Join This Site

Saturday, 14 July 2012

BAB 24 dan BAB 25

Assalamualaikum wbt,

As  promised : Combo Update Bab 24 dan Bab 25 ;)

Lepas  ni  Bab 26,Bab27, Bab 28, Bab 29 akan diupdate di sini ye : Penulisan2u 

Thanks ye for those following this blog. Kalau ada masa saya jenguk2 kat sini.  Manuskrip dan pun siap, alhamdulillah. (OMG rasa mcm nak tercabut biji mata.haha - tapi since semua org dah minta2, saya usahakan juga) . Tengah checking format, language, factual etc. InshaAllah by Isnin saya submit. Doakan ya semua! Love you guys loads!

Have  a  great  Saturday  Night  guyss!

p/s: Ada  someone  komen  pasal  tajuk  buku  nanti....Seriously  saya  tak  tahulah  kalau  tajuk  novel  kena  tukar  ke  bahasa  melayu  or  not.  IF  kena  tukar  tajuk, I  might  use  tajuk  : ARIANA  ROSE -- anyone  have  a  better  idea ?

-----------------------------



BAB 24

“ Ariana....! Ariana...!!! ” tubuh  Ariana  dipeluknya  kemas. Nama  Ariana  dipanggilnya  beberapa  kali. Nadanya  cemas,  kesalnya  menggunung.

Rambut  Ariana  yang  mengurai  panjang  dan  menutup  bahagian  dahinya  diselak  ke  belakang. Adam  terus  mengangkatnya  ke  katil. Bergegas  mencapai  tuala  putih  yang  elok  tersangkut  di  sebelah  pintu  ke  kamar  mandi,  membasahkannya  sebelum  berlari  ke  tempat  Ariana  untuk  mengelap  lukanya. Terketar-ketar  tangan  Adam  membersihkan  wajah  mulus  Ariana  yang  sudah  berpalit  darah. 

Ariana.....I’m  sorry.... ” sambil  tangannya  sibuk  mengelap  dengan  penuh  berhati-hati  tangan  kirinya  mencapai  telefon  bimbit  untuk  menelefon  Dr  Atikah.  Doktor  peribadi  keluarganya  di  Kuala  Lumpur.  Mujurlah  Dr.  Atikah  cepat  menjawab  panggilan,  itu  juga  sebabnya  dia  mengambil  Dr.  Atikah  sebagai  doktor  peribadi.  Cekap  dan  memahami  keadaan  dirinya  yang  mahukan  semuanya  cepat.

“ Doctor,  there  is  an  emergency. Are  you  at  home ?”

Yes  Datuk ”

“ Good. Dolman  will fetch you very soon . Please  get ready, saya  kat  Putrajaya. My  love  one  knocked  her  head  and  the  bleeding  is  pretty  bad. Anything  I  should  do  to  stop  the  bleeding ? ”

“ Luka  teruk  tak  Datuk ? Deep  cut ?

“ No  just  the  bleeding  is  still  there ”

“ Dah  tutup  tempat  luka ? Put  some  pressure  on  it with  your  hand  or  cloth ”

Owh, no I  didn’t. I’m  doing  it now ”

Hold  it  there  if  dalam  10  minit  masih  tak  berhenti,  luka  tu  teruk. Kalau  tak  she  will  be  okay

Thanks  doctor, but  please  come  and  check  on  her

“ Yes  Datuk,  of  course ”

Talian  dimatikan  sebelum  dia  mula  menelefon  Dolman. Setelah  agak  lama  tuala  yang  dilekapkan  di  tempat  luka  di  dahi  Ariana  di  angkatnya  perlahan.  Cuba  memastikan  adakah  pendarahan  masih  berlaku  atau  tidak. 

Kering.

Adam  mula  mengukir  senyum. Lega. Tapi  dia  sendiri  masih  belum  pasti  adakah  luka  tersebut  benar-benar  tidak  serius. Debarnya  kembali  menghimpit.

God, save  her  please.  I  will  do  anything...!

Air matanya lelakinya begitu murah mengalir kali ini, dia takut kehilangan Ariana. Rambut  Ariana  diusapnya  beberapa  kali.

“ Sayang...bangun...I’m  terribly  sorry.....Let’s  be  mine..totally  mine...Marry  me  please  my  little  one. I  will  not  treat  you  this  way  again. I  won’t ! ” tangan  Ariana  dicapainya.   Dikucupnya  dan  digenggamnya  dengan  erat. 

Dia  berjanji  pada  Tuhan,  pada  dirinya, jika  Ariana  sedarkan  diri  dia  tidak  akan  menyakiti Ariana  lagi. Dia  akan  mengambil Ariana  sebagai  isterinya yang sah. Menjaga dan menatangnya bagai minyak yang penuh. Bila dia berhadapan dengan kemungkinan begini, kemungkinan kehilangan Ariana, barulah dia sedar betapa dalamnya cintanya pada Ariana. Dia boleh menidakkan, tapi itulah hakikatnya. Dia tidak mahu membuang masa lagi memikirkan soal status, biarlah apa kata orang lain bila dia memilih Ariana, yang penting hatinya bahagia. Dia tidak perlu berpura-pura. 

Bunyi loceng rumah mengejutkan Adam. Dia segera membuka pintu rumah. Doktor Atikah, doktor peribadi yang  telah dihubunginya tadi  muncul  di  hadapan  pintu  kondo  bersama  dengan  Dolman. Adam segera mendapatkan Dr Atikah, membawanya ke bilik tidur Ariana. Dolman  pula  disuruhnya  untuk  duduk  di  ruang  tamu.

"Thanks  doctor  for  coming.  Saya  dah  bersihkan  luka  di  kepalanya  tapi  hanya  dengan  air. Couldn’t  find  antiseptic " Adam  membawa  Dr.  Atikah  kepada  Ariana  yang  masih  terbaring  lesu.  Mukanya  di  raup  kasar. Wajahnya  kusut, sekusut perasaannya sekarang. 

Dr Atikah memeriksa luka  di  kepala Ariana, matanya,  kemudian tekanan darahnya dan pernafasannya. Tiada  kesan  lebam.  Pendarahan  juga  sudah  terhenti.  Luka  juga  tidak  dalam.

"Is she is okay?" tanya  Adam  kurang  sabar.

Dr  Atikah  merenung  Adam. Adam  yang  sudah  seperti  kucing  kehilangan  anak.    

"She is okay, don't worry Datuk.."

"Owh Thanks God..." Adam segera memegang tangan Ariana. Rambut Ariana diusapnya penuh kasih.

"Her injury is not severe, tak teruk. Tapi tekanan darahnya agak tinggi. Mungkin dia tertekan. Jadi seeloknya bagi dia berehat sepenuhnya, dan jangan bagi tekanan pada dia"

Adam mula menyalahkan dirinya sendiri. Dia selalu menyusahkan Ariana tanpa sebab yang kukuh. Sikap  possessivenya  memang  teruk.  Dia  sendiri  tahu  dan  masak  benar  dengan  sikapnya  yang  satu  itu. Dia  memang  jenis  yang  possessive  sedari  kecil.  Anak  tunggal. Segalanya  haknya  seorang.  Tambah  pula  dengan  mommy  dan  daddynya  yang  sering  tiada,  keseorangan,  membuatkan  dia  sukar  melepaskan  apa  sahaja  yang  dia  sayang. Jika sesuatu yang buruk berlaku pada Ariana kali ini, dia memang tidak akan memaafkan dirinya sendiri.

Dr Atikah mula mengeluarkan alcohol  free  cleansing  wipes. Nasib  baik  Datuk  Adam  tak  menyapu  dengan  antiseptik,  kalau  tak,  rosak  tisu  kulit  perempuan  cantik  di  hadapannya  itu. Cantiknya  memang  memukau,  patutlah  Datuk  Adam  bagai  kucing  kehilangan  anak.  Tidak  pernah  lagi  sepanjang  5  tahun  dia  bertugas  sebagai  doktor  peribadi  keluarga  Adam  dia  diarahkan  untuk  mengubati  mana-mana  kekasih  Datuk  Adam  walaupun  banyak  desas-desus  yang  dia  dengar  tentang  sikap  playboy  Datuk  Adam.

Siap  menyapu  wipes  dan  meletakkan  plaster  dia  mula  mengemaskan alatan pemeriksaannya. Ariana tidak memerlukan apa-apa ubat, cukup dengan rehat sahaja.

"Erm, Datuk, please remove her clothing, gantikan dengan something lighter supaya ada pengudaraan. Jangan gunakan penyejuk udara, dan buka tingkap. Jangan selimutkan dia juga,dia perlukan pengudaraan yang baik. Oh ya, if she is wearing lense, please put that off too."

Adam mengangguk faham. Seawal  di  majlis  tadi  dia  tahu  Ariana  memakai  kanta  lekap,  tetapi   bila  balik  tadi  sudah  tiada.  Mungkin  sudah  dibuang  awal-awal  lagi,  telahnya.

Dr Atikah  pandang  Datuk  Adam. Menanti arahan Adam supaya dia melakukan semua itu. Tak kan dia nak biarkan Datuk Adam menyalin pakaian gadis di depannya ? Sah-sah  bukan  suami  isteri.

“Ada apa-apa lagi doktor..” tanya Adam serius.

Lambat-lambat Dr Atikah menjawab, “Datuk..nak saya tolong salinkan ke pakaian cik ni?”

“Owh…hmm awak  buatlah. Dia  dah  buang  kanta  lekap  rasanya. Nanti  saya  ambilkan  baju  untuk  disalin ” baru Adam ingat tak manis kalau dia yang buat semua tu walaupun pada hakikatnya dia dah pun melihat Ariana keseluruhannya. Maruah  Ariana  pada  mata  khalayak  lain  perlu  dijaganya. Adam mula menjauhi katil, membuka  almari  pakaian  Ariana  dan  memilih  gaun  malam  paras  betis  dari  kain  kapas.  Elok  untuk  pengudaraan.

Usai  menghulurkan  baju  yang  di  pilih  Adam  mula  membuka  tingkap  bilik  Ariana. Memberi ruang Dr Atikah melakukan kerjanya  tapi  masih  tetap  tidak  mahu  meninggalkan  Ariana  dengan  orang  luar  berseorangan.  Dia  bukan  percayakan  sesiapa. Takut  kalau-kalau  Ariana  diapa-apakan. Mana  tahu,  gambar  Ariana  diambil  dan  disebarkan ? Dia  tak  kan  benarkan  perkara  seperti  itu  berlaku. Dengan  doktor  sendiri  pun  bukan  dia  senang-senang  mahu  percaya. Itulah  dia. Sikapnya.

Dr Atikah agak kekok untuk menyalin pakaian Ariana bila Adam masih mundar mandir di situ. Perlahan-lahan dia membuka pakaian Ariana, tapi masih melindungi tubuhnya dengan selimut supaya tak terbuka aibnya. Doktor sepertinya sudah biasa melakukan kerja-kerja sebegitu. Dress Ariana yang sangat cantik digantungnya di hanger sebelum digantikan dengan night gown dari kain kapas yang diambil oleh Adam dari almari Ariana.

“Okay, done Datuk” Dr Atikah bersedia untuk meninggalkan rumah itu.

Thanks doktor” Adam terus mendekati Ariana. Mengusap dahinya sebelum mencium  dahi  gadis itu tanpa mempedulikan kewujudan Dr Atikah yang memerhatikan tingkah lakunya.

Buat drama la pula…Dr Atikah berdehem. Adam  mula  mengangkat  muka. Tiada  riak  bersalah  pula  di  wajahnya.

Owh sorry doktor..shall we?” Adam mengiringi doktor yang sudah mencecah usia 40 tahun itu keluar  dari  bilik. Dolman  masih  bersantai  di  sofa.  Dia  tahu  itu  rumah  Ariana  Rose, perempuan  yang  diculik  oleh  tuannya  dulu. Tidak  menyangka  lain  pula  hubungan  mereka  kini.

Melihatkan  Datuk  Adam  dan  Dr  Atikah  sudah  melangkah  keluar  dari  bilik  Ariana,  Dolman  segera  bangun.

“ Datuk, pakaian  dengan  alatan  yang  Datuk  pesan  ada  dalam  ni ” Dolman  suakan  sebuah  bag  pakaian  sederhana  besar  pada  Adam. Adam  menyambutnya.

“ Terima  kasih  Dolman.”

Mereka  beriringan  ke  pintu  rumah. Dolman  juga  menurut  sama,  bersedia  untuk  menghantar  Dr  Atikah  kembali  ke  rumahnya.

Thanks again doktor for coming. Will pay you double for this. Dolman, ni  ambil  buat  minum  kopi ” beberapa  keping  duit  RM100.00  dihulurkan  oleh  Adam  kepada  Dolman.

“ Terima  kasih  Datuk,  saya  pergi  dulu ” Dolman  memohon  diri.  Dr  Atikah  pun  sama.
Dr  Atikah  memandang  Datuk  Adam  sekali  lagi.  Riak  wajahnya  nampak  lebih  lega  dari  tadi. Sayang betul Datuk Adam pada gadis tadi sampaikan mahu menambah gajinya. Rezeki jangan di tolak walaupun dia tertanya-tanya apa hubungan Datuk Adam dengan gadis cantik di atas katil itu? Apa yang berlaku antara mereka? Kot Adam berada di atas lantai, katilnya juga berselerak, seperti ada pergaduhan tapi dia tidak mahu bertanya lanjut. Tugasnya hanya merawat, jika bertanya lebih-lebih nanti hilang punca pendapatannya. Rumah Ariana ditinggalkannya dengan hati yang berat...Langkah  Dolman  diikutinya  hingga  ke  parkir  kereta. Dia  dah  biasa  bekerjasama  dengan  Dolman  dan  Hilmi. Bekerja  dengan  Datuk  Adam  memang  lumayan,  banyak  tips  dan  elaun  atau  bonus  yang  tak  di  sangka-sangka,  tapi  perlu  biasakan  diri  dengan  kehendaknya  yang  mahu  cepat,  mahu  sempurna  dan  tidak  kira  masa.

** * * ********* *  * *  **

Adam kembali ke sisi Ariana. Duduk  di  sebelahnya. Tangan  Ariana  kembali  dipegangnya. Hujung  dahi  Ariana  yang  sudah  ditampal  plaster  disentuh  lembut  oleh  Adam. Nasib  baiklah  terhantuknya  di  hujung  dahi, boleh  dilindung  lagi  dengan  rambutnya. Dahi  Ariana  dikucupnya  buat  kesekian  kalinya.

"Adam minta maaf Ariana...I swear I will never treat you this way again"

Gebar selimut yang menutupi badan Ariana dialihnya penuh hati-hati, cuba menurut nasihat doktor tadi.. Dia mahu bermalam di situ sambil menjaga Ariana.  Ariana kelihatan lebih tenang dari tadi,tidurnya juga semakin nyenyak.

Adam berbaring di sisi gadis yang selalu membuatkan dia hilang pertimbangan. Cemburu buta. Rambut Ariana dielusnya perlahan.

"You sleep like a snow white sayang..."

Adam  kembali  bangun.  Mencapai  beg  pakaian  yang  dibawa  oleh  Dolman  tadi  sebelum  ke  bilik  mandi. Dia  membersihkan  diri  dan  menyalin  pakaiannya. Dia  menyarungkan seluar bermuda dan mengenakan t-shirt putih. Santai. Segelas kopi pekat  juga dibancuh olehnya, dia tidak mahu terlena pada malam itu. Dia mahu menjaga Ariana.

Gelas  kopi  diletakkannya  di  atas  meja  sisi  katil  sementelah  dia  mengambil  tempat  di  sebelah  Ariana,  bersandar  pada  kepala  katil  sambil  sebelah  tangannya  menggenggam  tangan  Ariana  erat. Bila  mengantuk  mula  mengetuk  tangkai  mata,  Adam  segera  bangun  dari  situ.  Rak  buku  Ariana  menarik  perhatiannya. Rak  buku  setinggi  dinding  dan  dipenuhi  dengan  pelbagai  jenis  buku. Adam  mendekati  rak  tersebut  tapi  terhenti  bila  mendengar  suara  Ariana.

Adam...! No..! Adam...please.... ” suara  Ariana  yang  merintih  mengejutkannya.  Cepat-cepat  dia  mendapatkan  Ariana. Disangkanya  Ariana  sudah  bangun  dari  pengsannya,  tapi  hakikatnya  tidak.  Ariana  meracau  dalam  tidurnya. Kepalanya  digelengkan  beberapa  kali,  tangannya  juga  seperti  cuba  menolak  sesuatu.

Pasti  Ariana  cuba  menolaknya....Mungkin  Ariana bermimpikan perkara tadi. Hatinya luluh bila melihatkan keadaan Ariana, betapa dalamnya kesan yang dia telah tinggalkan pada gadis itu. Bahu  Ariana  ditepuknya  perlahan.  Bagai  mendodoikan  anak  kecil. 

“ Shh....You  are  safe  now...”

Sepanjang  malam  dia  terpaksa  menjaga  Ariana  yang  meracau. Menenangkannya  bila Ariana  menangis  dalam  mimpinya. Hampir  pukul  6.00  pagi  barulah  Adam terlena disebelah Ariana. Dia tertidur dengan sebelah tangannya memeluk Ariana, cuba menenangkan gadis itu yang menangis dan meracau sepanjang malam...


-----------------------------------------------------


BAB 25

Matahari yang memancar terus dari tingkap biliknya mengganggu tidur Ariana. Perlahan-lahan dia membuka mata. Kepalanya  masih  terasa  berat.

'Apa yang dah berlaku? '          

Ariana sendiri tak pasti. Dia hanya ingat saat-saat dia terjatuh, itu sahaja. Bila tersedar, Adam ada di sebelah, dengan sebelah tangannya memeluknya erat. Bajunya sudah bertukar, Adam pun sama. Ariana cuba mengingat kembali apa yang berlaku, tapi nyata ingatan itu benar-benar tiada dalam mindanya.

Perlahan-lahan tabir  matanya  menayangkan  kembali peristiwa semalam. Adam. Adam cuba menodai dia sekali lagi. Adam yang sangat menakutkannya,  dan  Adam  yang  sudah  menyelar  hati  dan  perasaannya.

Debaran di hatinya semakin kuat. Takut. Dia benar-benar takut. Tangan Adam dialihnya dengan penuh berhati-hati. Kakinya  melangkah  perlahan  untuk  turun  dari  katil.  Dia terus mencapai pakaiannya di dalam almari, sehelai jubah yang diberikan oleh umminya. Pakaian yang paling mudah untuk di pakai, sehelai selendang hitam turut dicapainya. Dia tidak mahu Adam mengecamnya jika Adam bertindak mencarinya nanti. 

Tas tangannya dipungut dari lantai di ruang tamu, kunci keretanya juga di capai. Wajahnya  yang  masih  belum  dibersihkan  atau  badannya  yang  masih  belum  mandi,  semuanya  tidak  terfikir  oleh  Ariana.  Kunci  rumah  juga  sempat  dicapainya. Scanner  boleh  dibuka  dari  dalam, dan  berkunci  secara  automatic  Adam  pasti  tidak  dapat  memasuki  rumahnya  lagi  selepas  ini. 

Dia terus berlari meninggalkan kediamannya. Dia mahu pergi jauh dari situ, jauh dari Adam. Jauh dari lelaki yang telah banyak kali meremukkan perasaannya, memijak maruahnya, mencalit noda hitam dalam kamus hidupnya. 

Selamat tinggal Adam. Buat kali kedua. Jangan kau muncul lagi dalam hidup aku.

* * * * * * * * * *

Encik Hussein tercari-cari kelibat anak sulungnya dengan Asra, Ariana Rose. Ariana menghubunginya tadi, suaranya sangat cemas. Pelbagai kemungkinan bermain di mindanya. Ariana meminta dia segera ke Kuala Lumpur International Airport, dia mahu berjumpa Encik Hussein di sana. Bila ditanya kenapa tidak pula Ariana mahu memberitahu.

'Mana Ariana?' bisiknya. Beberapa orang yang lalu lalang diperhatikan olehnya. Tiada satu pun Ariana..

"Papa" suara Ariana. Encik Hussein berpaling.

"Ariana...." terkedu Encik Hussein melihatkan Ariana yang siap berjubah dan bertudung litup. Sejak bila Ariana mula berhijrah?

Tubuh papanya dipeluk kemas. Dia memerlukan kekuatan. Teresak-esak Ariana menangis di bahu papanya. Bingung En. Hussein dengan perlakuan Ariana.

"Kenapa ni Rose....? Cerita kat papa...Dahi  tu  kenapa ? " belakang anaknya diusap penuh kasih.
Ariana menggelengkan kepalanya. Selendang  yang  menutup  kepalanya  ditarik  ke depan  agar  menutup  dahinya  yang  berplaster. Wajah Encik Hussein di pandangnya. Dia perlu berhenti menangis.

"Takde apa-apa papa..Rose  terhantuk  je  and  I just miss you"

Dia tahu Ariana berbohong, tapi dia juga sedar Ariana tidak bersedia untuk memberitahu masalahnya.

"Papa pun rindukan Rose...Always come to our house Rose. Jangan menjauhkan diri macam dulu lagi..Mama kamu tu dah berubah Rose"

Tangan papanya dipegang kemas. Dia mengangguk.

"InshaAllah  papa...Rose  dah  nak  balik  Kelantan, nak  jumpa  papa  sebelum  balik ” sebuah  senyuman  dilayangkan  pada  papanya.  Cuba  menutup  sedih  di  hati. “ Rose dah beli tiket balik ke Kelantan. Penerbangan Rose 30 minit lagi. Lepas ni Rose dah nak masuk. Rose akan berpindah ke Kelantan..Papa tolong jaga kereta Rose ya. Ni  kuncinya " kunci  kereta  Suzuki  Swiftnya  dihulurkan  kepada  Encik  Hussein.

"Rose jangan risau...papa jaga nanti"

" Terima  kasih  papa. Rose  parkir  kat  depan  pintu  sana  ya  pa. Just  across  the  street.” Ariana  menunjukkan  pada  keretanya  yang  di  parking  di  hadapan  pintu  masuk. 
Encik  Hussein  turut  memandang  keluar  sana. Kereta  Suzuki  Swift  putih  yang  tersadai  di  bahu  jalan  diperhatikannya. Dia  datang  tadi  dengan  pemandu  pejabatnya, jadi  mudahlah  untuk  dia  membawa  pulang  kereta  Ariana.

“ Okay...papa  dah  nampak  dah. Kirim  salam  kat  ummi  dengan  ayah  ya ”

“ InshaAllah  papa, Rose minta diri dulu" tangan papanya disalami.

Encik Hussein melambaikan tangan pada Ariana Rose. Mengiringi pemergian Ariana dengan pandangan sayu seorang ayah. Sejak dia dan Asra bercerai Ariana sudah semakin menjauhkan diri darinya. Dulu dia pernah membawa Ariana tinggal dengannya, waktu tu Ariana berumur 10 tahun. Setiap kali dia pulang dari kerja Ariana sudah berada di bilik. Tidak seperti adik-adiknya yang masih leka bermain.

Setelah beberapa hari barulah dia tahu yang Ariana cuba menyorokkan kesan lebam di badannya akibat dipukul oleh isteri barunya Zariah. Dia dan Zariah bergaduh besar, hampir-hampir mereka bercerai, tapi Zariah lebih bijak memujuk. Dari saat itu baru dia tahu yang pilihannya selama ini sama sekali tersasar. Dia telah membuang permata, mengutip kaca, dan membiarkan lelaki lain menyimpan dan menatang permata tersebut.

* * * * * * * * 

Sepanjang penerbangan yang mengambil masa 45 minit, Ariana terus-terusan menangis. Air matanya tidak mampu disekat lagi. Biarlah dia hamburkan segala kesedihannya, kekecewaannya waktu itu. Bila dia pulang dan berjumpa keluarganya nanti dia tidak mahu umminya tahu dia sedang bersedih. Biarlah perasaan ini dia seorang sahaja yang tanggung.

Dia bernasib baik kerana berada di tempat duduk berhampiran tingkap dan berada di hujung kabin. Kedua-dua tempat duduk di sebelahnya juga kosong. 

Dia sedar dia silap. Adam begitu berani mahu menodainya lagi kerana dia sendiri tidak berani melaporkan perkara itu kepada pihak polis sewaktu kali pertama dia diperkosa oleh Adam. Dia sepatutnya terus bertindak pada waktu itu. Tapi...dia juga takut, takut dengan pandangan masyarakat. Takut dengan prosedur yang dia perlu lalui nanti  dan  takut  dengan  kesilapannya  mengakui  dia  mengandungkan  anak  Adam  sewaktu  majlis  perkahwinan  Adam  tidak  akan memenangkan  dia.

Biarlah. Biar semua itu berlalu. Dia mahu mulakan hidup baru di Kelantan. Dekat dengan ummi dan ayahnya. Jauh dari Adam...

Andai dulu dia sudah punyai suami, seorang lelaki untuk menjaganya, pasti perkara ini tidak berlaku. Pasti tiada lagi mata-mata lelaki yang melihatnya. Tiada lagi mereka yang menabur minat ke atas dirinya...Salah dia juga tidak menjaga auratnya dengan baik sehingga menjadi perhatian mata-mata jahat…Bila berjubah dan bertudung hari ini dia rasa dilindungi, terlindung dari perhatian manusia bernama lelaki…..dan salah dia juga kerana terlampau memilih...Ramai  yang  datang  tapi  tidak  satu  pun  menarik  perhatiannya.

Ah,  jodoh itu kan di tangan Tuhan...hatinya  menjawab  sendiri.

Siapa dia untuk mengomen tentang aturanNya? Lambat atau cepat dia menerima peneman hidup, hanya Allah yang tahu hikmah disebalik semua itu. Apa yang berlaku padanya kini juga suratan takdir yang telah tertulis sedari rohnya berada di loh mahfuz lagi. Sebelum dia keluar dan melihat isi bumi. Mengenal siapa ibu dan bapanya lagi...Tuhan lebih tahu setinggi mana upayanya untuk menghadapi semua ini. Tuhan percaya dia mampu menghadapi semua ini, dan atas kepercayaan itu dia akan cuba kembali berdiri teguh.

Hmm jodoh....Adakah lelaki yang masih mahukan perempuan sepertinya? Air matanya gugur lagi..

'Ya Allah....kurniakanlah seorang lelaki yang akan menjaga aku, dunia dan akhirat....yang seikhlas hati menerima diriku seadanya...yang menyayangi Mu sepenuh hatinya...kerana dia yang mencintai Mu akan menjagaku seadilnya' Ariana pandang ke langit sambil berdoa pada Tuhan. Moga doa musafir dan orang yang teraniya sepertinya lebih mudah mendapat perkenan Tuhan...

* * * * * * * *

"Cik...." bahunya ditepuk beberapa kali. Ariana membuka mata. Seorang krew kabin sedang terpacak di sisi tempat duduknya.

"Dah sampai?"

Krew kabin mengangguk, mengiyakan. Sebuah senyuman dilemparkan oleh krew tersebut. Ariana membalas senyum sebelum mengucapkan terima kasih.

Perut kapal sudah kosong, hanya tinggal dia. Ariana lekas mengambil tas tangannya dan turun dari pesawat. Lapangan Terbang Sultan Ismail Yahya hanyalah sebuah lapangan terbang yang kecil saiznya.

Keluar dari balai ketibaan, Ariana terus mendapatkan teksi. Mungkin kepulangannya ini satu kejutan buat ummi dan ayahnya.

15 minit perjalanan dari lapangan terbang, dia sudah sampai ke banglo ayah dan umminya. Tudungnya  ditarik  agar  menutup  dahinya. Plaster  didahinya  juga  dibuang  agar  tidak  dilihat  oleh  keluarganya. Merincih  dia  menahan  pedih,  tapi  mujurlah  kesan  luka  sudah  semakin  baik.  Luka  juga  sudah  bertaut.  Hanya  menampakkan  parut  bewarna  pink.

"Kakak!!!" Adiknya Amalina yang menyambutnya di pagar rumah. Senyuman riang Amalina sedikit sebanyak mengubat lara dihatinya. Badan Amalina dipeluknya.

"Lin!! Rindu akak tak?"

Amalina angguk. Tangannya masih memeluk bahu Ariana.

"Lin rinduuuu akak sangaat...sangattt! Semalam Lin doa nak jumpa akak, hari  ni Allah dah hantar akak kepada Lin" Amalina memegang tangan kakak kesayangannya. Kesian Amalina, pasti dia sunyi berseorangan di rumah. Kakak dan abangnya kedua-duanya berada di luar Kelantan.

"Comel je...adik akak ni" pipi Amalina dicubitnya. Mereka berpimpin tangan menuju ke pintu utama.

"Assalamualaikum...!" Ariana mengintai di ruang tamu, tiada pula umminya kat situ.

"Waalaikummussalam...!" bunyi suara umminya kedengaran dari arah dapur. Umminya terkocoh-kocoh keluar keruang tamu.

"Rose!" mereka bersalaman dan berpelukan. Satu kejutan buat umminya kerana Ariana pulang lebih awal dari yang dirancang. "Awal,balik? Dahla tak bagitahu ummi pun nak balik awal.."

"Hmm dapat balik awal, Rose balik awal la.Tak suka ke?"

"Hisk Rose ni, ummi suka la ni"

Mereka beriringan ke sofa di ruang tamu. Umminya memandangnya lama..Setitis air mata umminya gugur...Kenapa? Ummi tahukah apa yang menimpanya?

"Kenapa ummi?" Ariana masih cuba berlagak biasa.

Umminya mengusap kepala Ariana, "Allah makbulkan juga doa ummi nak tengok Rose pakai tudung...."

Dia bertudung...Ya, dia lupa soal itu. Dia bertudung tanpa sengaja, tapi tak sangka ramai pula menyambut baik keadaannya sekarang. Mungkin sudah sampai seru untuk dia kekal begitu...Ariana hanya tersenyum kepada umminya...

Ruang tamu kedua yang tertelak berhadapan ruang tamu utama diperhatikan olehnya. Macam ada kelainan...Ariana bangun mendekati ruang tamu tersebut..

Beberapa barang hantaran elok terletak di tepi dinding rumah. Ruang di hadapan pintu kaca yang menghadap taman rumahnya pula dihiasi dengan bunga-bungaan, lapik bantal dan gerbang indah. 

Kenapa begitu meriah?

Ariana memandang umminya. "Ada majlis apa ni ummi? Siapa  nak  kahwin  ni ? " tebak  Ariana  selamba. Pernah  sepupunya  Kak  Liza,  kakak  kepada  Emma  menumpang  rumah  mereka  untuk  mengadakan  kenduri  kahwin.  Ayahnya  jenis  yang  tidak  kisah, dia  menyambut  baik  permintaan  bapa  saudaranya  itu  untuk  enggunakan  rumah  mereka  bagi  mengadakan  kenduri  kahwin  anak  sulungnya. Maklum  lah, hidup  ayah  lebih  bernasib  baik  berbanding  adik  beradik  ayah  yang  lain.  Rezeki  dari  Allah,  kalau  kita  tidak  lokek,  habisnya  pun  tidak.  Malah  makin  bertambah  ada.

Ariana  masih  memerhatikan  umminya  yang  sedari  tadi  terdiam. Datin Asra kelu. Apa perlu dijawabnya? Lama dia termenung. Mata Ariana direnungnya dalam.

"Rose naik..mandi dulu...solat...ummi ceritakan pada Rose nanti." umminya tenang mengarahkannya.

"Sangat misteri la ummi...! Takpe, nanti Rose turun lepas ni"

Ariana terus ke biliknya. Mandi, mengqada'kan solat-solatnya yang tertinggal dari semalam. Baru kini baru dia terasa lapang. Otaknya baru boleh berfikir dengan tenang. Terasa  lapang  bila  dikelilingi  oleh  ahli  keluarga  sendiri,  seperti  ada  yang  menjaganya  dan  yang  paling  penting  jauh  dari  anasir-anasir  jahat  seperti  Tengku  Adam  Kamil.

Dia merebahkan diri di atas katil yang sudah lama dia tinggalkan. Amalina sibuk di dapur dengan umminya. Persoalan  tentang  persiapan  di  bawah  masih  mengetuk  mindanya  tapi  dek  kerana  masih  penat  dia  menangguhkan  untuk  terus  turun  ke  bawah  dan  bertanya  umminya. Tubuhnya  direbahkan  ke  katil,  memandang  siling  sebelum  dia  tertidur  lena. Tidur  yang  sudah  tidak  diganggu  oleh  mimpi  ngeri  peristiwa  semalam.


.Bored ? Enjoy it ? or LIKE it? ;D

184 comments:

  1. cian adam kena tinggl sensorang..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lah adam pandai wangat wat peranga ;p

      Delete
  2. Yeahhhhhhh love it!!! Thank you so much eve!!!!!!! Ohsem,,,,,,,,

    ReplyDelete
  3. alamak.. bengang sakan adam tgk AR xde.lps ni scene kejar mgejar, pujuk mmujuk jwbnya. apepun besss....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe thanks anon! lets see what happen next okay ;p

      Delete
  4. Alamak bad boy dh luahkan perasaan dia lah. Tp syg Ariana x dgr. Xpe nanti-2 sure Ariana thau punya. Ariana, nak lari tp x tahu yg jodohnya dh tersurat dgn Adam. So, what can i say is, Ariana still have to face Adam once again. x sbr nk tgk Ariana jadi 'DATIN ARIANA ROSE' hehheeeeee..

    Good job eve, I lek this n3. Luv u dear, muah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha Datin muda. thanks to you too anon! ;)

      Delete
  5. Eve, ARIANA ROSE for the title? Not bad! I'm ok with it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok ek? ;) if kena tukar ke bahasa melayu i might use it la.kalau tak kene stay je tajuk ni :))

      Delete
  6. love it.keren sangat......
    kasian adam di tinggal....
    kapan nih eve bab 26 di update?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol nnti tengok kalau p2u lambat sangat and once dah settle hantar manuskrip mgkn update jg ni.haha

      Delete
  7. Ekekkekeee... Sian adam kna tinggal! Tp tu la.. Adam da niat nak berubah ariana lak xsmmpt nak tau...
    Ada hikmahnya dgn kejadian ni.. Ariana melangkah ke jalan yg diredhoiNya kan.. ;)
    Pape pon, xsabo nak tggu tyme tunang! Yeayyy!

    Eve, tajuk asal pon ook jer.. Ariana rose pon ok.. Mana2 pon xppa yg pntg citer yg sama. ;)

    Congrats n all the best for u yaa.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks mizz acu ;) - yeah tepat skali. yg pasti semua yg blaku pasti ada hikmahnya. Hikmah utk Datuk Adam? we'll see ;p

      Delete
  8. ARIANA ROSE ok gak..... best cite nie....... Update cepat2 ye.............. :)

    ReplyDelete
  9. Makbul doa cik Rose. Balik kg terus dpt calon suami. Thihi. Harapnya dptla bimbing dunia akhirat tuh.

    Wah, manuskrip dah siap ye? All the best to you ya? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks hajar ;)) Adam mesti jadi Imam utk Ariana. tapi how he changed ? we gona see later/. ;p

      Delete
  10. Thank eve for the update...tersengih2 saya baca ni tau...ape2 pun mmg best ok..kesian adam sebab ariana tak sedar yg adam dah insaf & confessed his feeling (eh3, tiba2 je kesian kat bad boy! Huh)

    Fidd

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha kesian kat bad boy plak ye?lol. thanks fidd. ;)

      Delete
  11. Seganas-ganas adam, syg jugak kat Rose.. terharu nyer.. Suka sgt n3 nie... <3 <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi thanks alice ;D - dia syg Rose tapi Adam ni ganas sangat

      Delete
  12. HI EVE,

    FINALLY...EVE DAH UPDATE N3 BARU...THANKS A LOT...I THINK TITLE ARIANA ROSE IS QUITE GOOD ALSO...BCOZ DIA TU KAN HEROIN DALAM NOVEL NI...KALAU NAMPAK JER TITLE NI TERSUSUN KAT RAK BUKU (iAllah- novel eve akan diterbitkan) TRUS INGAT THE WEDDING BREAKER...
    AFTER THIS... EVE X UPDATE NEXT N3 NOVEL NI KAT BLOG NI KER? JUST IN PENULISAN2U JER? LA...KAN BAGUS UPDATE KAT SINI JUGAK..LAGI SELESA NAK BACE

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha tu lah lagi selesa baca kat blog kan ? nnti eve tgok cane. thanks anon!

      Delete
  13. cepattt... kahwen kan mereka cepat2 ya,....hihihi...x sbr tgu next n3 tq...<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kawin kan mereka cepat ? lol mcm bebetol plak dorg ni.haha

      Delete
  14. Nak mereka kawin lah eve. Hehehe. Lepas kawin baru kita main kejar2 eh :p

    ReplyDelete
  15. Run ariana run but remember sejauh mana pun u lari adam will always catch you. Hehehheeee.... Pasal tajuk novel nyeh apa2 pun for me x da masalah...... Btw i can't wait nak tengok apa jadi tym tunang. Betulkah adam x datang or he will come? How it will turn out to be. Last time adam said got some meetings during the engagement so apakah yang bakal berlaku selepas ini? Hehehheheeee

    Eve seriously i lg suka u update at ur blog coz for me it's easier to recap..... Hehheheheeee

    Btw apa tue manuskrip? Benda tue cerita outline cerita novel nyeh sampai habis ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi bella ;) manuskrip is like the whole novel utk dinilai oleh penerbit. if okay then they will proceed dgn publishing ;) - somehow btol tu baca kat blog ni selesa sikit.eve pn senang nak balas komen.hehe

      Delete
    2. betul...betul...saya sokong...

      Delete
    3. ;) hehe laju je sokong ye ;p

      Delete
  16. sian kat Adam....tp tak apa...nnt dia orang nak bertunangkan....apa2 suak n3 ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ramai yg kesian kat adam.keh3. adam shud learn his lesson kan? haha

      Delete
  17. Ok with 'Ariana Rose'....all d best Eve...
    Hope AR trs diperlihara Allah & Adam mendpt hidayah Allah...
    X sbr nk miliki TWB & hope Eve trs diberikn ilham utk berkarya.
    Salam Ramadhan...barakallah...

    ReplyDelete
  18. Ok with 'Ariana Rose'....all d best Eve...
    Hope AR trs diperlihara Allah & Adam mendpt hidayah Allah...
    X sbr nk miliki TWB & hope Eve trs diberikn ilham utk berkarya.
    Salam Ramadhan...barakallah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. iAllah :)) thanks for the dua suesue !
      Salam Ramadhan juga tau ;)

      Delete
  19. wawawa..da ada new n3~~ thanx writer! another great piece from u~~ cant wait to get the hard copy of the book! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks aya! iAllah tgh pulun checking ni.haha. bosan checking meh datang sini sekejap.lol.elok2 arini cuti.hehe

      Delete
  20. Eve, mcm pendek jeeee... Anyway thanks dear, hilang skit stress... Skit je laaaa... Kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha tak puas la tu.haha ;p

      Delete
    2. Mmg ye dear... X puas btol baca cite org yg byk ilmu ni, cantiik je susun bhs, katanya, ayatnya, menjadikkkkkk je.... Tu bikin x puas tu... Tlg la samb cpt, kuarkan novel pun cpt la...huhuhuhuuuuuu

      Delete
    3. what a lovely comment from u miera ;p - blushed. ilmu tak banyak mana pun...share apa ada. moga ada manfaatnya ;) hihi. actually kan i write this novel at first sbb nak polish my malay.hahaha

      doa2kan novel publication goes well ye ;D

      Delete
  21. Berhari2 ku tunggu entry baru tetapi nan ado.. Bila ku keluar kejap gi bersantai, hah.... keluar ler pulak 2 chapters sekali gus.... Hahahaha....

    Leganya.... hilang rasa "kecanduan" utk new entry... for the time being.....

    Bila Adam tersedar yg Ariana telah menghilangkan diri, sure menggelabah gilos.... What will he do and how will he reacts to the situation? Jeng...jeng...jeng....

    Skrg dah timbul new suspense, only Evelyn can eliminate this feeling of wanting to know more... Evelyn, pls do your thing and pose new updates...pls....Hihihi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha elok2 tak menunggu dia kuar la yop.kih3.saja nak suh u g santai2 dulu ;p

      what happen next? kikiki let guess

      Delete
  22. arghh happynya dapat jumpa Ariana Rose n Adam Kamil mlm ni. rindu ahh dkt dorang b2 nih.
    tak sabar juga menunggu novel TWB or AR ini.
    for me either one of the 'tajuk' is ok with me.
    hope to read d next n3 at ur blog Eve. the feeling is even more romantic reading at ur blog.
    Salam Ramadan to Eve n to all the readers.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ramadhan to you too Zue ! ;)

      doa2kan novel is going smooth.

      Delete
  23. syg kt evelyn.....2 chapter tu....hr2 tau bkk blog ni...hehe
    cept la kuar jd novel...xsbr nk bce....

    ReplyDelete
  24. yeah2..nk engage da..xsbr nk tgg nih..hehe.best sgt2..terbaek lah..hahaha..

    ReplyDelete
  25. akhirnya ade entry juga mlm ni..tq eve...camne reaksi ariana yer bila tahu dia nk bertunang ngan adam...macam2 persoalannya dalam fikiran ni... kalau baca novel mmg selak kat page blakang dulu dah ni...tgk ending.. hihi...kena sabar byk2 ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha awak sama la cam saya, baca buku dari belakang.haha

      Delete
  26. Love it so much.. x sabar nak bc smpi hbs. Eve jgn tangguh2 send to publisher.. all d best dear...

    ReplyDelete
    Replies
    1. iAllah norana! thanks a lot ;) - kiki tgh cek manuskrip.haha. bored and come here.lol

      Delete
  27. thanks Eve! i rarely give comments here, but i do read and wait the updates here.
    Alhamdulillah to know that the manuscript is now ready.. all the best!

    -JK_

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks a lot JK ;) - silent reader eh? thanks for reading :)

      Delete
  28. thanks Eve... Alhamdulillah manuskrip dh siap. bila TWB akan dibukukan? really love this novel. sure both Adam & Ariana terkejut bila tahu mereka akan ditunangkan. apa akan terjadi pada hari itu?? hanya Eve yg tahu....jeng jeng jeng!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol let see what happen nnti ;p - tak sure when. publisher dah tanay few times actually iAllah arini siapkan checking and hantar! lol

      Delete
    2. kesian adam...tapi xpe nanti hari kawin sure dia t'kejut tgk siapa dia punya bride ;-) n lepas tu t'paksala dia adakan sesi pujuk memujuk tu btl x eve?

      eve, nape x update kat blog jer? saya lebih suka baca kat blog sbb blh tgk background yg pink ni...wp sblm ni sy sr jer...tapi saya suka citer eve 1st time baca terus jatuh hati...

      -hanim-

      Delete
  29. woohaaa..terlerai rindu kat AR & TAK.
    rugi AR xdgr isi hati TAK..

    tak sabar nak baca full story.

    Thanks Eve :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks jg ayu ;) doakan publishing novel going to be smooth ;)

      Delete
  30. la la la ( happy dapat n3 baru) jam 2 pagi aku buka terus nmpk n3 baru happylahhhh. thanks eve. tak ku sangka eve cepat2 write n3 baru thank you so much again......:)

    Mula - mula tu angin juga dengan TAK ni tp bila baca n3 baru ni kesianlh pula rsa nk nangis pun ada coz AR tinggalkan dia. Bila TAK sedar nnti AR tinggalkan dia mcmna yeeee?. kesimpulannya aku nk n3 baruu. hahuhau cepatlh eve n3 lain tak sabar ni....plz.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah tangkap emosional ek sampai nak nangis ? hehe. iAllah2 dah siap2 settle ni I'll update here.haha

      Delete
  31. Awesome!!!
    X payah la tukar tajuk...
    X sbr nk bca next entry!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hopefully bleh je stay dgn tajuk ni. cm susah plak kalau tukar2.next entry? hehe iAllah2

      Delete
  32. salam eve,

    all the best tu u
    tak kira la,tajuk apa,citer sama kan
    cepat la publish...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol iAllah doakan its smooth (k kene sambung checking manuskrip.haha)

      Delete
  33. jenuh la adam nk cari ariana nnti tpi nnti last2 tkejut la tngok ariana dpan mata jadi tunang dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. to be honest part adam terkjut and discover ariana tunang dia is one of the part yang saya suka. hehe

      Delete
  34. Wow, So impressive...Title ARIANA ROSE ok for me or boleh ke ltk bracket kt bwh utk title asal The Wedding Breaker? And still xsabar tunggu next n3

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol thanks a lot anon ;)) - and I think u have a great idea about putting d ori tittle below the new one but after all hopefully tak kena tukar tajuk ke BM la.haha

      Delete
  35. the wedding breaker is ok what... xyah la tuka tajuk.. osem dh tu.. huhuuhu.. yeay!!! xsabar nk tunggu novel.. xsanggup dh nk tunggu entry hari2.. sadis

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha hope karya seni accepted the manuskrip and d flow is smooth. harapan pun tak mo tukar tajuk ni.pray2 ;))

      Delete
  36. eve yg gorjes...update next entry kat sini jelah...akk rase kalu kat penulisan2u tu lmbt diaorg hapdet...kesianlah kat kami nie...huhuhu *penasaran*

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy sokong. mmg betul.... kat penulisan2u mmg lambat updatenya. teruskan update kat blog ajer lgpun ramai yang menanti n3 terbaru ni. hihihi

      Delete
    2. sya skong sgat2... btol 2..nak tgu penulisan2u lmbat sgat la...ta sbaq m'nnt n3 yg bqu dqi akak eve... good luck.... cpat2 la kluar novel nieg..ta sbaq nak bli...hehehhe

      Delete
    3. sokong sesangat update kat sini jer la ... kalau tunggu P2u update ...boleh batal pose sbb x boleh sabar....

      Delete
    4. hahaha...aida_burn...boleh batal posa ek... so eve yg gorjes (utk kesekelian kali di ulang)...update kat sini jelah ek...muahhhhh

      Delete
    5. hahaha hamboi ni mmg nak bodek betol ni anon, aida, wany and ayu. inshaAllah2 kalau tgok update p2u cane. hehe. Eve pun suka update sini actually sng nak tgok komen etc. ;D

      thanks guys!

      Delete
    6. Ye le Eve update kt sini lg best nk baca

      Delete
    7. teaser je dlu ye ;) lpas eve balik, balik. insyaAllah we will see p2u dah update sampai mana ;)

      Delete
  37. bila novel ni akan berada di pasaran?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sure plak.baru hantar manuskrip pukul 3 pagi ni.hahah! iAllah pape update eve updatekan kat sini.

      Delete
    2. thanx coz dah hntr manuskrip... ask publisher kuarkan cepat2... & cover mesti comel2.. hihihi... dah x sabar nak beli ni.. siap rekomen kat cousin2 yg suka pinjam novel to buy sendiri.. x nak share the novel... hahaha..

      Delete
    3. hahaha thats very cute of you! ;p thanks ya rekomen ;D
      minta2 la cover cun, kadang spoil jg kan kalau cover tak best.hehe

      Delete
    4. tajuk novel:

      ~ Kasih Ariana

      ~ Adam Ariana

      Delete
    5. thanks ayu for the suggestion, very nice one ;D - but alhamdulillah i think penerbit is okay with the title TWB ;)

      Delete
  38. All the best Eve.semoga segalanya dipermudahkan n berjalan dgn lancar,novel cepat keluar,dah tak sabar nak pegang buku dari Eve ;)

    Ann

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi thanks a lot Ann for the doa. really appreciates it ;))

      Delete
  39. OMG!!! love this n3 so much kak eve..:)
    emm...no need la tukar tajuk...catchy title...hehe..
    kak eve update la kat blog..klu kat Penulisan2u slow la...
    tak sabar nak bli novel..
    p/s: sy imagine muka adam macam muka adrian jalaludin..host tea tracker :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owhh him ...!he looks a bit english.haha. mine is more like Adam Gregory versi neat.lol. but not 100% alike la..

      saya pun bdebar jgni.manuskrip baru hantar td. hope things goes well ;)

      Delete
  40. dah ada baru..mesti adam mcm org gile cr rose nanti.eve upload lah kat sini..betul ckp fie kat peniulisan 2u lambat..title pun, i think don't need to change it...ok dah tu...

    x sabar nak tunggu versi cetak!!!mesti lagi gempak!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la ...hopefully tak yah tukar ..amin2.
      iAllah tengok cane nnti, mana tahu Eve gedik2 nak update sini nnti.haha.
      doa2kan things goes well ye ;) - sangat berharap everyone will like the ending bdebar jg bkan penulis hebat pun.hehe

      Delete
  41. kak eve no need la too tukar the title so suitable and interesting ! " The Wedding Breaker "

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...?! i wish i do not need to change it.amin3 ;)

      Delete
  42. Dear thanks for combo... Please update kat sini je...suka sangat bile Adam cakap my love one

    Farra

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita.. sweet sgttt....

      Delete
    2. hamboi korang ;p - hehe. lepas kahwin Adam lagi sweet. macam Romeo Macaron kata Ariana.hahaha (pecah sikit2 next chapters) haha

      Delete
    3. eve please update kat sini..senang sikit k tgk..

      Farra

      Delete
  43. thanks for n3 eve.lovely, sad n of course I want more...he...he...hopefully novel ni akan keluar dalam 2012 juga.Can't wait...saya amat suka dgn tajuk asal "the wedding breaker" rasanya x perlu tukar kot....
    ~saza~

    ReplyDelete
    Replies
    1. i wish tak yah tukar jg. and hopefully keluar la before Sept..sob..sob..kalau tak I myself cant grab my own novel - hardcopy.

      Delete
  44. Assalam Eve,

    1. Terima kaseh utk combo n3 ini yg makin meng'libang-libukan perasaan kak dgn TAK yg tak abis2 nk conquer AR. Nasib baik TAK dh bley brpikir dgn waras tatkala melihat AR tidak sedar diri..gerammm sgtt!!! Tp takpe, dlm kehidupan ni kena senantiasa beri peluang kan...baik pd diri sendiri atau org lain utk perbetulkan kesilapan diri. Moga TAK betul2 maksudkan apa yg dikata "Marry me please...."

    2. Tahniah manu dh siap n bakal submit today ya? Andaikata dh siap terus novel hari ni laaagiiilahhh beshhh!!! takpe..kak sabor menungguu!!!

    3. RE: tajuk.. Kak penah beli novel malay tajuk english, tp tak pasti la andaikata Eve mybe tak bley guna tajuk itu...apa2 pun..kak sokong!!!!

    Ok..kak doakan Eve dilimpahkan idea2 bernas utk menulis lg n share dgn kami semua peminat2 Eve..DAN...selamat mengerjakan ibadah puasa utk Eve..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam wbt,

      wah lovely comment! ;)

      1. btol3x, setuju sangat. org yg bjaya akan stsa melihat peluang dan memberi peluang. nnti kita tengok how penasaran TAK ;p

      2. hahahaha baru sumbit kol 3 pagi tadi.haha.hopefully publisher okay with it and publishing pun cpat.amen2x

      3. hmm...tu la...hopefully tak payah tukar...

      ohehehe - thanks so much kak aminah, dalam hati mmg terniat nak menulis lagi tp iAllah doakan Eve ada kelapangan nnti. Kalau stop writing nnti rindu plak dgn readers...hihi

      Ramadhan Mubarak kak! t.c ;)

      Delete
  45. Everlyn Rose : oohhh no monday blues because of you.ahaks.

    ReplyDelete
  46. apsai pendek ja n3 ne cik ER.....x puas bc ....klu post kat P2U to mmg kompom lambat ..seminggu 1 N3..tp saya faham...semua tu untk tujuan publisiti TWB..apapun tajuk nya saya x kisah ..janji ending nya superb....okey..luv ya...<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha dah berkajang dah tu lepat ubi.lol. selagi before end of this week bleh la diupdate kat sini tapi kalau dah lepas tu mmg dah tak buleh :( - but somehow tengok cane nnti ;)

      thanks lepat ! - ending nya dalam debaran.hope u'll like it.hehe

      Delete
  47. nak bagi cadangan tajuk...dan komen sikit

    The Wedding Breaker
    = bagi Lula tajuk ni kurang sesuai sikit. sebab tajuk tu macam menumpukan pada awal-awal cerita saje. i mean bila chapter baru datang tajuk The Wedding Breaker tu macam takde kene mengena dengan cerita pula.

    Ariana Rose
    = ??? ... Its up to you...tapi macam tajuk drama bersiri pula...hehehe

    Cadangan tajuk
    = Kau Ditakdirkan Untukku.
    = Takdir Menemukan Kita.
    = Bila Hati Jatuh Sayang.

    Ok, tu aje yang Lula Boleh tolong. SORI ,kalau cadangan tajuk tu macam LAME sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah seriously do appreciate ur comment - mmg btol2 tolong pk kan ni.hehe. okay..if kena tukar I will put all those tajuk into account ;D

      thanks lula !

      Delete
    2. Lula, really appreciate ur suggestions! ( Wah mcm I ni writer lak) tp tajuk2 tu mcm biasa sgt x gimmick. Sorry ya lula, bukan nk komen or mengutuk. Appreciate sgt. Sorry again, only my 2 cents opinion.

      Delete
    3. haha aomori u can be my spoke person, lol ;p - TWB gimmick tak ? hope bleh stay je tajuk tu ;)

      Delete
    4. Eve, I think TWB is the best title for this novel. Rasanya penerbit boleh terima tajuk ni. TWB is a catchy tittle. Gimmick tu semestinya. So far I hv no other title in mind that can suit/ sound better than TWB.

      Spokesperson tu tinggi sgt tarafnya. I'm not suitable for that. Haha. Anyway thanks.

      Delete
    5. Rasanya penerbit okay je with this title since they are not saying anything pasal ni. so alhamdulillah ;D

      p/s: lol merendah diri plak dia ;p

      Delete
    6. its okay...i tak marah pun...Lula amalkan give n take dalam memberi komen nih...
      and memang agak LAME pun tajuk cadangan tuh...huhuhu...nak buat macam mana, itu jer yang dapat fikir *senyum*

      Delete
  48. alahai..sgt xsabar nk bc yg seterusnye.. hopefully buku cepat2 kuar.. akk serbu dulu klu kuar..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha thats very nice of u ;D - hopefully camtu la.doa2kan kay ! ;)

      Delete
  49. Dear Eve, thanks for this new n3. Suka sgt w/pun agak lambat baca n3 ni. Ttg tajuk TWB bagi sy x salah. Kalau letak 'ARIANA ROSE' mcm biasa-2 aje sbb byk novel guna tajuk nama watak utama. Actualy I like this original tajuk compare yg lain. Xkan sbb guna tajuk bahasa English nk reject kot, sy tgk ada gak novel guna tajuk spt ini. Cth : Hello Mr Perfect, Coke N Sundae, Angle in Devil Suit dan mcm -2 lagi. Semua buku diatas sy sudah miliki. so, xde bezanya asalkan isi kandunganya menarik dan jalan ceritanya mudah difahami.

    Sy sokong TWB guna original title dia. For ur info, PMS n TWB is the first in my list, x sbr nk tggu kuar versi cetak pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa...brilliant! kan ada kan novel malay guna tajuk english. I seriously hope boleh kekalkan tajuk asal TWB. I'm waiting for PMS juga and saya rasa PMS keluar dulu.haha. just sent the manuskrip tadi.hope things going well ;D

      Delete
  50. Akhirnyee terubat rindu kt TWB...sekali kuar terus 3 entry...suka2..
    xsabr nk tau citer seterusnya..hrp lps ni Ariana pakai tudung..Adm mst jd cacing kepanasan punya duk cari Ariana.... kekgi mst tkejut besar diorng akn ditunang...
    cpt wt msuk dlm blog..hihii..
    _ara_

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, mmg Adam mcm cacing kepanasan la pasni ara .lol.

      Delete
  51. Evelyn - must have this novel for my collections! - definately. btw which publisher is this going to be?

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks puteh! ;)
      inshaAllah if things are okay it wud be Karya Seni.

      Delete
  52. Dear ms. Evelyn Rose... Hope that u can update the status of your "Weading Breaker" novel status frequently in your blogs.. such as publisher and date novel release....Im patiently Waiting the masterpiece to come out .... Thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks aida :) - iAllah will keep on updating here. Publisher iAllah Karya Seni but the rest tatawu lagi.haha. manuskrip pun baru anta tadi.hehe

      Delete
  53. nak tukar tajuk ke?
    ok la TWB...
    dah ada identiti sendiri dah...


    apapun cerita ni best la..
    x sabar tunggu en3 baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks fardiah ! ;) - i hope bleh kekalkan TWB je sbb everyone knows it that way kan.

      Delete
  54. Eve x sbr nk tggu p2u upload!!!
    DH htr ker???

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah farra but dont know la tak kuar plak.maybe cycle ni plak dia kuar kot...tp xtau la if eve gedik2 nak update sini plak pasni.hehe. tgok kalau ada update dari publisher eve update skali dgn n3 baru.hehe

      Delete
  55. Tak sabar nak baca new entry kat p2u tu. Lambat lah :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai kesiannya, hmm...2-3 ari lagi kowt...

      Delete
  56. Eve..nanti kalau dah published TWB, bolehlah you create your own fanpage! Nanti i akan canang2kan kat my friends suruh diorang Like your fanpage! Mesti! ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh hihi thats very nice of you ;) - segan nak wat fanpage. awak je lah jadi moderator.lol. pape pun inshaAllah kalau things goes well kan.. ;)

      Delete
  57. assalamu'alikum... hai salam kenal..
    sy siti brsal dr negara ttgga indonesia tpat nya aceh.
    sy suka sangat bc novel ne, rasanya tk sbar nak tunggu en3 baru... ^_^
    bila nk kluar novel ne?? bagitau y...!!
    ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam wbt ;D - salam kenal siti. glad to know u ;) jauh betul ya sampai ke aceh, sgt appreciate u liking this piece. i know some guys from aceh waktu conference dgn perwakilan negara2 asia pacific. very lovely friends.

      iAllah nnti sy update bila keluar. td publisher cakap as soon as possible ;) doa2kan ya !

      Delete
    2. Wow glad to hear that Eve! Another talented novelist, congrats to you eve. Keep up your good job in the coming novels. Pray for u!

      Delete
    3. thanks a lot sakura ;) ! saya biasa2 je...hopefully semua suka the whole piece nanti... bedebar jg ni.hehe

      Delete
  58. Assalamualaikum Evelyn Rose,Qila rasa nama novel ni mmg besh.. xpyh la tukar nnt susah nk cari.. hehehe pape pown qila sgt (100X) suka novel ni dan sentiasa tertunggu2 tiap2 hari untuk bab baru... congratz n gudluck dear...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah tu la kan..takut org cam tak cam. but publisher is not saying anything about the title so perhaps tak yah tukar la kot.hihi ;D
      thanks a lot Qila for liking TWB and supporting it ! ;))

      Delete
  59. x saba nya baca n3 seterusnya....n cepat2 update klu dh nk publish bku nie...nk pg beli...hehehehe...btw...im totally immersed with this story...n i love it so much.....hopefully adam n ariana will live hapily...^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol thanks nay91 ;D - kalau dah nak publish sy gtau okay ;)
      Ending Adam and Ariana akan terjawab dalam novel nanti ! hehe.

      Delete
  60. alaaaa..... eve update la kat blog....plisssssss *muka mengharap sangat2 ni..p2u lambat gila!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dorg ada termiss update yg eve kasi ritu, gne website hantar karya tu..last week dah tru mail sampai bab 28. Enjoy the teaser dulu la ye ;)

      Delete
  61. Tu r,..apakata update ja kat sini...heheh rasanya suma org sokong...kat P2U still lambat....update mlm ni la ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi arini baru semak blog etc kyzer. but dah ltak teaser ;)

      Delete
  62. eve...update jealah kat blog....kat p2 lambat..
    nak Adam bersama dgn Ariana jugak...
    Ariana dah salah faham kat Adam nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha peminat tegar Ariana Adam bersama ni ;p lol. rasanya p2u akan update dlm next week inshaAllah ;)

      Delete
  63. update kt cni jela eve..lg feel nk bc..hihi..btw kalo dh dbukukan update ye..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay inshaAllah nnti Eve update kay ;)

      Delete
  64. A'ah lah. Update kat sini je lah. Kat p2 tu lambat ar. Tak sabar nak tahu kisah pertunangan/perkahwinan adam ngan ariana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong 100% update kt cni la lovely Eve...........P2 lambat la,

      Delete
    2. agreed..update kt sini

      Delete
    3. esok dah tade kat sini dah...so mmg tak bleh nak menghapdet tu pass sana ;) enjoy teaser dulu ye

      Delete
  65. cite ni mmg bes..hehe bile nak update.. tiap2 hari sy bkk blog ni and penulisan2u tp xde pun.. smpai termimpi2 dh ni.. hekhek :)

    xsbr nak tunggu novel ni publishh.. cogratz cik penulis :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah sampai termimpi tu ;O - haha hebat awak! saya yg menulis tak pnah mimpi adam dan ariana.hahaha. d best la.

      thanks SYM ;) - doakan novel publish dgn baik. cuak jg dgn penerimaan nnti

      Delete
  66. cepat la update... dh x sabar nk tggu apa yg terjadi seterusnya... best la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks zana ;) - update teaser je dulu ye ;)

      Delete
  67. ramainya followers...bleh bukak fanpage the wedding breaker ni...hhihi..leh kongsi ke'angau'an bersama2 ...hihi.. eve.. cepat2 update yer.. kesian kami ni..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu Sharifah... nampaknye Eve mmg kena bukak fanpage the wedding breaker kat facebook la..boleh la kita sama2 bercerita & meroyan kat fanpage tu..hihihi

      Delete
    2. fanpage ? soundsgood sbb sng nak catch up kan ? tp segan lagi la..tunggu bebetol jadi novelist la ye ;)

      - teaser je dulu ek. nnti tgu p2u utk whole bab 26 :)

      Delete
  68. updatekt sini.
    penulisan 2 u lmbtla

    ReplyDelete
  69. wa...... best giler !!!!
    mabeles3!!! ^_^
    cepat2 sambung awww.... *winkwink*
    update...update..update...!!
    hikhikhik... ^_~

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha thanks lylea ;) - update teaser dlu. nnti p2u utk whole.hehe

      Delete
  70. p2u lmbt.. update kat sinilah.. sgt sweet cite ni... mmg trbaikkkk!!!!

    ReplyDelete
  71. I would say tajuk ' the wedding breaker' lagi bagus kot..?catchy and interigue..lain dr yg ada di pasaran..
    Anyhow, well done Evelyn..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks anon! ;) - rasa stay dgn tajuk sama.amin!

      Delete
  72. bace lagi untuk dapat kan feel n3 seterusnya....ahaks
    1) x perlu tukar tajuk lain.it's awesome with 'TWB'
    2) just update kat blog la kat P2u beruban tunggu.heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha terbaiks la jumelia ;p .insyaAllah tajuk tak ditukar and insyaAllah lepas eve balik ke sini balik and if di p2u still tak habis...i will do the update ;)

      Delete
  73. P2U update 1 novel for 1 week....kesiankan la kami pembaca setia TWB...update d blog ni juga...kalau la novel ni publish on september harap2 boleh dapat cpt d sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eve harap before mid sept ;( kalau tak ...eve sdri pun tak leh nak pegang novel sdri...

      ha ah p2u mmg wat cmtu..tp now enjoy teaser dulu ye ;)

      Delete
  74. Mmg best ! Sedih sgt dgn nasib ariama... Moga adam cepat insaf n bela nasib n maruah ariana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah nnti kita sama2 mengembara di dunia Ariana dan Adam. Dah hantar manuskrip ni terus tutup tak mo baca dah, kalau tak mesti sedih sbb tak leh berangan pasal Adam lagi dah.haha. nak berangan hero ngan heroine lain lah plak.hehe

      Delete
  75. best sngt but sedeh lh dek Adam kena tinggal...Adam tu tk lh jahat mane pn,ape yg trjadi ade lh akibat kisah silam.tp cian gak kat Ariana............minta2 brjodoh lh Adam ngan Ariana.cepat2 lh smbg ye dek.akak tk sabar nk tahu reaksi Adam bile bangun tido nnti,mau nangis Adam.dah lh sayang gile kt Ariana.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa.. u r so damn right kak norihan! semua org ada kisah sendiri yang shape what they are now...nnti we will see Adam's reaction.si penulis sdri pn cam meleleh sambil menaip bab tu.hahaha ( ada jg penulis mcm ni, haiyo)

      Delete
  76. hopefully mcm mana bestnyer kt blog mcm ni la kt buku nnt.
    xmo la jd mcm novel lain yg x sama bestnyer bila dh jd buku.
    keep it up.
    neway,nice story line.

    ReplyDelete
  77. Kalau title 'TWB-Ariana Rose' leh tak? Sbb kalau buh TWB cam pendek sgt.Anyhow, suka sgt cite ni sampai tiap ari on p2u. Officemate yg x minat novel pun x sabar nak tau cite AR n TAK ni,asyik tanye apa sambungannye.Kira TWB dah dpt Peminat yg fresh. Harap2 dpt hardcopy cepat. Excited sgt ni sampai bace tiap bab berulang kali sblm Eve post bab baru. Keep up the good work!

    ReplyDelete
  78. Yeaaaaa!!!
    Thanks 2 p2u!!!
    Sbb dh update TWB^^
    Eve upload entry bru cpt2!!!
    Hwaiting!!!

    ReplyDelete
  79. Top dari Big Bang pown sesuai jdi Adam...
    Mka dier pown Bad Boy...
    HAHAHA!!!

    ReplyDelete
  80. Eve gi mana ni...??? g umrah ye???

    ReplyDelete
  81. adam kne tgl da..mst adam tercari2 ariana kn..

    ReplyDelete
  82. sian ariana, dh trauma dia...
    mcm mn la ummi dia nk terangkan pd ariana kan..

    ReplyDelete