putih  milik  umminya  berbunyi  dari  jauh. Bonet  Harrier  dibukanya  sebelum  memasukkan  semua  barang-barang  dapur.

Ariana   memandu  ke  rumah.  Tidak  sabar  untuk  memasak,  sudah  lama  juga  dia  tidak  memasak. Tinggal  berseorangan  di  rumah  membazir  je  kalau  memasak. Rugi.  Baik  dia  beli.

Sampai  di  rumah,  Kak  Nab  yang  memasukkan  barangan  dapur  ke  dalam  rumah.  Dia  dan  ummi  duduk  di  kerusi  taman, yang  dihubungkan  melalui  pintu  kaca  di  ruang  tamu  kedua  rumahnya.  Kak  Nab  datang  menghantar  minuman  dan  kuih  muih  pada  mereka.

  Amalina  tak  bangun  lagi  Nab?    ummi  bertanya.

  Tak  lagi  Kak…Hari  Sabtu  ni  pukul  12  la  budak  tu  bangun…”

  Meh  makan   sama  Kak  Nab    ajak  Ariana  mesra. Kak  Nab  geleng.

  Banyak  kerja  kat  dapur  tu  Rose. Akak  pun  dah  makan  dah  tadi 

  Azman  dengan  Abang  Jusoh  mana  Nab? ”

“ Lepas  Subuh  tadi…rasanya   Abang  Jusoh  keluar  dengan  Azman…tak  silap  nak  tengok  tapak  kawasan  yang  nak  buat  projek…dengar-dengar  macam  tu  lah…”  jawab  Kak  Nab  kurang  pasti  sebenarnya.  Dia  pun  terdengar  masa  Datuk  Jusoh  dan  Azman  bercakap  kat  meja  makan  waktu  sarapan  tadi.

Datin  Asra  kembali  menjamah  makanannya.  Kak  Nab  orang  gajinya  berlalu  ke  dapur.  Ariana  turut  sama  merasa  kuih  muih  Kelantan.  Sudah  lama  dia  merindui  saat-saat seperti  ini.  Tinggal  di  Kelantan  lebih  menenangkan  jiwanya,  suasananya  pun  lenang…tenang  dan aman…untuk  orang  yang  berjiwa  sepertinya  mungkin  boleh la, tapi  kalau  yang  sukakan  suasana  sibuk, Kelantan  bukanlah  pilihan  terbaik.

  Kahwin  nanti,  Rose  nak  tema  macam   mana? 

Alahai,  belum  sempat  dia  nak  telan  makanan,  umminya  naikkan  balik  topik  kahwin.  Dia  tahu  ummi  tengah  berdebar.  3 bulan, memang  cepat. Tapi  dia  perlu  berterus  terang  dengan  tunangannya….Nak  berterus  terang  pun  dia  perlukan  masa.  Yang  pasti  bukan  sekarang,  bukan  dalam  keadaan  dia  masih  tidak  mengenali  tunangannya.  Bukan  soal  rupa  paras,  tapi  hati  budi.  Bimbang  nanti  bila  diberitahu  lelaki  tu  akan  mengamuk,  habis  aibnya  terdedah. Lebih  baik  dia  kenali  lelaki  itu  terlebih  dahulu..daripada  soal  selidik  sikit-sikit  mungkin  dia  boleh  mengagak  penerimaan  Adam  nanti.

  Rose…ummi  tanya  ni…” 

Muka  umminya  dipandang.  Dia  senyum. 

  Berangan  la  tu…tak  sabar…! 

Ariana  tergelak.  Ke  situ  pula  umminya  ni. “ Haha..mana  ada  la  ummi…apa  ummi  tanya  tadi?  Tema apa  kan  ? 

Datin  Asra  mengangguk.

  Putih..or  ivory….ok  tak  ummi  ?  Dengan  a  touch  of  gold  sikit…and  a  bit  of  red  roses  and  tuberoses 

  Haha…Rose…Rose…dah  lama  pasang  angan  rupanya  ya….ummi  tanya  terus  dapat  bagi   jawapan.  Detail  pula  tu…”  saja  umminya  mengusik.

  Tak  salah  berangan  kan  ummi…free  kan..?  Bukan  kena  bayar  pun..hehe 

Datin  Asra  ketawa  dengan  jawapan  Ariana. Makanan  disuapnya  sebelum  menyambung  bual  topik  yang  diketengahkan  olehnya  tadi.

  Okay,  ummi   ingat  nak  ajak  dalam  1000  orang.  Ayah  kamu  tu  wakil  rakyat,  kena  buat  dua  majlis  la  ni.  Satu  kat  rumah   untuk  orang  kawasan  sekitar  ni…Satu  lagi   kat  dewan  untuk  saudara  mara,  kawan-kawan…”

  Ala  ummi…tak  payah  la  buat  banyak-banyak….Rose  malu  la…nak  tayang  muka…Yang  majlis  terbuka  tu  kita  buat  makan-makan  kesyukuran  dah  la…tak  payah  Rose  nak  bersanding-sanding. Ye  ummi? 

   Yang  tu  ummi  kena  tanya  ayah  la 

  Kita  buat  simple  sudah  ummi…”  Ariana  rimas  kalau  complicated  sangat  caranya.

  Mana  boleh  Rose….Mertua  Rose  tu  bukan  sembarangan  orangnya!    

Alamak,  rasa  macam  nak  ditampar  je  mulutnya  sendiri.  Boleh  pula  dia  terlepas  cakap.  Ariana  Rose  anaknya  ni  kalau  dengar  anak  orang  kaya,  orang  kenamaan  memang  sah  dia  tak  nak. Naya  kalau  tiba-tiba  anak  sulungnya  ni  nak  putuskan  pertunangan.  Ariana  ni  bukan  boleh  dibuat  kira  sangat, kalau  datang  angin  nekadnya  tu  macam-macam  boleh  jadi. Itu  yang  bila  Ariana  tanya  nama  mertuanya  dia  hanya  cakap  Encik  Mukhriz  dan  Puan Lis. Nama  tunangannya  Adam bin Mukhriz.  Kalau  diberitahu  kerabat  diraja,  anak  billionaire, sah  mogok  si  Ariana  ni. Yang  penting  Ariana  kenal  dulu  keluarga  tunangannya  tu. Mengadili  dengan  hati  bukan  persepsi.

  Bukan  orang  sembarangan, maksud  ummi?  ” Ariana  sudah  buat  muka  berkerut  sejuta.   Datin  Asra  telan  liur. Buat-buat  ketawa  perlahan  sebelum  menjawab.

  Ye  lah… Besan  sulung  ummi  dengan  ayah….baik  pula  tu….Orang  berbudi  kita  kena berbahasa  Rose, jangan  buat  majlis  macam  tak  nak  sambut  anak  dia  jadi  ahli  baru  keluarga  kita.  Tak  elok  kan?    pandai  pula  Datin Asra  mengauta. Tapi  betul, itu  lah  niatnya  yang  sebenar.

  Ooo….”  Kalau  baik  tu  memang  dia  setuju.

  Ummi  berdebar  ni  Rose…3  bulan  tu  bukannya  lama.  Petang  ni  kita  pergi  tengok  harga  dewan  kat  hotel  ye? 

Ariana  angguk.

  Baju  persalinan Rose  dengan  Adam  dah  kena design  ni  Rose.  Baju  bridesmaid  sekali. Katering  kita  guna  yang  hotel  je.  Apa  lagi  ye? 

Ariana  jungkit  bahu. 

  Rose….”  Ummi  dah  buat  muka  merajuk.

  Ya…ya…hantaran  ummi.  Ukuran  baju  Adam.  Kursus  kahwin…kebenaran kahwin…tempah  tok  kadi…tempah  kad….souveniers….”  mak  aih,  banyaknya  nak  kena  buat!

  Ha  !  Jangan  lupa  buat  rawatan  bakal  pengantin  kat  spa  kita.  Kena  mulakan  darti  sekarang.  Rose, ni  ummi  nak  bagitahu  Rose,  petua  nenek  moyang  kita, 3 bulan  dari  tarikh  nak kawin, memang  PANTANG  jumpa  bakal  suami.  Baru  perasaan  berdebar,  ternanti-nanti, rindu  semua  tu  wujud.  Pengantin  pun  berseri-seri. Kalau  esok  nak  kawin  arini  pun  masih  berjumpa  takde  maknanya  nanti ! ”

  Kuno  la  ummi….”

  Rose….semua  pengantin  yang  nak  dapatkan  khidmat  beauty  house  kita  ummi  memang  tekankan  benda  tu  tau!  Jangan  nak  malukan  ummi  nanti 

Ariana  angguk  juga  mengiyakan. Kalau  tak  merajuk  pula  umminya   ni  . Lagipun  siapa  yang  nak  jumpa  tunangannya  tu?  Biarlah  dulu, selagi  dia  tak  tahu  penerimaan  lelaki  tu  dengan  keadaan  dirinya  ni, dia  malas  nak  berjumpa. Mungkin  dia  akan  call  kenal  sikit-sikit  dulu,  tapi  kalau  selagi  Adam  tak  menghubunginya tak  kan  dia  pula  yang  terkedek-kedek  ?

  Ye  lah…macam  mana  nak  buat  persiapan  kalau  tak  jumpa?    saja  Ariana  nak  menduga  umminya.

  Jangan  risau…mommy  Adam  kata  Adam  dah  serahkan  semuanya  kat  dia. Adam  tu  pun  sibuk…sekarang  ni  pun  dia  tak  ada  kat  Malaysia…Ukuran  baju  semua  tu  nanti  mommy   dia  akan  hantar  kat  kita   baju  contoh  untuk  dibuat. Cuma  nanti  Rose  kena  ke  sana  untuk  ambil  ukuran  badan  Rose  untuk  dibuat  baju  waktu  nak  pakai  di  majlis  sebelah  sana. 

“ Okay…okay….banyak  sangat  la  ummi  maklumat  yang  ummi  bagi  ni…satu persatu  okay? Sekarang  ni,  untuk  hari  ni,  kita  pergi  hotel, betul  kan?  Lepas  tu  buat  rawatan  badan? Kemudiannya  rekaan  baju ? Dan  pantang  larang  tak  boleh  jumpa  sampai  tempoh  kahwin  ” mak  aih  pelbagai  arahan  dah  ummi  dia  keluarkan.  Banyak  sangat  kang  dia  lupa  pula.

  Ha,  betul  la  tu  !  ” berseri-seri  muka  Datin  Asra.  Boleh  je  Ariana  ingat  satu  persatu,  kata  belajar  di  Cambridge.

  Tapi  ummi….Rose  dengan  dia  tak  pernah  jumpa  sekali  pun….tak  kan  tup-tup  nak  kahwin? 

  Rose  takut  tak  handsome ?  ” telah  Datin  Asra.

“ Haha  ummi  ni….Rose  tak  kisahla  yang  tu…kang  nanti  dia  tak  berkenan  ke  dengan  Rose ni…Selera  orang  mana  kita  tahu  ummi…”

  Tak  adanya….Daddy  si  Adam  tu  dah  bagitahu  yang  Adam  dah  kenal  Rose.  Nanti  gambar   tunang  dia  tunjuk  la  kat  Adam”

  Ooo  mana   dia  kenal  Rose? 

“ Mommy  dengan  daddy  dia  lah  yang  kenalkan...dapatkan  persetujuan  Adam  dulu  sebelum  datang  meminang  ni.” Datin  Asra  mengukir  senyum. Ariana  menganggukkan  kepala. Stok  anak  mithali  lah  kiranya  tunangannya  tu.

Bila  melihatkan  Ariana  yang  diam  tak  terkata  Datin  Asra  bersuara  lagi, “ Hmm..kalau  Rose  nak  ummi  boleh  minta  gambar  Adam. Ayah  ada  simpan. Daddy  dia  yang  bagi  waktu  dorang  mesyuarat  sebelum  ni. Dia  minta  berikan  pada  Rose. Ummi  dengan  ayah  lupa  nak  tunjukkan  semalam. ”

Terdetik  juga  di  hatinya,  tidak  adil  kalau  Ariana  dibiarkan  tidak  mengenali  rupa  paras  bakal  suaminya  sendiri.

‘ Gambar  Adam  Mukhriz ? ’

Ah,  tidak  ada  gunanya  kalau  dia  tengok  gambar  lelaki  itu  kalau  pengakhiran  cerita  mereka  masih  belum  pasti  lagi  bagaimana. Entah-entah  separuh  jalan  sahaja...

“ Tak  apa  la  ummi. Rose  tak  nak  tengok  lagi.”

“ Betul  ni ? ” soal  Datin  Asra  tidak  percaya.

“ Betul....”

Datin  Asra  pandang  anak  perempuannya. Mencari  keikhlasan  dalam  jawapan  Ariana. Nampak  macam  Ariana  acuh  tak  acuh  sahaja. Nantilah,  dia  akan  berikan  gambar  tu  pada  Ariana. Kacak  si  Adam  tu. Kalau  mana-mana  perempuan  tengok  pasti  jatuh  hati. Beruntung  anak  sulungnya  ni. Datin  Asra  mengukir  secalit  senyuman. Tuah  ayam  nampak  di  kaki,  tuah  manusia  siapa  tahu ?

* * * * * * * * * * *
Suasana  kedai  Verandah  Kopitiam  agak  penuh  tapi  tidak  sesak.  Adam  Kamil  duduk  mendengar   dengan  tekun  butir-butir  jawapan  daripada  Ustaz  Hakimi.  Dia  mengajak  ustaz  muda  itu  untuk  keluar  bersarapan  dengannya.  Ada  beberapa  benda  yang  ingin  ditanyakan  pada  ustaz.

Pagi  tadi  dia  dikejutkan  oleh  daddynya  untuk  sama-sama  menunaikan  solat  berjemaah  di  surau  berdekatan.  Tazkirah  yang  disampaikan  oleh  imam  benar-benar  memagut  persoalan  di  hatinya.  Bila  Imam  menyentuh  mengenai  kepentingan  berdoa,  dia  mula  terasa.  Samuel  menjadi  seorang  atheist  hanya  kerana  doanya  tidak  diterima  oleh  Tuhan.

“Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina.” (Al-Mu’minun : 60)

  Tidak  ada  sesuatu  yang   lebih  mulia  di  sisi  Allah SWT  melainkan  doa 
(  Riwayat  al-Tarmizi  dan  Ibn  Majah  )

  Sesungguhnya  Allah  SWT  amat  malu  dan  Maha  Mulia.  Adalah  suatu  yang  memalukan  bagi  Allah  SWT  apabila  seorang  insan  mengangkat  dua  tangannya,  lalu  Allah  menolaknya  kosong  dan  rugi 
 (  Riwayat  Abu  Daud  dan  al-Tirmizi)

Semua  ayat-ayat  yang  di  bacakan  oleh  Imam  tadi  berlegar-legar  dikepalanya.  Nyata  Allah s.w.t,  Tuhan  yang  satu  menyuruh  hambaNya  berdoa. Memohon  kepadaNya.  Meminta  daripadaNya.  Tapi  kenapa  ada  doa  yang  dimakbulkan  dan  ada  yang  tidak? Persoalan  itu  dilontarkan  kepada  Ustaz  Hakimi. Usai  menunaikan  solat  Subuh  tadi  mereka  terus  ke  Kopitiam  berdekatan. Ustaz  muda  dihadapannya  tidak  menunjukkan  riak  mempersendakannya  apabila  dia  bertanya  soalan  sebegitu. Malah  Ustaz  Hakimi  dengan  tenang  menjawabnya  satu  persatu.

Kata  Ustaz   Hakimi, " Baginda  Rasul  pernah  bersabda ; Allah sentiasa memperkenankan doa seseorang hamba selama doa itu tidak mengandungi ( perkara ) dosa, ( perkara yang ) memutuskan silaturahim dan selama tidak meminta supaya cepat-cepat diperkenankan. "

Lalu Baginda ditanya oleh seseorang; "Apa maksudnya meminta dicepatkan? "

Jawab Baginda;
" Umpamanya seseorang itu berkata dalam doanya : Aku berdoa, aku berdoa tetapi aku belum melihat doaku diperkenankan. Lalu aku putus asa dan berhenti berdoa. "
(Hadith Riwayat Muslim)

Ustaz  Hakimi  menyambung  lagi.  Cuba  menerangkan  apa  yang  dibacakan  kepada  Datuk  muda  di  hadapannya  tadi, “ Maknanya   dalam  berdoa  perlu  ada   kesabaran,  perlu  ada  keyakinan  dan  pengharapan  yang  berterusan.  Lagi  satu,  dosa-dosa  besar  boleh  menjadi  hijab  kepada  doa-doa  kita. Hijab  ni  penghalang  kepada  doa  kita  dari  dimakbulkan 

Adam  mengerutkan  dahinya.  Cuba  mencerna  ayat  Ustaz  Hakimi  satu  persatu.  Dosa  besar  boleh  menjadi  penghalang  kepada  doa  ?  Apa  itu  dosa  besar  ?  Telahnya.  Dia  hanya  tahu  perbuatan  zina  adalah  salah  satu  daripadanya. Dia  tidak  mahu  doanya  tidak  dimakbulkan  oleh  Tuhan…

  Hmm..dosa  besar  tu  macam  mana?    segan  untuk  dia  bertanya  sebenarnya,  tapi  dia  perlu  tahu.  Ditebalkan  juga  mukanya  bertanya  pada  ustaz.

  Dosa-dosa  ni  apa  yang  dilarang  oleh  Allah s.w.t  dari  kita  perbuat.  Nak  tahu  apa  dosa  dan  apa  yang  tak,  semuanya  ada  dalam  al-Quran, tapi  antara  semua  dosa, ada  dosa  besar contohnya,  percaya  ada  Tuhan  lain  selain  Allah  s.w.t,  isteri  yang  nusyuz,  homoseksual,  berzina,  minum  arak,  menuduh  perempuan  baik  berzina,  makan  harta  anak   yatim…tidak  solat…banyak  lagi  la  Tengku…nanti  kalau  nak  Tengku  boleh  pinjam  buku  saya  tentang  dosa. 

Berzina…  Minum  arak….  Meninggalkan  solat…..  Dia  sudah  tinggalkan  zina,  arak  pun  sama,  cuma  solat   sahaja  yang  tidak  penuh.

Adam  termenung  berfikir.  Dia  menggeleng  dan  ketawa  sinis.  Tiada  gunalah  dia  berdoa  rupanya…Solatnya  tidak  penuh  5  waktu. Dosanya  yang  lampau  menggunung  banyaknya. Memang tak diterima la gayanya, telahnya  lagi…

Bagai  dapat  membaca  apa  yang  bermain  di  minda  Tengku  Adam.  Ustaz  Hakimi  memandang  tepat  pada  anak  matanya, “ Tapi Tengku juga perlu tahu yang Allah s.w.t Maha Pengampun, dia berhak memberi rahmat kepada sesiapa sahaja yang dia mahu. Mungkin  Tengku  pernah  dengar  hadith ni ;

Rasulullah  s.a.w  telah  menceritakan, sesungguhnya  salah  seorang  kamu  dikumpulkan  kejadiannya  dalam  perut  ibunya  selama  40  hari  air  mani,  kemudian  menjadi  segumpal  darah  seperti  yang   demikian  itu  juga,  iaitu  40  hari,  kemudian   diutuskan  kepadanya  malaikat  lalu  ditiupkan  roh  padanya  dan  diperintahkannya   menulis  empat  kalimat,  iaitu   rezekinya,  umurnya,  amalnya,  celakanya  dan  bahagianya.

Maka  demi  Allah s.w.t  yang  tidak  ada  Tuhan  selainnya,  sesungguhnya  salah  seorang  kamu  mengerjakan  dengan  amal  ahli  syurga  sehingga  tidak  ada  jarak  antaranya  dan  antara  syurga  melainkan  sehasta,  kemudian  terdahulu  atasnya  ketentuan  tulisan  lalu  ia  pun  mengerjakan  dengan  amal  ahli  neraka,  maka  masuklah  ia  ke  dalam  neraka. 

Dan  sesungguhnya  salah  seorang  kamu  mengerjakan  dengan  amal  ahli  neraka  sehingga  tidak  ada  jarak  antaranya  dan  neraka  melainkan  sehasta.  Kemudian  terdahulu  atasnya  ketentuan  tulisan  lalu  ia  pun  mengerjakan  pula  dengan  amal  ahli  syurga,  maka  masuklah  ia  kedalamnya.  ( Diriwayatkan  oleh  Bukhari  dan  Muslim  )


Ada  tiga  perkara   yang  ingin  disampaikan  dalam  hadith  yang  dibacakan  ustaz, telah  Adam.

  Maksud  ustaz  semua  yang  berlaku  sudah  tercatat  sebelum  saya  lahir ?  Tuhan  yang mengaturkannya  begitu  ? 

Ustaz  Hakimi  mengangguk. “  Seawal  air  mani  bertempat  dalam  rahim,  Tengku. Tuhan  menentukan  keluarga  mana  Tengku  akan  dilahirkan,  dugaan  demi  dugaan  yang  Tengku  akan  tempuhi,  tapi   Allah  berikan  kita  peluang  untuk  memilih  jalan  mana  untuk  menghadapi  semua  itu. ”

Adam  menganggukkan  kepalanya  tanda  memahami.  Satu  persoalan  baru  timbul  dibenaknya, “  Jodoh  saya  pun  Allah  dah  tetapkan ? ”

  50,000  tahun  sebelum  Allah  ciptakan  langit  dan  lautan  sudah  tercatat  jodoh Tengku”  Ustaz  Hakimi  senyum  lagi.

Adam  mengangguk  tapi  hatinya  bermonolog  sendiri.  Dia  tanyakan  terus  pada  ustaz,  tidak  mahu  membuat  telahan  yang salah, “  Mana  saya  nak  tahu  siapa  jodoh  saya ?”

  Pohon  petunjuk  darpada  Allah  s.w.t, buatlah   istikharah…tanya  pada  Allah…”

Adam  mengangguk.  Dia  mahukan  Ariana  Rose  tapi  adakah  Ariana  takdir  untuknya? Macam  mana  nak  buat  istikharah ? Dia  tak  pasti,  masih  banyak  yang  dia  perlu  berguru  dengan  Ustaz  Hakimi.

  Apa  maksud  terakhir  ayat  tu ? Sudah  ditentukan  syurga  atau  neraka  yang  akan  saya  masuki  nanti  ? Apa  gunanya  saya  beramal  kalau sudah  pasti  saya  akan  ke  syurga  atau  neraka  ? 

Sampai  juga  maksud  sebenar  yang  ingin  dia  sampaikan  pada  Tengku  Adam.

  Macam  ni  Tengku,  hadith  ni  menyampaikan  yang  amal  kita  yang  akan  membawa  kita  lebih  dekat  kepada  syurga  atau  neraka.  Tapi  kita  diingatkan  agar  tidak  berbangga  dengan  banyaknya  amal  perbuatan  kita  sehingga  kita  yakin  tempat  akhir  kita  adalah  syurga,  dan  yakin  bahawa  orang  yang  jahat  itu  tempat  akhir  mereka  adalah  neraka  kerana  tiada  siapa  yang  tahu  takdir  masing-masing.  Mungkin  yang  baik  itu  berubah  kepada  jahat  dan  yang  jahat  itu  berubah  kepada  baik. ”

Adam  mengangguk-angguk.

‘Boleh  jadi  yang  jahat  itu  berubah  kepada  baik’-kata-kata  Ustaz  bermain  di  benaknya.

  Jadi  orang  macam  saya  ni  ada  peluang  la  Ustaz? 

Ustaz  Hakimi  sudah  mengukir  senyuman  lebar.  Alhamdulillah  Tengku  seperti  sangat  berminat  untuk  berubah, cuma  banyak  yang  dia   masih  kabur  tentang  Islam. Dia  tidak  salahkan  Tengku  Adam,  setiap  manusia  ada  jalan  kehidupan  mereka  sendiri.  Tidak  perlu  menghukum  tapi  apa  yang  penting  cari  titik  persefahaman. Pasti  ada  sebab  kenapa  Tengku  Adam  menjadi  Tengku  Adam  hari  ini.

“ Ya  Tengku…peluang  sangat  luas  terbentang.  Rasulullah  s.a.w  pernah  bersabda  apabila  sahabat  mendatanginya  dan  bertanya  adakah  Rasulullah s.a.w  bimbangkan  mereka  sedangkan  mereka  beriman  kepada  Rasulullah  dan  apa  sahaja  yang  Rasulullah  bawa?

Jawab  Rasulullah, ‘Ya, kerana  segala  hati  adalah  antara  dua  jari-jari  Tuhan  Rahman, Azzawajalla, yang  diubah-ubahkannya  betapa  ia  kehendaki’. 

Maknanya, hati  manusia  ini  boleh berubah  bila  Allah  s.w.t  mahu  merubahnya.  Jadi  kita  perlu  sentiasa   berdoa  agar  diberikan  hidayah  dan  ditetapkan  hati  atas  agama  Islam. Doa  kan  senjata  mukmin…  Bila  kita  bertaubat  nasuha,  taubat  yang  bersungguh-sungguh  untuk  tak  ulangi  balik  dosa  kita  yang  lampau,  Allah  menerima  kita  bagai  kain  yang  putih  bersih  tapi…dosa  kita  dengan  manusia,  perlu  dipohon  kemaafan  daripada  tuan  empunya  badan. ”

Adam   mengangguk  lagi.   Memang  masih  ada  peluang  untuk  orang  sepertinya.  Baiknya  Tuhan  masih  mahu  menerimanya…Tengku  Adam  Kamil  yang  sudah  30  tahun  hidup  dimuka  bumi  menghirup  udara  hak  milik  Tuhan,  berjalan  di  bumiNya,  tapi  sombong  untuk  tunduk  dan  sujud  kepadaNya.  Tak  semena-mena  air  matanya  bergenang..

  Ustaz  kena  tolong  saya….”  ucapnya  sayu. “  Saya  perlu  kenali  Islam…sudah  banyak  yang  saya  tinggalkan  ustaz…saya  tak  tahu  mana  nak  mulakan…mana  satu  dosa  dan  mana  satu  pahala…jenis-jenis  solat….semua  tu  buatkan  kepala  saya  bercelaru  sebab  saya  memang  tak  tahu! ”

  Tak  pe  Tengku… yang  penting  Tengku  tetap  di  jalan  yang  Tengku  pilih  ni.  Saya sentiasa  ada  untuk  bantu  Tengku 

  Terima  kasih  Ustaz..terima  kasih  banyak-banyak…    seikhlas  hati  dia  berterima  kasih  pada  Ustaz  Hakimi.  Dia  nekad  mahu  berubah.  Dia  mahu  Tuhan  mendengar  doanya, dia  juga  mahu  memohon  maaf  pada  Ariana  kerana  menganiaya  gadis  itu.  Dia  mahu  mengambil  Ariana  sebagai  isterinya  yang  sah.  Semoga  Allah  temukan  mereka…


**************************
“ Baru  balik  Adam ? Pergi  mana  dengan  Ustaz  tadi ? ”  Puan  Sri  Lisdania  menegur  anaknya  yang  baru  melangkah  masuk  melalui  pintu  utama. Sebeg  buku  juga  dibimbit  oleh  Adam. Tan  Sri  Tengku  Mukhriz  ada  di  bilik  bacaannya.

Adam  melemparkan  senyuman  pada  mommynya. Berjalan  ke  arah  Puan  Sri  Lisdania  sebelum  mengambil  tempat  di  sebelah  mommy.

“ Adam  ke  kopitiam  tadi  mommy,  lepak  dengan  ustaz  kejap  sebelum  kita  orang  ke  kedai  buku. ” buku-buku  yang  berada  di  dalam  beg  plastic  diangkat  sedikit  oleh  Adam. Secalit  senyuman  terukir  di  wajahnya. Puan  Sri  Lisdania  memerhatikan  anak  lelakinya  itu. Ada  kelainan  di  wajah  Adam  sejak  mereka  bertemu  di  awal  pagi  tadi. Mudah  pula  anak  lelakinya  mengikut  mereka  ke  surau,  biasanya  susah  mahu  mendapatkan  kerjasama  daripada  Adam.

“ Banyak  buku, buku apa  Adam  beli ? ” soal  Puan  Sri  ceria.  Jarang  dapat  bersantai  dengan  Adam  akhir-akhir  ini. Adam  lebih  senang  berada  di  kondominiumnya  berbanding  di  Villa  Indah. Dia  hanya  ke  Villa  Indah  pada  waktu  malam  itupun  selepas  waktu  Isya’  terus  dia  cabut.

“ Buku  yang  ustaz  cadangkan  Adam  baca  mommy...” dia  tersenyum  kelat.  Malu  mahu  mengaku  yang  dia  cuba  untuk  berubah. Bagai  memahami  apa  yang  ada  di  dalam  hati  Adam,  Puan  Sri  Lisdania  tidak  menyambung  pertanyaannya. Tangan  anak  lelakinya  di  genggam  erat. Rambut  Adam  diusapnya  penuh  kasih.

“ Alhamdulillah  Adam... ” ucap  Puan  Sri  dalam  hiba. Adam  tertunduk.  Masih  terlalu  awal  untuk   mommy  berkata  begitu.  Masih  jauh  pencariannya.  Ini  baru  permulaan.

“ Doakan  Adam  mommy...” tangan  mommynya  dikucup  lembut. Puan  Sri  Lisdania  mengangguk  sayu.

“ InsyaAllah  Adam...mommy  doakan  yang  terbaik  sahaja  untuk  Adam. ” anaknya  dipeluk  erat  buat  beberapa  ketika.

“ Adam  dah  makan ? ” soal  Puan  Sri  cuba  kembali  menceriakan  suasana  antara  mereka.

  Dah...dengan  ustaz  tadi. Hari  ni  Adam  stay  sini  je  mommy,  petang  nanti  Adam  nak  ke  Putri  Palma  kejap,  malam  Adam  balik  sini  balik. Mommy  nak  masak  gulai  tempoyak  ikan  patin  ke? ” Adam  tersengih. Soalan  yang  lebih  berbaur  permintaan. Dia  suka  sangat  makan  gulai  ikan  patin.

Puan  Sri  turut  mengukir  senyuman  lebar.  Pandai  betul  Adam  mengauta,  nak  minta  dia  masakkan  gulai  tempoyak  ikan  patin  la  tu. “ Kalau  Adam  dok  sini,  mommy  masak  la. Ha,  tak  nak  tanya  pasal  tunang  Adam  tu  ke ? ”

Soalan  mommynya  membuatkan  Adam  tersentak. Liurnya  ditelan.  Nafasnya  ditarik  perlahan. Pasti  daddynya  teruskan  juga  pertunangan  dia  dengan  anak  Datuk  Jusoh.

“ Dah  selesaikan  pertunangan  tu ? ” acuh  tak  acuh  Adam  bertanya.

“ Dah...! Ada  pula  tanya  macam  tu. Cantik  sangat  si  Rose  tu  Adam. Berkanan  sangat  mommy  dekat  dia. Adam  tak  nak  tengok  gambar  tunang  Adam ? ” teruja  Puan  Sri  berceloteh  pada  anak  lelakinya. Langsung  tidak  tersedar  riak  wajah  Adam  yang  bertukar  kelat.

“ Tak  pe  lah  mommy.  Nanti  lah  Adam  tengok. ” Adam  mula  bangun  dari  situ. 

“ Adam  naik  atas  dulu  mommy. Nanti  lepas-lepas  ni  Adam  turun.  Penat  semalam  tidur  lambat ” dia  mengukir  senyuman  tipis.  Sekadar  mahu  mengambil  hati  mommynya. Kakinya  melangkah  perlahan  ke  tingkat  atas.


p/s : Reference for hadith : Hadith 40, Koleksi Imam Nawawi . I-Islam, Solusi, Kuliah Hadith Al-Maghribi.

pp/s : Hi and thanks for reading - and waiting ! Eve is totally busy this last few days. Just  saying it straight to the point , I'm going to UK for couple of years, and yes many things need to be done. Do  appreciate your lovely comments, selalu teringat2 utk di balas, but time is killing me now. Maybe once Eve dah settle down kat sana I will settle all the hutang membalas komen. 

As I said earlier dalam TWB Group which being conducted by Kak Suhana Shuib (Million Hugs for her), this is the last chapter publish here. Teaser for Bab 31, mungkin akan di update kat sini but not in a week time.Or two weeks time. Eve not sure when (masuk rumah baru sure will need time to set up internet line, phone line etc), but anyway, do you want Teaser Bab 31? Just Press LIKE if you do.

122 comments:

  1. Dh last chapter ye?siyes will miss ariana n adam..xsbrnyer nk bc buku ni..gud luck yek eve?

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Huda ! Hugs babe ! Gona miss you too. catch up di fb ye ;)

      Delete
    2. Eve-happiness with u wherever u are dear, n all the best! Waiting for TWB to be on the shelf soon...

      Delete
  2. Tak Sabar Nak Tggu Novel Nie Keluar.. Luv u evelyn Rose.. Muaxx..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hey love ya too alice ! thanks babe ;D

      Delete
  3. OMG!!!
    Eve kena transfer keja kat london ker???

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh tak...eve sambung study farra ;))

      Delete
  4. lorr..knapa Adam & Ariana x mo tgok gambar tunang masing2 ..adoyai... mduga betoila.. huhu.. tenkiu eve for d n3..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suhana dear.... kalau tengok awal2.. cpt la tamat cerita ni... hheheheheheee... skurang2nya... biar berliku sikit... hahahahahahahaaaaaaa>>>>>>>>>>>>>

      Delete
    2. betul3... releks la kak su.... eve nak buat adam insaf dulu baru tau dia tunang ariana... kan ariana nak hubby yg menyayangi islam, x kisah lah if baru belajar sekali pun... hihihi.. sebenornye kita pun x sabo ni...

      Delete
    3. Su..ni br bab 30 tu,mcm2 lg nk si eve rencahkan sblum complete deserts ni..

      Delete
    4. hehe btol3x setuju dgn hanim 69, kak norana and kak sal.

      Kak su - sabau yee ;p heheh

      Delete
  5. thx utk n3...eve ke uk ats ursan kje ke?? gud luck ok.. wah best nya dpt kcna kn..

    xsbr nk tgu buku di keluarkn...

    ReplyDelete
  6. thx utk n3...eve ke uk ats ursan kje ke?? gud luck ok.. wah best nya dpt kcna kn..

    xsbr nk tgu buku di keluarkn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hey thanks eija ! insyaAllah will be there for a case study. eve plak bedebar buku nak keluar.lol

      Delete
  7. best3! But terpaksa tunggu lama agaknye utk next chapter...huhuhu...btw..eve pi uk keje ke sambung study..take care dear n all the best...muahhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks babe ! ;) g wat research anon :) - lama sket la nak tgu but...time run so fast nowadays.lol

      Delete
  8. seriously TWB ni best! goodluck akak~~~ btw which part in uk you'll be staying? goodluck there! wish u all da best~ :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks aya ! so glad that u like TWB ;D - nothern UK aya :)

      Delete
  9. Sgt2 appreciate ur posting...it shows that u appreciate n care about us, x sanggup tgk weols 'meroyan'...naskah u sgt 'BEST' banyak ilmu, الحمد لله
    I LIKE a million k...count tau, hehe...
    All d best to u...apa pun u buat n kat mana pun u berada, semoga u dalam perlindungan n rahmat Allah. Tc owiz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. of course i do care about u n all d readers ;) sbb u all this piece jadi reality. never cross my mind nak jadi penulis novel.hehe. thanks sue for the dua , really appreciates it :D

      Delete
  10. tqvm eve... syg eve ketat2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. all the best ye eve... further study ke transfer keje sana? 'internet' dunia tanpa batasan.. hihihi.. w/pun jauh tp dekat je di mata (depan monitor / lappy.

      Delete
    2. lol haha so true kak ! dgn tenet semua dah tak jadi jauh dah ;p lol
      saya g study kak ;)
      love ya ! <3

      Delete
  11. bila cerita ini akan diterbitkan. syabas untuk penulis....satu jalan cerita yg menarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh lupa, akan terbit pada November by Karya Seni, insyaAllah :D

      Delete
  12. Assalam Eve,

    terima kaseh utk bab 30 ini, sgt2 dihargai dlm penantian ke novelnya nov ni!! TAK tgh mengorak langkah utk berubah kearah kebaikan, suka sgt2 coz dh dpt hidayahNYA. Ariana pula tengah dlm dilema nk menyampaikan kisah silamnya pd "bakal tunang". Diselit pula dgn pesanan2 yg sungguh memberi impak besar dlm novel TWB menjadikannya lain dr novel lain! TAhniah ya Eve!! Kak suka...cuma itu la,kedua2nya tak tau yg bakal disatukan...teruja sgt2 nk bc scene tu....

    Kak ucapkan selamat berangkat ke UK & moga ceria2 selalu disana sambil menjalankan tugasan seharian. Lepas settle semua nnti....jgn lupa...stori baru la plak ye, amin!!! ~ Kak Aminah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam wbt kak :)

      Sis Aminah - really appreciate ur long comment! ;D

      You sangat memahami Ariana and Adam kak ! Ariana yg dalam dilema dan Adam yg tengah cari kehidupan baru ;) there are lots more in the novel insyaAllah :) hope semua suka cerita TWB yg complete nnti, insyaAllah :)

      hehe story baru ? cerpen je baru update. kalau novel....garu2 chin sket.hehe

      Delete
  13. best...
    xsbar nk pluk TWB...
    smoga eve sihat sjahtera slalu disana ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah Ieyna ! Thanks doakan eve ;) hope u pun akan stsa sihat and bahagia selalu :) amen

      Delete
  14. wah....benardo jgk akhirnya utk watak adam! =)
    nie last n3 yer...kna tnggu novel kuar la nmpknya...
    jga diri baik2 yer Eve kat Uk... ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Opps sape ye calonkan Benardo ? hehe ;p
      ha ah ni last. nti Oct gtu eve update Teaser 31 :)
      thanks doakan Eve, n husna pun take care ya !

      Delete
  15. Congrats kak eve! Will be waiting for the next chapter! Love ya!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks anon! next chapter dah tade but ada teaser ;) <3

      Delete
  16. Arrrrr.....nk chapter 31....nk Adam jmpk Ariana balik,,,mesti sweet giler an,,,,,,,,

    ReplyDelete
  17. dh lama menunggu bab baru. Ariana N Adam sama2 x nk tengok gambar tunangan masing2. nanti mesti terkejut besar. x sabar nk diorang berjumpa balik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmm Ariana dalam dilema, Adam pula mmg tak hengen nk tgok tunang dia.haha. Jumpa balik ? Jumpakah nanti ?

      Delete
  18. ada n3 baru lg ke lepas ni atau kami peminat yang fanatik Adam dan Ariana ni terpaksa menunggu novel pd NOV nanti?

    alahai kesiannya kat kami ni yer....

    huk huk huk..... waaaaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouch Ayu, I pun tak leh wat pape dgn novel publishing date - kene queue ...
      and yeah pasni ada Bab 31 Teaser je..dah tak leh update dah bab baru ., sabau ye :)

      Delete
  19. Omg dua2 pun jual mahal mau tgk gambar tunang dorang..... Hehehehe can't wait for the novel to come out......

    ReplyDelete
  20. eve.,,, semakin teruja tau baca TWB ni. Tak sabar nak tunggu printrd version :-)... tapi..... TEASER memang dialu-alukan :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol teaser sampai bab 31 je tp nov dah dekat dah :D yeay!

      Delete
  21. Eve, which part kat uk???????? Bila p sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi miera, hoho dah sampai dah, North i kat north dis time :)

      Delete
  22. Salam Eve...best chp 30 ni.., u make org mcm saya befikir ttg dosa dan pahala.. .xsabar nak dptkn printed version...bila jangka kuar...zanareah

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah anon...i'm soo glad. seriously. thanks a lot , bahagia when u feel that way.

      Delete
  23. thanks eve....x sabar tunggu TWB versi cetak...

    ReplyDelete
  24. thanks so much eve.... terubat sket rindu Aimie.. hahahhaa... tak sabar menunggu the next entry... juga versi cetaknya...

    ReplyDelete
  25. hilang rinduku...... thanks Eve..... nak tunggu novel pulak..... lalalala

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe dah dkat dah mid nov mid nov lol

      Delete
  26. Best giler,..tak sabar nak tahu next entry,...sabar sabar sabar,...

    ReplyDelete
  27. thnx 4 d n3 eve... will definitely wait 4 d novel, dear. may u b blessed wherever u r n in whatever u do...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh thankss suasa for d dua, really appreciates it :)

      Delete
  28. I will miss adam n Rose....
    Cepat2 kuar novel yg dear....

    ReplyDelete
  29. bab ni touching le plak, i bc smpai nngis.huhuhu..........

    ReplyDelete
    Replies
    1. woow! cool... gell, tetiba u make me wonder...but seriously cool impact.hehe.thanks!

      Delete
  30. salam kak eve...novel yg kak eve karang nie mmg lain dr novel lain....
    harap kak eve sentiase d bwh lndungan yg maha esa d mane jua akak berada..
    all the best 4 u kak eve...
    syg kak eve sgt2... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol thanks lin <3 u whole lots more babe :D u pun always take care n d ur best in whatever u r doing kay :)

      lain eh? entah maybe sbb i'm a weirdo kot...lol

      Delete
  31. thankz for the n3......
    cite yg bagus..... best....
    walau dimana anda berada... moga sentiasa di dlm rahmatNYA.....

    ReplyDelete
  32. excited tggu TWB....haish...

    ReplyDelete
  33. Eve..sambung study ker?
    Gud luck dear..if free sambung la lg citer ni
    better late than never kan
    Menunggu karya2 eve dgn sabar di disini

    Tq dik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cite ni akak kne tgu novel keluar ye kak :) a ah sambung study :) doakan ye :)

      Delete
  34. Best sgt2! X sabar nak tunggu chapter seterusnya and also printed version. Tqvm Eve! Good luck & best wishes to you where ever you are. Selamat berangkat ke UK!

    ReplyDelete
  35. cepat2 kluar novel ni ye...x sbar dah nk baca smbungannya..

    by the way...semoga semua urusan eve berjalan lancar..

    ReplyDelete
  36. Dear Eve,

    Seriously are you going aboard this month. So, how about TWB? susah lah kita org nak follow nanti.

    Babe, when TWB will be out as full novel? if not mistaken you say in Nov, isn't? Apa-2 pun all d best to you dear.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha alah Has...internet is everwhere babe ! dont worry but if i pergi amazon u shud worry.haha! hmm yeah mid nov so i heard...sama2 kita tgu kay :)

      thanks babe! :D

      Delete
  37. nak request 1 bab pas kwen leh x..?? pls..pls..plss.... ^_^ sure suspen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamboi yakin je dia kawin ? ;p gagaga

      Delete
  38. best la .. byk pengajarannye ... tentang islam dan hukum hakam di terap :) ^_^ thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah if u see that coretan :D glad -hugss*

      Delete
  39. huhu..tak sabar nk tgg versi cetak..best sgt nih!
    -jue-

    ReplyDelete
  40. finally!! i'm done reading bab 1 to bab 30 in 2 days..huhu
    mule2 mcm mls nk bce..sekali da bace amik kau..terus jatuh cinta kan..huhu
    adoi bile nk publish novel nie..xsbar nk bce kesudah kisah adam & ariana nie..
    novel nie termasuk dlm listing novel yg ditunggu2..hehe
    love so much.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha haa sekali hamek kau ye bride to be ? bila nak kawin ni? wish u blessed n beautiful marriage ye :D

      Delete
  41. salam eve,,adoiyai.lama benor teman mnunggu part 31..ada ke xdak...teman dh x larat membelek hat lama2..huhu..harap2 ada la yea..sementara nk nuggu novel ni terbit..moh la kita g noreh..ngumpui duit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol bab 31 tak dak lepat, penerbit kata teaser je boleh ;p

      Delete
  42. sy pn nak request 1 teaser selepas mrka nikah...plz plz plz

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamboiii bila masa plak dia kawin ni ? anon ? ada dapat kad jemputan dah ke?;p haha

      Delete
  43. best gila nvl nih... bla ada dkt psaran? xsbar nk tnggu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee thanks ruuna ! insyaAllah mid nov ye babe :)

      Delete
  44. eve..gila pitam ai baca cite yu..serius rasa kena bersara menulis... yu are awesome..tak tau nk kata apa dah..no wonder semua meroyan.. its not about rape or what not.. but the way yu bercerita.. kekuatan yg ada dalam diri ariana dan so eager nye kamil pd dia...cara yu menggarap..alamak aihhhh... serius membuatkan ai kelu kedu kaku dan sebagainyalah... gud luck eve...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha ayat hyperbola kak Rehan ! lol biasa2 je kak...urs is whole lots better. karya eve kalau masuk dewan bahasa sure tak lepas.haha. best of luck u too kak. wish i may see u one day ;D

      Delete
  45. Bila yaaa buku ni nk keluar kt pasaran, x sambar nk membeli, mata i sakit lh baca guna laptop ni,...heheh...:) wonderful and interesting novel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kan, i pun tak suka baca kat lappy nti kena pakai spek.lol.insyaAllah mid nov ye siti :D

      Delete
  46. hai dear, cerita yg sangat menarik semoga ending pun sama menarik ye . . suke sangat2 dgn gaya bahasa yg digunakan, perjalanan cerita yg teratur, tak sabar menunggu novel ni dikeluarkan n good luck dengan pengajian Eve, semoga berjaya dlm semua bidang

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah thanks liyana :D !
      wow u komen mcm cikgu BM haha. terus cuak.lol

      Delete
    2. kakakaka (gelak sampai keras perut, baru baca Eve punya reply)... ayat2 skema tu keluar sebab tak berapa nak kenal lagi dengan si penulis hehehehe, tapi sekarang Eve top 4 akak punya novelis yg paling akak sayang hahaha . . . . lap U lah

      Delete
  47. ala... knp adam x tgk pic arianna... ish... x sabar nak tgu novel kluar... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah adam ni...dia dah pasrah gila dah tuu zakiah ;D

      Delete
  48. tq for da entry...memg best cite ni...nk lagi...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe asma...sambungannya di novel ye insyaAllah this mid noc :)

      Delete
  49. Replies
    1. oh ye ? glad to hear that aisyah :D thankss babe !

      Delete
  50. salam...

    nk tanya novel ni publish nt blh oder ngn writer ker?

    ada tndatgn x?

    huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam Izzati ! Insyallah dis mid nov, under Karya Seni :D
      TT insyaAllah..but limited :)

      Delete
  51. salam , eve....
    lamanya bulan nov.....
    dah tau akan kecewa...tetap sy buka jg blog ni..
    ulang baca ntah ke brp kali....aduhaiiii...sabarlah hatiiiii

    ReplyDelete
  52. salam

    mcm mana nk order 2 yer?
    ;p

    kalo blh nk jd slh seorg yg bertuah 2...
    (mngharap sgt nie);p

    ReplyDelete
  53. Dh 2x ulang TWB......fuhhhh mmg terbaik...x sia2 I jadik yg pertama membelinya

    ReplyDelete
  54. Wlaupun 642ms...tp siyes enjoy my reading...congrats Eve!

    ReplyDelete
  55. best giler la tak sabar nak bace novel ni

    ReplyDelete
  56. Dah baca twb novel...nice.....congrte Eve

    ReplyDelete
  57. Eve, I think part yang betul2 menusuk kat jiwa i ni ialah the part where Adam tahu yang Ariana tunang dia..... hebatnya kuasa Allah... the way you put it into words.... just superb la dear!

    ReplyDelete
  58. Salam kenal eve, my senior in service maybe ;) (u know what its mean)
    Congrates for this supperb enovel (will find at the bookstore asap!)
    Sy jumpa link ni melalui kawan n terus dump ke sini, i tot its english novel, tp bila dah baca tgk malay novel n u know i read the whole chapter fm 9.40pm till 1.40am today! Almost 3 hour! Serius x boleh tdo sehingga x membaca sampai habis, tp nak kena beli novel la pula huhuhuu, harus gagahkan diri g cari esok! Hehehehee

    Btw good luck in ur studies n career! Salute PTD also can be novelist right? ;)

    ReplyDelete
  59. dah baca byk tentang indahnya islam dalam website trulyislam dan religion of peace.

    ReplyDelete
  60. dah bce nvel ni...ske gle ngn wtak tengku adam ni....sweet sgt2.....

    ReplyDelete
  61. suke sangt novel nie....smlm kite baru beli ....:)

    ReplyDelete
  62. suka sngt novel ni....sesungguhnya Islam itu indah...

    ReplyDelete
  63. Evelyn Rose, you are Msian version of Cecelia Ahern... teruskan semangat juangmu adik.. May Allah bless you!

    ReplyDelete
  64. best citer ni.... ariana rose pun dh habiss.... suka sangat keith foo dan fathia

    ReplyDelete