Join This Site

Saturday, 16 June 2012

BAB 19



Ariana menggeliat malas. Hari Ahad biasanya dia habiskan masa di rumah. Mengemas apa yang patut, dan menyediakan pakaian untuk seminggu bekerja. Petangnya pula dia akan membaca buku atau ke Chow Kit untuk membuat kerja amal.

Sepanjang dua bulan dia merana, murung dan sedih dengan apa yang berlaku, melihat kesusahan orang lain dan membantu mereka memberikan ketenangan pada Ariana. Kadang dia rasa bersyukur dengan apa yang menimpa dirinya. Kalau tidak kerana apa yang berlaku dia tak akan menjinakkan diri dengan kerja-kerja amal sebegitu. Dulu dia leka dengan dunianya sendiri, dunia seperti orang-orang lain banyaknya. Hujung minggu keluar shopping atau hang out dengan kawan-kawan…

Bila di ajak oleh seorang rakan  yang  dia  kenali  sewaktu belajar di England untuk membuat kerja amal di Chow Kit dia agak sangsi. Chow Kit kan kawasan yang penuh dengan kekotoran. Bukan sekadar kotoran sampah sarap, tapi akhlak warganya. Pelacuran merata-rata, penagih dadah pun melata di jalanan. Peragut pun di situlah. Golongan nyah yang sibuk melacur pun di sana jugalah. Kerja amal apa yang kawannya maksudkan?

Kata kawannya Diana dan Zaini, mereka ke sana untuk berbual dengan penagih, memberikan makanan pada mereka yang merempat. Cuba menyelami hati mereka, sudah ramai yang mahu kembali ke pangkal jalan dengan cara itu. Kadang masyarakat lebih senang menjauhi golongan seperti ini. Menghukum tanpa mengetahui hujung pangkal cerita. Terutamanya kanak-kanak yang merempat di kawasan Chow Kit, ibunya melacur anak dibiarkan entah kemana. Bapa pun tiada. Sekolah pun tidak. Bila balik ke rumah, yang terhidang di depan mata adalah ibunya yang melayan pelbagai lelaki atau ayahnya yang berjinak dengan dadah. Masyarakat sekeliling langsung tidak mahu membantu mereka keluar dari kancah sebegitu, akhirnya kitaran hidup kedua ibu bapa mereka terpalit pula pada mereka.

Bila dia cuba ke sana dengan kumpulan pekerja amal termasuk Diana dan Zaini, dia ditemukan dengan Linda. Gadis berusia 16 tahun yang sudah menjadi pelacur. Awalnya Linda menolak pelawaannya untuk duduk berbual. Kemudian dia menawarkan untuk membayar Linda harga yang sama jika Linda melacur untuk meluangkan masa berbual dengannya. Linda akur bila ditawarkan wang tunai. Bukan banyak, hanya RM50.00 sekali servis. Dia menawarkan harga yang sama pada Linda untuk berbual dengannya selama 30 minit. Mudah bukan?

Setiap hujung minggu dia akan menempah Linda. Membayar RM50.00 untuk berbual dengan gadis itu. Lama kelamaan Linda mula menerima dia sebagai kakak. Mereka keluar bersama, kadang Ariana membelikan pakaian padanya. Lebih sebulan barulah Linda membuka pekung di dada. Rupanya Linda dilacurkan oleh ayahnya sendiri. Ayah Linda seorang pengih dadah, ibunya pula sudah lama meninggal dek kerana kejahatan ayahnya sendiri yang memukul ibu. Jiwa Linda keras, penuh dengan dendam.

Ariana bersimpati pada nasib Linda. Kata Linda sedari usianya  14  tahun  dia sudah dilacurkan oleh ayahnya sendiri. Dunianya hanya dikelilingi oleh mereka yang dipenuhi dengan kancah maksiat. Pada siapa dia mahu jadikan model kehidupan?

Jiran sebelah rumah yang juga penagih?

Atau pada Kak Siti yang juga pelacur?

Hidup mereka sama, membuatkan dia langsung tak rasa bersalah atau pelik dengan keadaan dirinya. Hanya Ariana orang luar yang cuba mendekari dirinya tanpa mahukan tubuhnya  dan  tanpa  memandang  jijik  asal  duduknya.  Keadaan  dirinya. Ramai  yang  menuding  jari  menyalahkan  tapi  tidak  ramai  yang  cuba  memahami.

Ariana tidak mahu menggesa Linda untuk berubah. Biar mereka menjadi kawan, biar kemahuan itu datang dalam diri Linda sendiri. Biasanya Linda akan bertanya samada dia datang ke Chow Kit atau tidak, kali ini Linda senyap. Entah kenapa…

“Ding Dong!” loceng rumahnya berbunyi. Pelik. Siapa yang datang pagi Ahad begini? Apartmentnya bukan boleh dimasuki sesuka hati, kecuali mereka tu penghuni di sini. Apek hantar paper kot, telah Ariana. Pintu dikuaknya luas.

Tengku Adam Kamil.

Ya Allah….dia ni lagi. Dia ada tercalit ubat pengasih kepada Adam sampai macam ni sekali lelaki ni cari dia. Hisk, tak mainlah ubat-ubat pengasih ni. Laknat!

Adam tersenyum mesra. Dia tampil santai dengan jeans biru lusuh, t-shirt putih dan jaket kulit nipis warna hitam. Kaca mata Ray Bannya disangkut di kolar baju. Kacak. Persis model antarabangsa. Hisk, ke situ pula Ariana…! Sedar diri sikit, laki ni merbahaya!

“Macam mana Datuk boleh masuk?”

Adam senyum lagi. Bahunya dijongketkan. Tidak mahu memberitahu Ariana yang dia sudah membeli sebuah penthouse di blok yang sama cuma aras yang berbeza.

“Tak nak jemput saya masuk? Penat saya datang ni”

Ariana mula berdebar sakan. Mengajak Adam Kamil masuk bagaikan menjemput buaya, naga dan segala binatang buas lain masuk ke rumahnya. Tidak sesekali.

“Sorry Datuk..tak elok kita berdua-duaan…” Ariana masih mahu buat muka formal. Adam bersandar pada pintu gril rumahnya.

“Kalau macam tu…kita keluar breakfast?” ajak Adam lagi. Tak mahu putus asa.

Degil betul Tengku Adam Kamil ni. Degil dan tak faham bahasa. Baru sahaja Ariana mahu membuka mulut menghalau Adam, telefonnya berbunyi. Tertera nama Linda di situ. Segera dia mengangkatnya. Adam dibiarkan di situ.

“Akak! Akak..! Tolong Linda Kak! Tolong Linda!” suara Linda yang kedengaran sangat cemas mendebarkan dada Ariana. Tangannya mula menggeletar.

“Linda! Kenapa Linda? Linda kat mana?” Ariana turut terpekik. Adam sudah mula berdiri tegak. Dia tahu ada kecemasan.

“Kat Hentian Pudu kak…! Belakang balai polis, Linda menyorok kat sini. Tolong Linda Kak…Linda lari dari rumah tapi ayah kejar Linda. Linda takut kak! Linda takut!”

Tangan Ariana semakin menggeletar. Dia turut cemas. Takut lelaki berhati binatang seperti ayah Linda berjaya menjumpai Linda.

“Linda masuk balai polis! Masuk sekarang! Akak datang sekarang. Linda tunggu kat situ. Akak datang”

“Datang kak…!”

“Ye, dah pergi masuk sekarang!” Ariana terjerit lagi. Suaranya sangat cemas.

Linda terus berlari masuk ke balai polis.

Ariana pula terkejar ke biliknya. Beg tangannya disambar laju. Otaknya sudah tidak boleh berfikir dengan baik. Pakaiannya juga tidak ditukar. Baby tee dengan seluar track. Rambutnya masih disanggul. Pintu rumahnya dikunci dengan cepat. Tag keselamatan disuakan pada scanner, grilnya terbuka.

Adam memandang Ariana dengan pandangan pelik. Masih tertanya-tanya apa yang berlaku. Pandangan Adam langsung tak dipedulikan olehnya. Lengan baju Adam terus dipegang olehnya, mengheret Adam mengikutnya sama.

“Tolong saya” suara Ariana yang bagaikan mahu menangis lebih mencemaskan Adam. Butang lif ditekannya beberapa kali.

“Kenapa Ariana?”

“Linda” kedua belah tangannya diletakkan dikepalanya. Dia cemas.

“Bawa saya ke Balai Polis Hentian Pudu. Sekarang!” suaranya ditinggikan.

“Okay. Sure”

“Cepatlah..!” Ariana mula memarahi lif yang sedang bergerak ke tingkat 6. Aras rumahnya. Usai lif terbuka Ariana terus menarik Adam memasukinya.

“Guna kereta saya” arah Adam. Dia datang dengan Ferrari Spider pasti lebih cepat dari Suzuki Swift Ariana. Walaupun dia masih belum tahu duduk cerita, tapi dia tahu Ariana mahu cepat. Ada kecemasan. Sampai di sana pasti dia akan tahu apa yang sebenarnya berlaku.

Ariana angguk. Mukanya sudah memerah cemas. Dalam keadaan begitu dia tahu dia tak kan mampu memandu dengan baik. Hatinya cemas. Mindanya sudah kalut semacam.

Bila pintu lif terbuka Adam terus berlari ke keretanya. Ariana menunggu di pintu keluar. Mereka terus memecut ke arah Hentian Pudu. Mujurlah dia ke sana dengan kereta Adam, berpuluh kali ganda lebih cepat dari keretanya sendiri. Tambah pula awal pagi Ahad, manusia masih belum keluar dari rumah. Lima belas minit mereka sudah sampai. Adam memandu macam setan, tapi dek kalut Ariana langsung tidak perasan.

Ariana terus meluru masuk ke Balai Polis bila kereta di hentikan. Adam juga meluru keluar. Kelihatan seorang gadis muda bersinglet hitam dan berseluar jeans paras peha sedang memeluk Ariana. Gadis itu menangis teresak-esak. Seorang pegawai polis berdiri di sebelah mereka.

“Ya Allah….syukur Linda tak apa-apa…” Ariana turut menangis. Rambut Linda diusapnya penuh sayang. Macam adiknya sendiri. Adam tertanya siapa Linda? Nak kata adik Ariana, mukanya jauh berbeza. Pakaiannya lagi lah.

“Terima kasih sebab datang kak…Ayah Linda ada kat sini kak! Dia kejar Linda sampai ke sini. Linda dah tak nak jadi hamba seks lelaki kak….bawa Linda jauh dari sini kak..tolong Linda….” 

Gadis muda di hadapannya masih menangis. Sedikit demi sedikit Adam mula faham apa yang berlaku tetapi dia masih belum tahu siapa Linda sebenarnya. 

Ariana menarik Linda untuk duduk di kerusi, “Okay Linda. Akak janji akan lindungi Linda. Kita pergi jauh dari sini. Linda duduk kejap akak nak cakap dengan kawan akak”

Linda angguk. Ariana mendapatkan Adam. Dia mula bercerita pada Adam perihal Linda. Dia juga buntu sebenarnya. Kalau panik otaknya memang jam. Dia perlukan Adam untuk tolong dia berfikir. Tangan Ariana yang masih menggeletar di pegang oleh Adam. Digenggamnya kemas tapi segera di tarik oleh Ariana.

“Sorry…” ujar  Adam. Memohon  maaf  dengan  perlakuannya  tadi. Ariana  mengangguk  tanda  memaafkan. Anak  mata  Ariana  dipandangnya  tepat.

“ Awak jangan risau.. Sekarang ni kita buat laporan polis mengenai ayah Linda. Kalau dia cuba mengambil Linda atau mengapa-apakan Linda lepas ni, dia akan terus ditangkap sebab kita dah buat laporan polis. Saya percaya, lepas laporan ni dibuat pasti ayah Linda akan dicari dan ditangkap..Linda, kita bawa ke tempat lain untuk perlindungan. Ke rumah saya di Cameron, atau  tempat lain yang awak rasa patut..Awak faham?”

Ariana angguk. Lengan  baju  Adam ditariknya, mereka mendekati Linda. Dia memberitahu Linda perancangan Adam.

“Linda tak nak lapor polis kak….ayah garang…dia ada geng. Nanti Linda pun kena masuk penjara, Linda pelacur kak…bawah umur…”

Tangan Linda dipegangnya kemas, “Linda, Linda masih di bawah umur…dan Linda di paksa oleh ayah Linda. Polis takkan tangkap Linda. Apa-apa yang berlaku kakak dengan Abang Adam ada. Kalau perlu gunakan peguam akak akan bayarkan untuk Linda. Ya?”

“Akak janji akan tolong Linda?” anak mata Ariana direnungnya mencari keikhlasan.

“Ya, Linda. Akak janji” rambut Linda diusapnya lagi. Linda mengangguk setuju.

Mereka membuat laporan polis mengenai apa yang telah berlaku pada Linda. Pihak polis akan menjalankan siasatan lanjut. Linda juga disoal siasat. Segala butiran yang diberikan oleh Linda dicatat dalam laporan yang dibuat. Maklumat lanjut mengenai ayahnya serta tempat tinggal mereka juga diberikan.

Hampir petang barulah kes mereka selesai. Linda masih berpimpin tangan dengan Ariana. Adam setia mengekori mereka menuju ke Ferrari Spider bewarna merah garang. Tak sangka ada juga manusia yang hidup seperti Linda. Yang lebih teruk ialah ayahnya. Adam terasa ketinggalan, seperti dirinya sangat mementingkan diri sendiri selama ini. Perempuan seperti Ariana sanggup turun ke tempat-tempat merbahaya begitu, tapi dia lebih senang menghabiskan masa dengan perempuan-perempuan murahan yang kononnya glamour. Glamour menjual diri, Adam mencebik.

Hilmi, Dolman, dan 3 orang upahan mereka sudah sedia menanti di perkarangan balai polis dengan four wheel drive Hummer Adam. Adam yang mengarahkan mereka datang. Mereka pengawal peribadi berlesen yang boleh memegang senjata. Dia tidak mahu ayah Linda yang kononnya ada geng menyerbu datang dan mula buat hal. Lebih-lebih lagi bila Ariana ada bersama.

Mereka memasuki perut Hummer. Dolman memandu Ferrari Spider dengan seorang lagi pengawal peribadinya. Hilmi dan 2 orang lagi mengikutinya dengan Hummer. Ferrari Spider yang dipandu Dolman membelah jalan diikuti oleh Hummer.

Linda mahu membawa diri ke pusat pemulihan akhlak sebenarnya, tapi kehilangannya terlebih dahulu dihidu oleh ayahnya. Belum sempat dia menaiki bas ke Kedah, ayahnya dan konco-konconya datang mencarinya. Mujurlah dia sempat bersembunyi dan melarikan diri dari mereka. Hinggalah Ariana dan Adam datang menyelamatkan dirinya.

Ariana yang masih memeluk bahu Linda diperhatikan oleh Adam. Dia duduk disebelah Ariana. Linda pula di sebelah tingkap. Dua pengawalnya di depan, dan seorang lagi di  tempat duduk belakang.

 “Linda” Adam memecahkan kesunyian.

Linda angkat kepala. Memandang Adam.

“Linda nak ke pusat pemulihan akhlak?”

Linda angguk.

“Kalau abang hantar Linda ke Sabah, bersekolah di sekolah agama di sana Linda nak?” dia tahu ada sekolah agama yang agak bagus untuk budak-budak seperti Linda di sana. Sekolah yang menaikkan balik semangat mereka, mengajar mereka ilmu agama dan membentuk mereka menjadi menusia yang berguna.

Linda termenung panjang. Dia tak kenal sesiapa di sana. Duit pun dia tiada. 

Bagai memahami apa yang terbuku di minda Linda, Adam bersuara lagi, “Abang akan bayar yuran pengajian Linda kat sana. Semua kos penerbangan pun abang akan uruskan. Duit saku pun abang akan bagi. Abang kenal dengan pengetua kat sana, dia kawan abang. Kalau nak kita ke sana petang ni?”

Ariana terus memandang Adam tak berkelip.

Petang ni?

Sekarang dah pukul 1.00pm. Biar betul Adam ni. Baru dia terperasan baju yang dipakainya. Mukanya yang sememeh tak bermekap langsung. Bangun tadi dia langsung belum mandi. Ya Allah….malunyaa….! Nasib lah badannya tak berbau.

Linda angguk bersetuju. Dia pun dah tak betah mahu berada di sekitar Kuala Lumpur. Takut kalau-kalau ayahnya datang mencarinya. Pihak polis pun belum berjaya menangkap ayahnya.

“Hilmi, kita terus ke airport” arah Adam terus. Hilmi menelefon Dolman memberitahu perubahan arah tujuan mereka. Kereta dihalakan ke Lapangan Terbang Kuala Lumpur. Ariana merapatkan diri pada Adam. Dia berbisik sesuatu. Adam senyum, nak tergelak pun ada. Rupanya selama mereka keluar Ariana langsung tak perasan apa yang dia pakai. Baru sekarang dia tersedar. Baju t-shirt kecil yang sendat menonjolkan bahagian dada Ariana. Adam membuka jaketnya, dipakaikan kepada Ariana. Sedari tadi dia tak rela membiarkan mata-mata lelaki lain memandang susuk tubuh Ariana.

“Kat sana kita beli pakaian ya? Untuk Linda sekali” Adam cuba menahan senyum. Dia berpaling memandang keluar tingkap takut Ariana terasa kalau dia ketawa.

“Thanks Adam”

Adam? Baru dia perasan dia memanggil Adam dengan panggilan Adam, bukan Datuk. Haiyooo! Hilang sudah formaliti  yang  dijadikan  benteng  antara  mereka  selama  ini. Ariana….Ariana…kalau kalut macam tu lah dia.


* * * * * * * * *
Adam membelikan 3 tiket kapal terbang ke Sabah yang akan bertolak dalam masa dua jam lagi. Kawannya yang berada di Sabah juga ditelefonnya terlebih dahulu. 

Masuk ke balai berlepas, Adam belikan Ariana dan Linda beberapa helai pakaian. Alat kelengkapan harian, bag bagasi juga dibelikan kepada Linda. Bagaikan mahu menghantar adiknya ke sekolah asrama pun ada. Mereka menunggu di Business Class Lounge, Linda menyalin pakaiannya kepada pakaian yang lebih sopan. Seluar slek dan blaus longgar. Ariana pula mengambil keputusan untuk mandi terlebih dahulu. Malu juga dia pada Adam, tapi lebih baik dia mandi dulu sebelum terbang ke sana. Seharian dia tak mandi, dah rasa macam kambing dah. Rambutnya juga di basahkan. Dia menyalin pakaiannya, memakai jeans dan blaus longgar bewarna putih jenama Levi’s yang dipilih oleh Adam. Dia tahu, Adam sengaja memilih warna senada dengannya. 

Ariana nampak lebih segar dari tadi. Wajahnya yang baru disiram air nampak lebih pucat dari tadi. Lebih mulus dimatanya. Rambutnya dibiar lepas. Dia mengambil tempat di sebelah Linda. Adam masih setia memerhatikan  mereka. Ariana bersandar pada sofa di situ, memejamkan matanya. Dia terus terlena kerana kepenatan. 

Adam yang  tadinya  duduk  disofa berhadapan  dengan  Ariana  dan  Linda  mengambil  tempat  di sebelah  Ariana. Bahu  Ariana  dipeluknya  sebelum  menyandarkan kepala Ariana pada bahunya. Membiarkan Ariana tidur begitu. Linda memerhatikan layanan Adam pada Ariana. Dia juga penat, tapi matanya tidak mahu tidur. Hatinya masih tak keruan.

“Abang ni…kekasih kakak ye?” Linda memberanikan diri bertanya.

Adam senyum, dia mengiyakan. Linda mengangguk faham. Dia juga turut tersenyum.

“Bertuah abang..Kak Ariana baik bang…jaga dia elok-elok ya”

Bahu Ariana dipeluknya kemas. Adam angguk. “Abang akan jaga dia sepenuh hati abang”


 * * ** *  ** * *  * *


Bila  Ariana  bangun  Linda  berada  didepannya.  Sedang  memandang  siling,  mungkin  termenung  jauh, fikirnya.

Linda kat depan dia?

Dahtu bahu siapa  yang  dia  bersandar  penuh  asyik  sedari  tadi? Ariana  berpaling. Tengku  Adam  Kamil  masih  memeluk  bahunya  kemas. 

“ Dah  bangun ? ”  Adam  senyum.  Senyuman  ikhlas,  tidak  nakal  seperti  biasanya.  Turun  sikit  suhu  darah  Ariana  bila  Adam  tersenyum  begitu.

Tubuh  Adam  ditolaknya  perlahan.

“ Berapa  lama  lagi  nak  berlepas ? ” suara  serak-serak  basah  Ariana  membuatkan  Adam  ketawa  nakal.  Pipi  Ariana  dielusnya  perlahan. Ariana  menepis  malas.  Dia  masih  mamai  lagi  sebenarnya.  Penat  tahap  tujuh  petala  langit  bila  terpaksa  berhadapan  dengan  kes  sebegini.  Adam  nampak  masih  bertenaga.

“ 45 minutes. Wana have a drink ? Or  get back to your slumber  sleep ? Either one, I’m here to serve you ” Adam  masih  tersenyum,  tapi  sekarang  sudah  hilang  senyuman  ikhlasnya,  yang  ada  adalah  senyuman  nakal  yang  sungguh  ikhlas. Dia  mengarahkan  pandangannya  pada  bahunya.  Mengisyaratkan  Ariana  untuk  tidur  di  bahunya  seperti  tadi.

Ariana  masih  menggeleng.  Dia  tak  larat  nak  bergaduh  dengan  Adam.  Nakal  tapi  sudah  banyak  berjasa  pada  dia  dan  Linda.  Nakal  tapi  baik  dan  tidak  lokek  membantu.

“ Coffee  please…I  feel  like  I  will  collapse  at  anytime. Need  a lil’ bit of caffeine ”

Okay  sweety ”  Adam  bangun  mendapatkan  kopi  untuk  Ariana. Sempat  lagi  dia  mencuit  dagu  Ariana  sebelum  berlalu.  Ariana  buat  muka tak-larat-nak-layan.

“ Sayang  betul  abang  Adam  kat  akak…” Linda  tersengih  memandang  Ariana. Ariana  jungkit  bahu.  Kalau  lah  kau  tahu  apa  yang  berlaku  antara  kami  dik…you’re  not  gona  say  that..telah  Ariana  dalam  diam.

* * * *  **  **  * *  ***  *

Selepas 45 minit krew kapal mula memanggil. Mereka berlepas ke Sabah. Di sana kawan Adam, Zulfadli sudah sedia menunggu. Mereka di bawa ke rumah Zulfadli. Adam pernah membuat urusan bisnes dengannya. Dia juga salah seorang rakan perniagaan Adam dalam perhotelan di Brunei, Labuan  dan  Kota  Kinabalu. Lewat petang barulah mereka ke rumah pengasih yang menempatkan remaja perempuan  yang yatim piatu atau mereka yang mahu memperbaiki diri. Ada 10 orang ustazah ditempatkan di situ dan beberapa pekerja lain yang membuat urusan pentadbiran.

Kawasan persekitaran sekolah yang tenang dan penerimaan kawan-kawan dan ustazah yang baik membuatkan Linda mudah menerima tempat baru itu. Dia berasa lebih tenang untuk memulakan hidup baru. Keresahan dan pelbagai persoalan mengenai kebajikannya di sana sebelum ini mula berkubur.

Mereka berpisah selepas solat Isya’. Penerbangan ke Kuala  Lumpur pukul 10.30 malam. Penerbangan terakhir ke Kuala  Lumpur. Ariana sempat berpesan agar Linda sentiasa menghubunginya. Jika perlu Adam dan Ariana akan terbang ke sana lagi. Ariana meninggalkan Linda dengan perasaan berat, tapi dia bersyukur, akhirnya Linda mengambil keputusan yang sangat berani untuk berubah.

Awal pagi,  dalam  pukul  1.30  pagi  barulah mereka mendarat di Lapangan Terbang Kuala Lumpur. Pengawal peribadi Adam sudah sedia menunggu di pintu keluar balai ketibaan. Mereka menghantar Adam dan Ariana ke apartment Ariana. Hari yang memenatkan, keluh Ariana. Tapi berbaloi senyumnya. Adam sudah tercegat di depan pintu rumahnya. Ariana tetap tidak mempelawanya masuk. 


Thanks Adam. Thanks a lot

My  pleasure

Adam  masih  tercegat  di  muka  pintu.  Ariana  angkat  kening. Adam  mempamerkan  senyuman  nakal.

Ariana  menggelengkan  kepalanya  beberapa  kali.  Bila  lah  Adam  betul-betul  nak  berubah.  Solat  dah…tapi  gatalnya  ada  lagi. 

What  do  you  expect  Ariana ? For  him  to  change  like  an  actor  changing  his  role ?  Adam  is  human.  Normal  human  being’ kata  hatinya  berbunyi. Ariana  akui,  perubahan  tidak  mungkin  berlaku  100%  in  a  split  second.  Hanya  tongkat  sakti  Fairy  God  Mother  dalam  cerita  Cinderella  yang  mampu  melakukannya.  Itu  pun  terang-terang  dilabelkan  sebagai  Fairy  Tales – kisah  dongeng.

Have a safe ride Adam…” Ariana  melambaikan  tangannya  pada  Adam  sebelum  perlahan-lahan  menutup  pintu.  Mengharapkan  Adam  balik  dulu,  sampai  ke  pagi  esoklah  gayanya.

“Take care Ariana..ada apa-apa call saya ya?” wajah  Adam  berubah  serius.  Risau  akan  keselamatan  si  gadis  pujaan  hati.

Ariana angguk. Adam nampak concern. Ikhlas, matang dan protective. Hatinya berbunga bahagia. Pelik, kenapa semakin mudah dirinya menerima Adam kini tapi perasaan itu disangkalnya jauh-jauh. Dia tidak akan benarkan dirinya menyayangi Adam. Tidak akan. Pintu rumahnya segera ditutup rapat. Dia tidak boleh berlama-lama begitu dengan Adam.



p/s :  writing  will  never  be  fun  without  the  support  from  you  guys.  Those  yang  tengah  exam  do  your  best  ya ! Jangan  mengelamunkan  Adam  sangat, hehe. Baru balik out station semalam, terus write up 2 more chapters before update sbb saya dah buat rule utk diri sendiri :: 1 post here = 3 chapters written ::

Hope you guys have a wonderful life !

Rasulullah s.a.w bersabda,
"Sesiapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah  mengujinya "
(Riwayat al-Bukhari)

Ujiana itu rahmat supaya jiwa jadi kuat ;)






Bored ? Enjoy it ? or LIKE it? ;D

132 comments:

  1. best la...adam makin baik...ok..sy pun nak exam ni mggu dpn...wish me luck...hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adam tu baik je sbnrnya cuma jahil...kesian dia :)
      and all the best for you ZYX ! study biar cukup, and doa selalu iAllah, Allah bantu :)

      Delete
  2. Wah best best! Tak sabar untuk next post. Harap Adam berubah bukan sebab nak mengorat Ariana semata-mata :) Saya pun minggu exam sekarang, sanggup curi masa singgah blog ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah ni lg sorgyg exam eh..haha tension2 dtg jenguk sini takpe..jgn slalu smpi lupa study sudah kan ;) all the best xm ye! buat leklok- usaha + doa = tawakal ;)

      p/s: Adam tu ada sisi baik dlm diri dia tp nur islam dia tade :) -kalau kita jumpa org macam ni kena doakan...jgn dikutuk :)

      Delete
  3. best! best! best! tak sabar dah ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks atikah.hahaha sabar2x ..lol. siap3 lg bab eve up satu lg kay ;) hehe

      Delete
  4. Akak nak lagii :) BEST sangat2 :) always support u :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks anon for ur support ! really appreciate it dear ;D

      Delete
  5. Tq cik writer ...nak lagi ye..best sgt,

    ReplyDelete
  6. best sgt2...adam pn makin baik..sweet je dia layan ariana tu..bila la dorg nk kahwin ni..hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha Eve dah tau dah bila.lol ;p

      thanks ryanna !

      Delete
  7. cian kt linda byk da blaku kes cmnie,mmg dugaan ble org yg kte prcaya utk lndungi kte jdi kn kte cm2..hrp2 adam brubah jdi yg lbih bek ag ble dorg kwin nti

    ReplyDelete
    Replies
    1. a ah cheknie..takut dgn dunia skrg.semua tu berlaku bila marrying a guy yg tidak boleh menjadi imam keluarga...nanti kita tengok how Adam change ;)-yg seriously change him.

      Delete
  8. What a pleasant surprise.... Early Sat morning, found out that there's a new entry on TWB.... Yeay.... More entries pls..... Getting greedier.... Heh..heh...heh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaahaa coming my dear.lol. trying to write up 3 more chapter by this weekend.haha.macam boleh je.lol

      Delete
  9. Jodoh mereka mmg kuatkan, asyik bejumpa je...harap2 nur islam kian bersinar buat adam,, xsbr nak tggu episod kawin, mesti tekejut beruk bila dorg lihat satu sama lain, kah..kah.. terbaik cik writer, sentiasa tggu n3 br.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks anon ;) - mesti wonder kan how the engagement and wedding gona happen. bila saya baca balik those part i can just smile sorang2.sengal plak senyum sorg2 baca tulisan sendiri.hehe

      Delete
    2. ya...really wonder the situation...x sabo la nk tggu 3 months after enggmnt adam n rose...adakh knowng that they'll married makes rose feel hepi.for adam,of course la...klu bley nk mntk kak eve cont. twb until they hv child..hehe..demand btol...klu ad bnyk cnflict lg adeq sukee,,, <3

      Delete
  10. we want more.. we want more.. we want more..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol haha funny rasa-mcm Eve tgh bersorak tgok bola. We want more - Goal! lol
      iAllah will update soon ;) thanks !

      Delete
  11. cepat sambung. suka dgn cita ni.

    ReplyDelete
  12. next entry please....tunggu entry nie pon dah lama.harhar

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha sorry menunggu ! outstaion ingatkan boleh mengarang tapi ketiadaan masa,hehe.

      Delete
  13. Sweet sgt... Suka dgn Adam yg nakal tu... xboleh bayangkan klu diorg kahwin... mesti sweet sgt... <3 <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihihi - tetiba Eve pun gelak teringatkan Adam.haha
      Thanks AllCe ;)

      Delete
  14. everlyne rose.. pless2 more n3. tak sabr tggu dorang kawen mcm mna respon dorang?? gud job.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Lil Mia ! ;)
      part tunang and wedding day memang gona be a suprise to the readers. hehe

      Delete
  15. sweetnya...xsabar nak tnggu next n3...keep it up writer! =)

    ReplyDelete
  16. Bila novel nie akan dipublishkan? cant wait!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eve tengah siapkan few more chapters b4 hantar ke penerbit utk dinilai. Hope lepas la.haha

      Delete
  17. jarang jumpe cerita yg macam kak eve buat ni...cerita yg kak eve buat ni ada info,ilmu dan pengajaran...saya suka character ariana yg low profile and suka tolong orang tu...dan adam yg berusaha untuk berubah dari seorang yg jahil kepada seorang yg lebih baik...Allah tidak akan mengubah nasib seseorang itu melainkan mereka sendiri yang mahu mengubahnya,kan???:) insya allah saya akan terus menyokong the wedding breaker...
    p/s:nak sambungannya lagi!!!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah what a huge compliment anon. thanks a lot :D

      setuju sangat dengan ayat yg awak kasi tu, Allah xkan ubah nasib kita kecuali kita yg usahakannya. Usaha , doa = tawakal :) termasuklah dengan hidayah, perlu di minta. Nanti Adam sendiri akan memohon untuk Allah berikan dia hidayah ;)

      Delete
  18. ohhh noo.. geleng2 kepala... ohh noo..... adam..... kyahhhh.. opsss ... hai evelyn.

    1- ketawa nakal+ senyum nakal = I feel like I've got butterflies dancing about in my stomach.
    2. adam xpyah jdi william shakespeare dengan sonnet 18 or Beethoven dgn Moonlight Sonata untk buat cik rose jtuh cinta, adam hnya perlu jadi dirinya sendiri.... my sexy badboy
    3. ohhh tu kalo rose pelawa masuk tu, confirm pgi esok bru adam kuar la, alahai saya rsa cik rose tu xleh pcaya juga, nafsu, kdg2 pak imam pun boleh tersasar... tsk2... sesiapa2 pun x selamat bila duduk brduaan dgn adam, samada adam yg terkam or org tu yg terkam adam... kekeke
    4. bestkn jdi adam, duit ada, semua bjalan lancar... arghhh rose tu dh manyak makan budi adam, patutlh body pun trgadai... hati2 cik rose, org yg kita benci tu, maybe yg tu akn kta cinta, kdg2 ALLAH temukn kita dgn org yg slah, supaya kta pelajari ksalahan kita. akan tiba masa untuk bersedih, duka derita kecewa. Segala yang kita tak suka itu lah sebenarnya banyak mengajar kita tentang ketabahan, kesabaran. Bersyukurlah atas setiap kedukaan, kekecewaan dan kesedihan, itu satu jalan untuk kita lebih dekat kepada Allah
    5. adam ni manusia biasa... dia dh habiskn separuh hidup dia tanpa cahaya islam, so kita x boleh nk harapkn dia berubah 100%. dia berubah bukan sebab rose, dia berubah sebab ALLAH dah titipkn sedikit cahaya hidayah kpada dia.. ingat senang ke, hati yg hitam, yg sentiasa di baluti zina n maksiat, nk berubah jdi puteh... akan makan masa skit... kita kena sentiasakn doakn untk org seperti adam ni, siapalh kita ini, nak mnjatuhkn hukum sesama manusia...
    ok, tq so much... superb... xsabar nk dptkn adam, oppsss silap, xsbr nk dptkn novel ni... ehem hajar, jgn jtuh lebih2 ok.... fath, our bad boy dh kmbali dgn prgai noty2 dier... kekeke...
    p/s.... ohhhwieee senyum nakal lgi plus ketawa nakal... aii like(laalala heaven)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh my, saya rindu komen meroyan dia yg panjang lebar ni. hihi. tahniah adam kerana tlh berjaya membawa pulang cik zm kami ke pangkal jalan. lol.

      ahaha zm, saya jatuh cinta kejap je. like in a blink. then, faded away. :P

      Delete
    2. @ zm : waaahh ini mmg komen terbaik lah. haha.'no one is safe bila berduaan dgn Adam'-haha - saya pun doubt will i survive godaan encik seksi macam Adam. lol

      setuju sangat dengn no4 dan 5. We can never judge, it wont help anyone but if we pray for that person, bukan stakat dia yg dapat kebaikan, malaikat pun doakan kita doa yg sama kita doakan pada sahabat tu ;)


      @Hajar : hehe kembalikan ZM ke pangkal jalan ? kah3.kelakar plak dgr

      Delete
  19. Alahai cik rose, boleh tu kuar dating x mandi pagi...
    Selamat la datuk tuh tahan dengan bau kambing...

    Bila nih ariana nak tau dia akan jadi tunang orang...
    JEnuh nak bagi alasan x nak sebab nak tutup rahsia project X dia dengan adam...

    ~w.t~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Rose yang kalut.kih3.seb baik Adam bleh tahan.lol.

      Bila ya dia nak tau akan tunang? hehe suprise di bab akan datang! hehe

      Delete
  20. thanks a lot dear..
    can't wait for next entry..
    alhamdulillah adam dah start berubah..sikit-sikit dulu nnti da kawen kompem trus hilang adam jahil yg ada cume adam kamil trus dlm hati ariana..

    ~adda~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin...! Harapnya begitulah.Ewah..mcm Adam hidup je saya jawab camni.hehe. iAllah,,Adam akan jadi imam pada Ariana :D

      thanks adda !

      Delete
  21. Waited for this n3 for a week...... Bestnyeelarrr tau....... So bila lagi ariana n adam gonna be engage?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihii thanks bellaa! when ? ahhaa suprise in next2 chapter.lol - saja tanak spoil d plot.haha.

      Delete
  22. hehe..best...so sweet la adam n ariana...

    ReplyDelete
  23. best2~~~cant wait for their wed!! :D

    ReplyDelete
  24. best la.. adam dh berubah. ariana jual mahal. x sabar for next n3..

    ReplyDelete
  25. Bila dorang dua nak kawin? Tak sabar nak tunggu mereka berdua kawin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha! that will be a suprise tapi mmg dorg akan kahwin.haha

      Delete
  26. Both of them terbaekk!!
    Haishhh.. Sabo menunggu part tunang nii

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah nak hampir dah part tunang tuuu.haha ;p

      Delete
  27. akhirnya.......dah ade entry baru...thanks dear (letih tau hari2 check kot2 ade new entry...huhuhu)

    ReplyDelete
    Replies
    1. auwww sorry wat u tertunggu...! tengah cuba siapkan manuskrip.slow sket publish kat sini sbb nak bagi tempoh last entry dgn novel publish tak lama ;)

      Delete
  28. adam ubah perangai baik2 ckit..jgn gatal2 da, nnti mesti ros jatuh hati kat adam...
    bile diaorg nk kwen,,,hohoo..tak sabar nak tahu ney.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha ramai dah tak sabar nk tahu bila dia kawin.kalau ada novel sng skip2 ye tak?hihihi.

      Delete
  29. wah..entry yg panjang...suka!!!^-^..sayang gile adam kat ros..mcm mana lah kalo dia tahu adam tu bakal tunang dia...k, keep good writing cik penulis...I will always support you!^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg 'gasp' jgla how Adam know Ariana is his tunang later. and he is so cute (hint2)

      thanks hasnah! ;D

      Delete
  30. best nye...adam sweet sangat..

    ReplyDelete
  31. YEEHAA!! AKHIRNYA DAPAT GAK BC N3 BR TWB....ARI2 SAYA CHECK BLOK CIK ER..THE BEST STORY EVER..ESOK UPDATE LG YA..HAIS MALU NK KABOR KEBUN FV TU SEBENARNYA FARMVILLE....HEHE..X DAPAT LA TEMAN NK MENGANTOR DERIANNYA..APPLE JA ADA..:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha farm ville upernye...pnat sy pk FV tu pokok apa.lol. lupa plak farm ville kat fb tu.hehe.

      tQ lepat ubi 4 ur support

      Delete
  32. ohok..so sweet..kalo laa adam kamil wujud in real life mamang patut dibuat suami terus..p/s.adam kamil yang beriman laa..hehe..
    heeeee, i sayang u tau!! thx eve sanggup post cite nii....sy menunggu dalam diam tau..hehe
    luv this n3 n u 2a..sori salam tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe kalau ada Adam Kamil ni, Eve yg akan rembat dulu ! ;p

      tunggu dalam diam ek?ala malu2 gtu.hehe.thanks a lot anon 4 liking d story.hehe

      Delete
  33. salam dik..satu pengalaman yg indah buat Ariana dan Adam. Ariana dapat mengenali dengan lebih mendalam karakter adam yg sebenarnya disebalik wajahnya yg stone tu.Bila lah kan mereka akan bersatu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. o yes! so tepat kak Ida ;) - its lie a period for Ariana utk kenal peribadi adam svra lebih dalam...bila dorng akan kawin ? Eve dah tau dah bila.. ;p

      Delete
  34. sangat best n banyak pengajaran yang boleh dijadikan iktibar..x sabar nak tunggu yang seterusnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks a lot ikin berjaya mengambil yang baik dari cerita ni :) iAllah Eve cuba cepat2 write up 3 bab : dah settle satu tadi.ada dua lg.hehe

      Delete
  35. Hahaha!!!
    Blk keja trs bca...
    Mmng terbaek laaaaa...
    Eve good job xoxo!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. waaa farra keje on saturday! what a workaholic ... ! ;) thanks farra ! a lot ;D

      Delete
  36. awak cita ni bila nak dubukukan hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tawuuu but plan nya xmo lama2 gap antara end post here dgn buku publish (if manuskrip penerbit suka la,haha)

      Delete
  37. thanks for the new entry..
    u make my weekend...
    rasa2nya mcm "love is in the air" bca entry ni..
    so sweet...
    miss writer,keep writing...
    good luck ya!!

    p/s : cepat upload new entry..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ur comment make my weekend too ! ;)
      thanks ya anon :D

      Delete
  38. Terbaekk...all in one....<3

    ReplyDelete
  39. wah, adam ni dh makin sweet la skrg. ariana pun selamba je keluar rumah tak mandi eh? hahaha.

    bagus2 adam, pls stay that way. kalau upgrade jadi lagi baik pun bagus. cuma part notti dgn ariana je okay? :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adam mesti notty dgn ariana je... ;p

      p/s: Ariana mmg kalut.haha

      Delete
  40. Very informative and full of soul. Keep on writing dear. You're Rose too. Hee.. hee.. I'll shall wait for the book to be published and released. When is that dear? Keep and mind rockin and continue to deliver to the upmost.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow! what a compliment - feel like i dont deserve it but somehow it does make my day ;) thanks anon! not quiet sure when will it be actually,haha. trying to finish up the manuscript before send it to the publisher.hopefully they like it.lol ;p

      Delete
  41. woww sis!!!
    i'll always waiting for every new entry... haha..
    in love laa katakan dengan si adam tu...
    emm,, btw... i love ur writing...... ada added info....
    good job sis!
    i support u n ur writing......

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks anon ;) ! me too in love with adam.haha.cheesy btol la Eve ni kan.

      Delete
  42. hari2 tgk blog kot2 ada n3 baru...sukanya....so sweet la..want more..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Diyana! ;) one more chapter then i'll update new one.hehe

      Delete
  43. best kak..bnyk pgjrn..bersyukur dgn ape yg ad..sbb ad lg yg lbh ssh dr diri ni..wlau kita sndiri da rse ssh nk hadapi masalah kita tu sndiri..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. so true my dear yana ! great u see that ;)

      Delete
  44. this is so not me to read a love-story novel!

    HAHAHA... good job Eve.

    been reading the chapters since a month ago and I could say, now I've fallen in love with this love-story. I love the story line, the characters and the lessons portrayed in the novel. wish u all the best for the manuscript and I'm eager to wait for the next episode!

    -J.K- pertama kali meninggalkan jejak kaki kat sini >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol first time ye tgal jejak ? appreciate this :D and thanks for loving TWB!

      Delete
  45. bila lagi next chapter.. seronoknye... x sbr nak tunggu ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. a bab more nana. then i'll update! ;p

      Delete
  46. hari2 tgk blog ni walaupun exam tak abes lagi. hari2 jgk la kecewa bila xde post baru. tapi, pagi ni bergumbira bila tgk ade bab baru.. yihuu.. gud job evelyn.

    mood: tak sabar nak habis exam....

    (^^,)<--- muke berangan membayangkn aktiviti semasa cuti

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha dah siap berangan dah tu pinoc.lol ;D

      all d best ye. best kan cuti? waha i so miss my university's years

      Delete
    2. tak abes lagi exam ni hah.. besok (21 jun) last paper, pastu bergumbira dan berjimba-jimba bersama rakan berjalan-jalan di sekitar KL.. jom evelyn rose jalan2.. (^_^)

      Delete
    3. ni mesti dah habis exam ni kan? habis exam la paling bahagia skali. bestnyee..! jalan2? hehe how i wish i have sometime for it, lol

      Delete
    4. ni baru balik jalan2. sakit kaki. tapi takpe, mesti kena tgk blog evelyn ni.

      Delete
  47. waa, ingat ke saya sorang jek yng tengah musim exam.. best la eve.. nsb baik la ada novel ni.. time stress, bleh bukak kan.. xsabo nk tunggu hari kahwin diaorg.. mesti adam terkejut gila2 kan kalau dia tengok ariana 2 yang jadi tunang dia selama ni.. huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. exam jg eh? ramai btol readers yg exam ni ;) all the best. bkak time stress ok la tu ;) - reaksi Adam la paling cute skali nnti. lol

      Delete
  48. best!!!!
    awesome kak eve...
    cant wait for next n3..
    nanti klu dah publish novel...nak sekali autograph kak eve..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi malu I u nak minta autograph fie..! lol - iAllah doa2kan la keluar novel ni. masa menulis dah semakin takde, Eve kene push diri skt now.lol. thanks a lot 4 ur support ! ;D

      Delete
  49. first time bca....dah trjtuh suka ngan rose n adam.... :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol welcome to TWB Teha ! Glad u like them ! ;)

      Delete
  50. Replies
    1. thanks hk! ur comment pun d best ;p

      Delete
  51. best sgt! bru je petang td bace TWB bab 1..
    skrg dh bace smpi bab 19..
    tu lh.. best TWB nih!!! hihihi..
    x sabo tggu next en3..
    kak evelyn punye cite mmg good job!
    ok.. keep it up!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah ni mmg sprinter ni ;p
      thanks anon!

      Delete
  52. Evelyn - weekend is never the same since TWB!! : phew!!...awesome as ever

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe mcm wat slot drama bersiri la plak kan, tayangan waktu weekend, hehe ;p
      thanks puteh !

      Delete
  53. ER, i x sabar nk baca u punye novel hapdetttt ni... Rasa ada benda x wat if x bukak TWB ni... Tolonggggggggg... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol addiction tu mieraELZ ;p dah hapdate dah, hope u dah bleh wat keje nnti.haha

      Delete
  54. bila next update??? uuhh..tak sbar nak baca lg..klu jd dah publish mmg sy akan beli!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ouch thanks izz! ;D dah updaet dah , njoy ye ! doa2 la manuskrip cpat siap.kene push diri ni.time is killing me.lol

      Delete
  55. ingat tadi nak meratap dan bersedih sebab takde bab baru. tapi tak jadi lah, sbb evelyn da reply msg saya. yeayyeay

    ReplyDelete
    Replies
    1. *reply msg pulak... komen la. hehe <-- cover malu

      dlm hati:(aih, sengal aku ni)

      Delete
    2. hahaha cute la awk ni pinoc. lol

      Delete
    3. ha, tu baru komen da kiut. belum tgk orgnye lagi..kehkehkeh~ ok, da baca bab 20. horrey. gembire

      Delete
    4. haha nnti bleh meet up2 yep.lol

      Delete
  56. Eve hari nie x ada entry bru ker???

    ReplyDelete
  57. entri baru plissssssssss.. dah kemaruk ni.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha mama thirah, dah update dah kesian sampai kemaruk ni. ;p

      Delete
  58. FatihatulRaha Kamari20 June 2012 at 09:33

    mmg bes la....ble nk wt novel ni....xsabo la nk tgu abis....cpt2 yer kuo ntry bru....bes sgt2....xsabo nk tgu nxt chpter...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks fatiha ;D - baru kuo kan entry baru ;) njoy ye !

      Delete
  59. adam..adam...saya nk seru dy dtg dlm mimpi sya mlm ni.. alemak, esok xam.. so sweet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kelakar la shadira - jgn jadi kekasih ku seru sudah ye. lol

      Delete
  60. Bgn pgi2 nk tgk ader entry bru ada ke x?
    Rpa2nya blm ada...:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha farra org kuat kita , dah ada dah farra. lol .sorry la buat tertunggu2 ;p

      Delete
  61. saya sudah jatuh cinte dengan adam..hehehe

    ReplyDelete
  62. Adam mmg syg ariana, tp...
    Tu la ariana mesti rs adam x serius...

    ReplyDelete